Výzkum společnosti LEGO Group a organizace Geena Davis Institute on Gender in Media zjistil, že dívky sice jsou připraveny překonat genderové stereotypy, ale jejich tvůrčí potenciál je stále zadupáván omezujícími předsudky. Společnost LEGO Group proto na celém světě oslovila inspirující dívky, které staromódní genderové normy bourají a přestavují. Pro Českou republiku a Slovensko se stala novou ambasadorkou kampaně Každá je jedinečná – Připravte svět na dívky Laura Bubenová.
Držte si klobouky, přijíždí Laura
Laura má ve svých 11 letech slušnou sbírku medailí a pohárů ze závodů motokár. Také už je na okruhu od svých 6 let. Její vůbec první zkušenost s motokárami je ale ještě starší – jako tříletá se proháněla po dráze s otcem na narozeninové oslavě bratrance. Byla to láska na první pohled a o rok později slavila narozeniny v motokárové hale sama Laura. Po víkendovém výletu na opravdické motokáry v 6 letech bylo rozhodnuto, Laura začala docházet na tréninky dětské akademie a v 10 letech začala jezdit na venkovní dráze. Za sebou má zatím dvě sezóny a připravuje se na třetí. Za tu dobu získala hned několik umístění včetně 2. místa v Slovenském kartingovém poháru a bronz na Majstrovstvách Slovenska. V minulém roce se posunula mezi 8 nejlepších juniorek v projektu FIA Girls on track.
Jaké má plány do budoucna, vysvětluje sama Laura: „Letos se soustředím na sérii Majstrovstiev Slovenska, kde bych se chtěla kvalifikovat na Mistrovství světa. Zahraniční závody, kde získám mezinárodní zkušenosti, bych chtěla vyzkoušet. Až budu velká, chtěla bych to, co každý závodník – závodit Formuli 1!“
Co Laura na motokárách tak miluje a čím si ji získaly? „Na motokárách miluju mimo rychlost i to, že se do každého kola musím pustit naplno a neudělat žádnou chybu, kvůli které bych skončila mimo trať,“ vysvětluje Laura. „Rychlost a zvuk motorů jsem zbožňovala už od malička. Mám sbírku 250 aut a jen jednu panenku,“ směje se mladá závodnice. Lauřina sbírka se díky spolupráci se společností LEGO Group rozroste o další rychlé vozy – spolu s Laurou a její motokárou se další hvězdou kampaně stávají závodní auta z řady LEGO® Creator 3v1 Závoďák. S touto stavebnicí mohou fanoušci superrychlých aut zažít závodní vzrušení na vlastní kůži. S modelem našlapaného závoďáku s bočními výfuky, zadním přítlačným křídlem a odnímatelnou střechou se hvězdou závodního okruhu může stát každý.
S rozhodnutím pustit se naplno do něčeho, co podle společnosti dívkám nepřísluší, se pojí i překonávání stereotypů a zastaralých předsudků. Na vlastní kůži je zná i Laura, která mimo okruh a závodní haly často lidi překvapí, že i dívky závodí na motokárách, a to dokonce i spolu s chlapci. Pro dívky, kterým chybí odvaha pustit se naplno do aktivity, která není primárně přisuzovaná dívkám, má Laura jasný vzkaz: „Důležité je jen to, co chcete, cítíte a jste ochotné pro to udělat vy samy, ne to, co si někdo myslí!“
Připravte svět na dívky
Výsledky výzkumu[1] ukazují, že zatímco dívky jsou připraveny na svět, společnost na podporu jejich růstu prostřednictvím hry tak docela připravena není. Pokud jde o tvůrčí hraní, dívky se cítí méně omezovány a méně podporují typické genderové předsudky než chlapci (74 % chlapců oproti 62 % dívek věří, že některé činnosti jsou určeny pouze pro dívky, zatímco jiné pro chlapce). Jsou také otevřenější různým typům tvůrčí hry ve srovnání s tím, co obvykle podporují jejich rodiče a společnost. Například 82 % dívek věří, že je v pořádku, když dívky hrají fotbal a chlapci cvičí balet, kdežto u chlapců je to jen 71 %. Navzdory pokroku, kterého dívky dosáhly v odbourávání předsudků v raném věku, však podle tohoto výzkumu zůstávají obecné postoje ke hře a tvůrčí kariéře nerovné a omezující. Úlohou hry LEGO je rozvoj dovedností 21. století prostřednictvím hry s kostkami LEGO, který je stejně důležitý pro všechny děti, ať už jde o budování sebedůvěry, rozvoj kreativity nebo komunikačních dovedností.
Společnost LEGO se proto zavázala k tomu, aby hra se stavebnicí LEGO byla inkluzivnější a aby tvůrčí ambice dětí – jak nyní, tak i do budoucna – neomezovaly genderové stereotypy.
# # #
O výzkumu
Pomocí online průzkumů v sedmi zemích (Čína, Česká republika, Japonsko, Polsko, Rusko, Velká Británie a USA) jsme zjišťovali, zda rodiče a jejich děti vnímají kreativitu jako genderově podmíněnou. Konkrétně bylo zjišťováno, zda rodiče definují kreativitu odlišně pro své syny a pro své dcery. Rodiče dětí ve věku 6–14 let vyplnili první polovinu dotazníku a poté dali souhlas k tomu, aby jejich syn, dcera nebo genderově nekonformní dítě vyplnilo druhou polovinu. (V žádné ze zkoumaných zemí se žádné dítě neoznačilo za genderově nekonformní, takže naše analýza vychází pouze z dcer a synů.) Průzkum vyplnilo celkem 6 844 respondentů. Za ČR se průzkumu zúčastnilo 485 rodičů, z nichž 268 má syna a 217 dceru.
O společnost LEGO Group
Posláním společnosti LEGO Group je inspirovat a rozvíjet stavitele zítřka prostřednictvím kreativního hraní a učení. LEGO System in Play se základem v kostkách LEGO umožňuje dětem a fanouškům stavět vše, co si dokážou představit. Společnost LEGO Group byla založena v dánském Billundu v roce 1932 Olem Kirkem Kristiansenem. Její název je odvozen od dvou dánských slov LEg GOdt, což znamená „Hrajte si dobře“. Společnost LEGO Group zůstává rodinnou společností v soukromém vlastnictví se sídlem v Billundu. Produkty LEGO se prodávají ve více než 130 zemích po celém světě. Pro více informací navštivte www.LEGO.cz.
O organizaci Geena Davis Institute on Gender in Media (GDIGM)
Institut, který v roce 2004 založila oscarová herečka Geena Davis, je jedinou výzkumnou organizací, která v zábavním průmyslu spolupracuje na vytváření genderové rovnováhy, podpoře inkluze a snižování negativních stereotypů v rodinných zábavních médiích. Další informace naleznete na adrese www.seejane.org.
[1] Studie společnosti LEGO Group a Geena Davis Institute on Gender in Media, 2021
Nový komentář