Bezpečnost nejmenších během cesty automobilem je dnes lépe zajištěna díky vyššímu počtu modelů autosedaček, které dosáhly hodnocení čtyř hvězdiček a zvládly simulaci čelního i bočního nárazu. Italský časopis Altroconsumo testoval dětské sedačky – většina je i na našem trhu.
Dobré zprávy z oblasti bezpečnosti pasažérů v autě – kvalita sedaček pro přepravu nejmenších pasažérů, tj. dětí, se oproti minulým létům výrazně zlepšila. Mezi 33 modely, které jsme pro náš test vybrali, si celých 15 zasloužilo čtyři hvězdičky, což znamená dosažení plného počtu bodů v našem systému hodnocení. Oproti loňskému roku, kdy z 30 testovaných sedaček dostalo čtyři hvězdičky jen sedm sedaček, pokročili výrobci značně kupředu.
Je-li pro konečného uživatele, rodiče, maminku či tatínka, kteří chtějí s sebou autem vozit svoje dítko už od útlého věku, rozhodující bezpečnost blížící se té optimální, tak má mezi sedačkami stále širší a širší výběr. A to platí pro všechny kategorie autosedaček, které se, připomínáme, liší podle váhy malého cestovatele – od novorozence až po dítě vážící
(soutěž 22 – v)
Náš test vzal v úvahu různé skupiny, jež najdete v tabulce:
- skupina 0+ - sedačky upravené pro dopravu novorozenců a maličkých až do
- skupina 0/1 a 0+/1 – pro novorozence a děti do
- skupina 1 – pro děti od 9 do
- skupina 1/2/3 – pro děti od 9 do
- skupina 2/3 – sedačky vyrobené pro malé cestovatele od 15 do
Při výběru autosedačky vhodné pro Vašeho potomka ale musíte vzít v úvahu nejen jeho váhu, ale také výšku – pro dítě hubené, ale velmi vysoké je vhodnější sedačka z kategorie vyšší, než která odpovídá jeho váze.
Pohodlné užití
Kromě testování bezpečnosti, jež je podrobněji popsáno v rámečku, jsme vyzkoušeli také praktičnost sedaček a zkoumali jsme všechny aspekty s ní související. Nesprávným použitím se totiž může stát sedačka nebezpečnou, ač je to právě bezpečnost, kterou má zajišťovat.
§ Sedačka musí být sestavena správně. Návod je důležitý – pokud je sedačka špatně nastavena a umístěna, např. vinou nejasných instrukcí, může se stát skoro zbytečnou a dítě si může při prudkém zastavení nebo v případě nehody opravdu ublížit. Je důležité připomenout, že obzvlášť nebezpečné je umisťovat autosedačku dopředu na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy, je-li aktivován airbag. Radíme proto, že je vždy lepší vozit děti na zadních sedadlech, kde jsou více chráněny. Všechny modely podrobené testu si ohledně jasnosti návodu zasloužily pozitivní hodnocení, všechny známky „výborně“ si pak odnesly sedačky z kategorie 2/3.
§ Sedačka se užívá pořád. Ve skupině 2/3 bylo dosaženo nejlepších výsledků také v oblasti snadné instalace sedačky uvnitř auta. To je důležité hledisko zejména v případě, že jak maminka, tak tatínek mají své auto a sedačka je umisťována podle potřeby střídavě v jednom a druhém voze. Nepohodlné přemisťování sedačky by mohlo odradit rodiče od jejího používání, ačkoliv by v ní dítě mělo být v autě umístěno neustále, zajištěné pásem. Pouze u modelu Chicco Zenith pro děti od 9 do
§ Pásy, které zadržují dítě, se nesmí rozpínat. Zavírání bezpečnostních pásů musí odolat především samotnému dítěti – pokud se dítě při hraní s přezkou dokáže z pásu uvolnit, sedačka nesplňuje svůj účel. V naší zkoušce neobstály čtyři modely, dva ze skupiny 0-
§ Náš test zkoumal také pohodlnost sedaček jak pro děti, tak i pro jejich rodiče (kteří musí sedačku také čistit). V testech komfortu malého pasažéra a složitosti čištění látky, kterou je sedačka potažena, nepropadla žádná sedačka. Snadnost čištění rozhodně není druhotným kritériem – mnohým dětem se v autě dělá špatně, a mohou při tom sedačku zašpinit. Jestliže lze sedačku snadno vytáhnout a omýt, pak nebudou rodiče odrazováni od použití sedačky z důvodů hygieny.
