Každé dítě je jiné a každé také jinak mluví a jindy začne mluvit. Už delší dobu sleduju děti ve svém okolí a zdá se mi, že čím dál víc jich špatně mluví ještě v pěti, šesti letech. A myslím, že ani v pozdějším věku to nejsou žádné výjimky.
Tohle téma mě opravdu zajímá, i když mám už větší děti a ty s mluvením neměly skoro žádné problémy. Obrátila jsem se tedy na Mgr. Martinu Barchánkovou, která se klinickou logopedií zabývá už téměř dvacet let. V ordinaci v Dobřichovicích se věnuje hlavně předškolním dětem, chodí k ní, ale i školáci. A ta potvrzuje, že stále více dětí má potíže s řečí. „Neznám žádné konkrétní studie, které by to prokazovaly, co je toho příčinou, ale máme stále plnou ordinaci,“ říká Martina Barchánková.
Proč podle ní tolik dětí špatně mluví? „Těch příčin je víc. Vývoj řeči je stejně jako vývoj jemné motoriky úzce spjat s vývojem motoriky hrubé, tedy s pohybem. Když děti pozdě nebo málo chodí, lezou, nebo mají jiným způsobem narušený vývoj hrubé motoriky, může být narušen i vývoj motoriky jemné, která přímo souvisí s řečí. Další příčinou může být přílišné přetěžování malých dětí. Často na ně mají rodiče velké nároky, na úkor hraní si doma či venku. Děti v dnešní době snadno a rychle ovládají různé touchpady, mobilní telefony, počítače apod. Vliv na vývoj artikulace mají i dnešní civilizační choroby. Hodnědětí má alergie, časté rýmy, choroby horních cest dýchacích nebo zvětšenou nosní mandli.“
Vývoj řeči
Pokud má dítě potíže s řečí, není to podle Martiny Barchánkové jen logopedický problém, vliv na řeč má mnoho dalších faktorů. Vše začíná již těhotenstvím a porodem. Na vývoj řeči může mít vliv například hospitalizace osmiměsíčního dítěte po úrazu měsíc v nemocnici, těžký porod, další těhotenství matky nebo rozvod rodičů.
Vývoj řeči je u každého dítěte individuální, neměli bychom srovnávat, co které dítě umí. Existují ale samozřejmě normy, co by dítě mělo umět v určitém věkovém rozmezí. Rozlišná vývoj můžeme sledovat i u dvojčat. Pokud máte jakékoliv pochybnosti o vývoji řeči vašeho dítěte, je lepší navštívit logopedickou poradnu než hledat informace na internetu. Tam se člověk někdy dozví, zbytečně zneklidňující věci.
Řeč by rodiče měli sledovat jako celek, neřešit výslovnost jen jednotlivých hlásek, ale všímat si, jak se dítě celkově dorozumí. A i když do tří let téměř nemluví, nemusí to být problém, pokud řeči rozumí. „Pro mě jako logopeda je zásadní u tříletého dítěte zjistit, zda dítě řeči rozumí, chápe úkoly, které má splnit, adekvátně reaguje na situaci a snaží se komunikovat třeba neverbálně. Mezi třetím a čtvrtým rokem by mělo dítě mluvit ve větách a mělo by být patrné, že se řeč dále vyvíjí,“ dodává Martina Barchánková.
Důležitý je také správný vývoj mluvidel a jazyka. Negativní vliv na vývoj výslovnosti má například špatná klidová poloha jazyka. Pro představu: dítě trpí častými rýmami, nemůže dýchat nosem, důsledkem je pak špatná artikulace několika hlásek a narušený zvuk řeči.
Neplynulost řeči a vývojová dysfázie
Dalším problémem, který se může objevit mezi 3. a 4. rokem, je neplynulost řeči neboli vývojová koktavost. Ta může být způsobena tím, že vývoj mozku akceleruje a dítěti nestačí slovní zásoba, potom může opakovat slabiky, slova nebo prodlužovat v řeči slabiky. „Stojím si za tím, že tímto typem vývojové koktavosti si projde každé dítě. Může to být tak krátké období, že si toho ani nevšimnete. Většinou sama přejde. Ideální je nevšímat si jí, děti na to neupozorňovat. Pokud koktavost nemizí nebo se zhoršuje, pak je na místě vyhledat logopedickou péči,“ radí Martina Barchánková.
Má-li dítě zásadní problémy s vyjadřováním nebo porozuměním mluvené řeči, může se jednat o vývojovou dysfázii. V takovém případě je nutné vyhledat odbornou péči. Nejen logopeda, ale i foniatra, neurologa a psychologa.
Když to rodiče neřeší...
Jsou rodiče, kteří řeší komunikaci svých dětí předčasně a někteří dokonce vůbec. „Objevují se oba extrémy. Mám v péči i děti po odkladu školní docházky, které mají výrazné logopedické problémy a dosud je neřešili. Je mnoho osvícených pediatrů, kteří spolupracují s logopedy, ale bohužel jsou i tací, kteří tvrdí, že do pěti let je dost času na logopedii. A to není pravda. Jakákoliv vadně vyslovovaná hláska se musí upravovat hned, jak se objeví, aby se nezafixovala špatně. Když dítě v necelých pěti letech říká velární R (ráčkuje), tak není na co čekat!“ říká Martina Barchánková.
Stává se, že rodiče nevědomě sami upravují výslovnost svého dítěte, například dle svých vlastních zkušeností (TDNKY), ale mohou tím nadělat mnoho zbytečné práce a zkomplikují následnou logopedickou péči.
