Plavání je moje láska, nicméně chápu čtenářky, které by do veřejného bazénu z nejrůznějších důvodů nestrčily ani palec u nohy. Letní počasí s sebou však přináší další možnosti vodního vyžití ve venkovních přírodních i umělých vodních nádrží. Co vám  p r a v i d e l n é  plavní může kromě osvěžení těla i ducha přinést?

Ve vodním prostředí je vaše tělo nadlehčováno (ve vodě vážíme přibližně 1/10 naší normální váhy), proto nedochází k přetěžování kloubů, páteře a vazů. Naopak se může částečně zlepšit hybnost ramenních i kyčelních kloubů a kotníků. Z těchto důvodů je plavání ideálním sportem pro osoby s nadváhou, ale také pro jedince zotavující se po poranění pohybového aparátu. Rehabilitační pracovníci jej doporučují po operacích - náhradách kloubů dolních končetin a po některých typech operativních zákroků na páteři.

Voda vás nutí vydávat obrovské množství energie, klade totiž asi šedesátkrát větší odpor než vzduch. Svaly jsou při tomto typu pohybu zatěžovány rovnoměrně. Plavání je přitom naprosto unikátní současným posilováním a protahováním svalových partií. Na suchu je potřeba tyto činnosti vykonávat zvlášť.
Plaváním se posilují v dnešní době tolik ochablé svaly podél páteře, které tvoří důležitou oporu pro ploténky. 

Též touto bohulibou činností podporujete správné držení těla. Při chronických potížích s páteří je ale poměrně užitečné konzultovat, nejlépe se zkušeným fyzioterapeutem, vhodný styl plavání. Například prsa se většinou nedoporučují plavat při problémech s krční páteří, především plavete-li stylem „paní radová“, kdy hlava zůstává stále nad hladinou. Potíže s bederní páteří zase vylučují z vodních hrátek takzvaného delfína, který častěji upřednostňují spíše milovníci plavání či potápění s ploutvemi.

Vedlejším produktem plavání je otužování a prokrvení organismu
Plavání posiluje, ale zároveň šetří srdeční sval. Horizontální poloha nenutí srdce překonávat zemskou gravitaci a pumpovat krev vzhůru. Pro své příznivé působení na kardiovaskulární systém je tento sport doporučován jedincům s vysokým krevním tlakem a osobám ohroženým křečovými žilami.

Pohyb ve vodě trénuje svalové partie, jež se podílejí na dýchání, ty jsou nuceny překonávat tlak vody, což se příznivě odráží na funkci plic a zlepšuje jejich výkonnost. Plavání je dokonce vhodným sportem pro astmatiky. Poněkud kontroverzní otázkou v tomto případě však zůstává používání dráždivého chlóru k úpravě vody v krytých bazénech (není zajištěno odvětrání plynného chlóru v ovzduší). Podle nejnovějších výzkumů se proto velmi časté plavání astmatikům, ale například i malým dětem v takto upravované vodě příliš nedoporučuje.

Chcete-li si upravit svou váhu, plavání mírnou intenzitou po dobu alespoň 30 minut je výborný prostředek pro odbourávání přebytečných tukových zásob. Koordinovaný pohyb ve vodním prostředí velmi prospívá tvarování stehen, ohýbání a natahování dolních končetin, výrazně posiluje jinak málo využívané svaly na jejich vnitřní straně. Vystouplé bříško, kterým mohou „trpět“ i docela štíhlé ženy, se po intenzivní plavecké kúře zplošťuje. Výsledky dlouhodobého a pravidelného tréninku lze pozorovat i na tvarování a zpevnění hýždí. 

Dle studie Pierfranca Spany z univerzity v italské Brescii zlepšuje tento sport náladu, a prý dokonce mírní deprese. Podle vědců z Washingtonovy univerzity v Seattlu snižuje pravidelné plavání riziko stařecké demence až o 40 %.

Plavání je sport doslova a do písmene pro všechny věkové kategorie. Jestlipak víte, že v roce 2005 získala česká reprezentantka Marie Feiferová narozená v roce 1919 stříbrnou medaili na trati 50 m kraul na ME Masters ve Stockholmu? A to v té době měla paní Feiferová za sebou už tři prodělané mrtvice a spoustu dalších životních těžkostí!