Nepodceňujme ani význam srozumitelnosti instrukcí – nesprávné použití sedačky může nejmladší cestující vážně ohrozit.
Druhý dílů o dětských autosedačkách vyjde ve středu 26.7. 2006.
Nový komentář
Komentáře
Juana:
..to jsem řešila s holkou před pár lety....měla cca 145 a vážila asi 40kilo, ale když se posadila na "podprdelník" hlavu měla až těsně u střechy auta...
.....traky jsem ho zahodila po pár jízdách....
...má totiž jen těch 147 cm a to už nafurt....
A těd doufám, že nám nikdo nebude přeměřovat babičku....
man-mimo: A víš, že jsem si říkala, jestli si všimneš?
Jeremi: (24.7.2006 13:04:31)
Teda, vytrhat ta slova z kontextu, a pak je různě přeskládat, tak bych se mohl i urazit
Juana: ty myslíš, že syna bude někdo měřit? (a 2 cm +/- může být chyba v měření). Vůbec bych si s tímhle nedělala starost
Já jsem z toho nového zákona poněkud zmatená. Kluk totiž měří asi 148cm, ale rozhodně váží víc než 36 kilo - dotáhl to zatím na 45. Do sedačky se už léta nevejde a podsedák by brzo rozsedl. Navíc už několik let jezdí v mém autě bez něj, mám malé autíčko a pásy ho rozhodně neškrtí. Několikrát jsme ten zákon četli a pokoušeli se pochopit, jak je to myšleno. Navíc - zkoušeli jste někdo na tom podsedáku sedět? Je to šíleně nepohodlný. Chápu, že 120cm dítě má hlavu o něco víc, ale rozhodně ne tak vysoko jako skoro metr a půl velkej habán.
Jinak obě děti jezdily a malá jezdí jedině v sedačce, ale klukovi jsem už ten podprdelník před nějakou dobou odstranila, protože mi připadal na nic.
Convalaria: mam v autě nějaký speciální pás pro děti; má tříbodový systém úchytů, dvě přezky a nastavitelnou délku pásu dle vzrůstu, harant je v tom dost dobře upevněný
Convalaria: Devítileté dítě je něco jiného než čtyřleté a měl pod zadkem dva polštáře.
Malé děti se dají nouzově připoutat dvoubodovým pásem, co ho starší auta mají na prostředním zadním sedadle nebo se ten šikmý pás tříbodového vede za jejich zády. Ale to jsou fakt nouzovky největší, odjakživa preferuju připoutání dětí v odpovídajících sedačkách.
Jeremi: já se nečílim, jen mě to zamrzelo. Už jsem jí finančně, hlídáním harantíka, přivýdělkem, podporou či doprovodem k soudu s otcem malýho pomohla tolik, že nějakých pár stovek za autosedačku by mě nezabilo. Myslim, že i proto tuhle pomoc odmítla. Nevidim žádný smysl v tom vozit v autě stále autosedačku. Navíc, když má u nás v domě babičku a mohla by si jí nechávat u ní. Přece jí nemůžu nic vnucovat proti její vůli...musim respejtovat její rozhodnutí.
Amálie: kdyby to byla moje opravdu dobrá kamarádka, klidně bych to udělala, proč ne?
Dneska se dají např. v OBI nebo v jiných obchodech tohoto typu koupit sedačky, které jsou fakt levné, nedávno tu někdo dával odkaz. A myslím opravdu LEVNÉ.
Amálie:
Čílíš se zbytečně, Spíš jsme se Ti pokoušeli (s měkkým, neb i Mimouš se snažil
) pomoct to vyřešit, protože Tě očividně trápí, žes kamarádku někde nechala v dešti.
A pokud jde o kamarádky, tak hra na "kdyby" je samozřejmě těžká, ale na druhou stranue už mi kamarádky pomohly v situacích, kdy jejich pomoc vyžadovala víc než "jen" investici pár stovek korun.
chtěla jsem kamarádce pomoct a koupit sedačku a odmítla to. Je mi líto, jak jste zareagovaly.