MAXÍK
Pro děti, které mají problémy nejen s řečí, existuje stimulační program pro předškoláky „MAXÍK“, který vychází ze systému Mgr. Pavly Bubeníčkové. Je to příprava pro předškolní děti a děti s odkladem školní docházky. MAXÍK má jasný řád a systém a podporuje vše od hrubé motoriky přes jemnou, grafomotoriku, sluchovou percepci a pravo-levou orientaci. Je to systém 15 lekcí, kdy se dítě vždy v ambulanci naučí, co a jak má doma trénovat.
„Má to opravdu velký efekt, doporučuji ho všem předškolákům, kteří mají jakýkoliv problém, a to nejen logopedický, ale i potíže se soustředěním, prostorovou orientací, hrubou motorikou (neumí skákat přes švihadlo)... V mé ordinaci tento systém praktikuje speciální pedagog Bc. Lucie Kadečková,“ doplňuje Martina Barchánková.
A jaké jsou rady od Mgr. Martiny Barchánkové na závěr? „Nejdůležitější je, aby rodiče v klidu, pravidelně a precizně plnili se svými dětmi zadané úkoly. Důležitá je pozitivní motivace k práci, častost a krátkodobost nácviku. Ideálně až 5x denně 3 minuty. Dalším důležitým tématem je logopedická prevence. Pravidelně a často s dětmi verbálně komunikovat, číst jim věku úměrné pohádky, navštěvovat kulturní akce a to vše s velkou dávkou trpělivosti a lásky!“
Užitečné odkazy:
Nový komentář
Komentáře
na nácvik L nám stačila jedna hodina a R a Ř pak šlo hned
Korektorka má dovolenou?
Trefa:taky jsem chodila s dcerou na rec.ale ne dlouho.dobre to brzo pochopila.
ano i muj syn kdyz chodil jeste do skolky, a tak spatne vyslovoval a i nejake to pismenko vynechaval.chodila jsem s nim na logopedii a musim rict,ze se mu rec zlepsila,ale kazdy den jsem s nim musela procvicovat vselijake ukoly co nam poradila logopedka.a vysledek se hned neobjevil trvalo to min.5 mesicu takze pri poruchach reci je dulezite hlavne cvicit a dbat na rady logopedek


také znám staršího člověka, který prošel pod rukou odborníka a mělo to pozitivní efekt
moje děti mluvily brzy a dobře, ale vím, že to chce se jim věnovat a hlavně si neříkat, že se to doučí později
majka193 — #19MAJKO- dovolim si nesouhlasit, syn (ted 7 let), od malicka mu hodne cteme, ma zajem o knizky, par let jsme byli uplne bez televize, ted jen Vecernicek, prip. nejaky film z DVD a syn se hodne zadrhaval, ščž jsme diky logopedce a cviceni zvladli, i r mu naskocilo, ale ř stale nejde.
U nej je to spis stale ucpanym nosem- alergii, uz mu brali nosni mandli,ale zlepseni bylo kratke- cca mesic.
Takze bych nerekla ze za to nemuze JEN "zanedbavani rodicu",ale i alergie, prostredi, ve kt. zijeme.
Druha dcerka (6 let) nejde ji l,r,ř ale snazi se. Nezadrhava, muze dychat volne nosem.
free — #17 Zcela určitě.Vzpomínám si na prvné léta prezidentování Václava Havla,kdy mu nějaký odborník nabídl pomoc a říkal,že se dá pracovat i s dospělým člověkem.
ToraToraTora — #11 Jj to je jasné.
Maxíka děláme se synem s ADHD a pokroky jsou úžasné, ale musí se doopravdy dodržovat co je stanovené
ja som s deťmi takýto problém našťastie nemala, synovi síce dlhšie trvalo kým si zvykol hovoriť šál a nie hál, ale to bolo dávno
I když v dnešní době mám již dospělé dcery i vnoučata,tak jsem se nesetkala se špatnou výslovnosti nebo vadou řečí u děti,Myslím si,ale že to přináší dnešní doba a shon rodičů.Já jsem při jakékoliv procházce ať s dcerami nebo vnoučaty stále s nimi mluvila,i když jsem si někdy připadala,jak blázinek,hlavně když jsem někoho potkala.Písničky a opakování básniček děti milovali a tím se snažili opakovat.Nikdy jsem na ně nešišlala a při mluvení jsem se je snažila opravit,když komolily některá slova.
Tdám, tdpaslík, tdnka, tdumpeta... Taky jsem se se synem (3,5 roku) snažila a snažím, ale zatím výsledky moc nevidím. To to spíš vidím na odbornou pomoc...
A dá se to naučit i starší člověk? Zrovna jsem poznala sympatického pána a on zadrhává, když chce něco říct. Trochu mě to vyvádí z míry.
Jeden synek měl problémy, nakonec mu pomohlo zpívání ve sboru- všimla jsem si, že neráčkuje, pak došlo i na ř a sykavky, takže do školy už šel bez vady řeči
Mám v živé paměti - tdnka
Tohle téma je mi velmi blízké, patří k mé profesi. Velmi často je kámen úrazu právě v rodičích, necvičí tak ěasto, jak je třeba a nevyžadují důsledně používání již vyvozených hlásek v řeči svých dětí.
Určitě je důležité poradit dítěti jak na to! Syn neuměl ř a po první návštěvě logopedické poradny mu naskočilo a při druhé návštěvě nás vyřadili!
Ale sousta jeho vrstevníků šišlá i ve škole a divím se, že rodiče s tím nic nedělají!
Se synem jsem taky chodila k logopedovi ,domů jsme cvičili a brzy vše zvládli.
Krtina86 — #7 To není o tom, že by pohádkové bytosti drmolily, ale o tom, že dítě se snáz učí a přejímá jazyk od živého rodiče než z televize, magneťáku a pod. Mozek holt chce maminku a tatínka ne Pokemona