Hlídat si množství přidaného cukru ve stravě je chválihodné, ale mnohdy obtížně realizovatelné rozhodnutí. Výrobci totiž s cukrem nešetří, a navíc ho maskují pod různými názvy, aby šly jejich produkty lépe na odbyt. Využívají ho ke zlepšení chuti a textury výrobků či ke konzervaci. Nachází se tak i v potravinách, kde byste ho možná nečekali, jako je například šunka.
Než se ovšem v panice chytnete za hlavu a začnete vyhazovat polovinu spíže, měla byste vědět, že není cukr jako cukr. Je potřeba rozlišovat ten přirozeně se vyskytující a přidaný. První skupinu najdeme v potravinách, jako ovoce, zelenina, mléko a neochucené mléčné výrobky. Ty ovšem mají v jídelníčku své místo, protože jsou zdrojem důležitých vitaminů, minerálů, vlákniny a dalších látek.

Čtěte pečlivě

Naproti tomu cukry přidané představují takzvané prázdné kalorie, kromě energetické hodnoty tělu nic moc nedají. Samozřejmě ani s přirozeně vyskytujícími cukry to není radno přehánět. Nadbytek všeho škodí. 

 „Povinnost uvádět na balených potravinách výživové údaje vstoupila v platnost teprve nedávno, proto lidé při jejich zkoumání mnohdy tápou. Situaci komplikuje i fakt, že pod pojmem cukry jsou zahrnuty přidané i ty, které se přirozeně vyskytují v potravinách. Nicméně čím nižší bude uvedená hodnota, tím lépe. Je třeba se zaměřit i na konkrétní složení potraviny. Jednotlivé složky jsou ve výčtu vždy řazeny podle obsahu tak, že složka uvedená na prvním místě je v potravině zastoupena v největším množství. Čím dříve tedy najdete uvedený cukr, tím více ho v potravině bude,“ vysvětluje výživová poradkyně Kristýna Ostratická.

Po přečtení složení nemusíte být o moc moudřejší. Možná se zaradujete, že jste ona čtyři písmenka vůbec nenašla, jenže cukr tam přesto je, jen se jmenuje trochu jinak.

Výrobi často využívají také sirupy.

Útrobní tuk je horší než podkožní

Velmi často se skrývá pod názvem glukózo-fruktózový sirup, který se přidává do limonád, sušenek, bonbonů, pečiva, uzenin či snídaňových cereálií. Je ještě horší než klasický řepný cukr. „Jedná se o levnou náhražku, se kterou se při výrobě potravin i mnohem lépe pracuje. Problémem je obsažená fruktóza, která se v těle mění na tuk až ze 40%. Metabolizuje se pouze v játrech, takže výsledkem je tuk uložený mezi orgány, který je nebezpečnější než podkožní,“ doplňuje Kristýna Ostratická.

Samozřejmě to neznamená, že už si nikdy nemáte dát svou oblíbenou sušenku. Extrémy většinou nikam nevedou. Pokud ale upřednostníte základní suroviny před těmi vysoce průmyslově zpracovanými s dlouhými seznamy složení, prospějete zdraví. Také platí, že některá sladidla jsou lepší než jiná. Například kokosový cukr má o něco větší množství vitaminů a minerálů než klasický řepný. Stále ale mějte na paměti, že i tak jde o cukr. 

Pro porovnání máme dva produkty, po kterých byste mohla ráno sáhnout. Na 100 g obsahují oba stejné množství cukru, a sice 32 g, ovšem ze složení je patrné, že u první varianty převažuje ten přirozeně se vyskytující, zatímco u tyčinky ten přidaný v několika podobách.

Složení Zdravé snídaně (78 g): ovesné vločky 48,8g, ovesné vločka Jumbo 13g, kokosový cukr 1,2g, jahoda 10g, rozinky 5g

Složení sušenky Princezky (80 g): pšeničná mouka, cukr, palmový tuk, slunečnicový olej, žitná mouka, laktóza, kukuřičný škrob, sušené odstředěné mléko, kakao se sníženým obsahem tuku, glukózo-fruktózový sirup, sójová mouka, kypřicí látky (uhličitany amonné, uhličitany sodné, vinan draselný), káva pražená 0,5%, jedlá sůl, aroma, barvivo E150c, emulgátor (lecitiny)

Foto: Obezin, Kosik.cz

Reklama