A že si ho nekoupim sama, nevozim si ho stále v autě a nehodlam se dohadovat s orgány? Kolik vašich kamarádek by vám nabídlo, že vám koupí autosedačku (malej je hodně malej) a že si jí budou dobrovolně vozit ve svém autě?
Amálie: Před týdnem jsme vezli dítě připoutané jen pásy na sraz k odjezdu na tábor (podsedák zůstal v jiném
). Řídil SBC, pro kterého je možnost dopravovat se
pracovně taky celkem esenciální, a svědomí jsme měli oba celkem čisté. To není dráždění kobry bosou nohou, ale naprosto jasné vědomí si svých práv a povinností.
V podstatě je to totéž, jako když vzrostou náklady kvůli zvýšení ceny benzínu.
MMCH - dyť bys jí ten sedák nedávala, kdyby zůstal u Tebe v autě. A byla-li doteď ochotna přijmout, že ji na výlet svezeš, tak teda fakt nechápu, proč by měl být problém, že ji na výlet svezeš o pár korun dráž (rozpočteny 4 stovky na xy výletů v dalších 8 letech).
Pořád nechápu, co se řeší. Každý rozumný a normální rodič ještě před natozením dítka koupí autosedačku, ve které= ho pak odvezou z porodnice domů. Děti mezi sedačkami v posledním typu BMW, protože "já přece jezdím opatrně" ...
A MMCH: autosedačky nejsou žádná novinka, zádržné systémy pro děti existovaly už před více jak 30 lety.
Amálie: proboha, já nevěřím, že někdo nemá na sedačku pro 4 dítě. Když není moc malé, dá se použít sedačka nejvyšší kategorie, tj. podsedák, který stojí pár korun.
Ale znám to od příbuzných: dříve hlášky typu "nač sedačka, když jedeme pár metrů", "já to neumím zapnout", ... nebo si půjčují sedačky od jiných ev. nakoupí ten nejšílenější no name v Makru
man-mimo: haranty nevedu
a kamarádka ví, že ostatní maji svá auta i sedačky, takže bych to neokecala
Chtěla jsem jí dát moje kolečkové brusle z loňska a to taky odmítla, byť na nich umí
Takže aspoň ty vozim v autě a jezdíme spolu, ale je to s ní kříž
Na druhou stranu si vážim její povahy
Znam lidi, kteří maji víc, než ona a nerozpakovali by se takovéhle věci přijmout (no, jim bych to stejně nenabídla
)
Jeremi: auto mě živí a já si nemůžu dovolit jakékoli dráždění hada bosou nohou, pak by třeba přišlo něco závažnějšího a pěkně by mi to sečetli, vždyť tohle odporné chování orgánů všichni známe
man-mimo:
Tak nějak. Dá se pak tvrdit, že ho mám jako železnou rezervu, kdybych potřebovala odvézt nějaké dítě.
Amálie: S MP strážníkem se zas nebudu bavit já - odcituju část zákona, podle které se chovám, a když nebude souhlasi s mým výžkladem, budu trvat na projednání "přestupku" ve správním řízení. Tam už narazím na lidi, kteří nebudou nevzdělanci bez maturity.
Amálie: a byl by potom problém koupit si ho sama sobě, do svého auta?
Jeremi: a jak takovému MP strážníkovi vysvětlim, že v OA vezu jedno dítě jako doprava na jakoukoliv akci? Ten se se mnou bavit nebude
Chtěla jsem jí ho koupit, ale tak moc se vzepřela, že by se cítila trapně, až jsem to vzdala.
ad nepoutání: nepřipoutané dítě v autě je rovno hazardérství, já bych si to nikdy nelajzla
Jeremi: je sama, bez rodičů, přítel si pořídil novou rodinu a jí dluží na alimentech desítky tisíc
Convalaria: Pravdu díš.
Amélie: MMCH - fakt by kamarádka nenašetřila ani tři až čtyři stovky na podsedák?
Amálie: I po 1.7. jsou v silničním zákoně výjimky pro to, aby se děti daly vozit v autě bez sedačky, dokonce klidně i nepřipoutané. Netvrdím, že je to rozumné, ale ta možnost tam je. Pro vaše výlety by mohlo být použitelné ustanovení o dopravě dětí na školní, sportovní, kulturní nebo společenskou akci.