shutterstock-770610454.jpg

Foto: Shutterstock

Termoregulaci našeho těla ovlivňuje celá řada faktorů a není proto jeden zaručený recept, jak se zimomřivosti zbavit natrvalo. V některých případech může větší teplotní citlivost souviset se zdravím. V případě, že se u vás tyto pocity objevily teprve nedávno, je důležité poradit se s lékařem. Může je totiž způsobovat například porucha štítné žlázy nebo cukrovka. „Mezi časté příčiny tzv. zimomřivosti můžeme řadit i nízký krevní tlak. Příčinou můžou být i léky, které pacient užívá,“ říká vrchní praktická lékařka společnosti Moje Ambulance Ludmila Mazylkinová.

Zimomřivost často souvisí také s pohlavím. Obecně totiž platí, že ženy jsou citlivější na změny teplot více než muži. Vliv může mít i momentální rozpoložení, nadváha, únava nebo špatné stravování. Pojďme se společně podívat na látky, které by ve vašem jídelníčku rozhodně neměly chybět, protože vám mohou se zimomřivostí pomoci.

1. Železo
Železo je v těle důležité zejména pro produkci hemoglobinu, který pomáhá červeným krvinkám při transportu kyslíku. Nedostatek železa nepoznáte na svém zdraví hned, ale při jeho dlouhodobé absenci může vést až ke vzniku chudokrevnosti. Pro jeho doplnění je vhodné rozšířit jídelníček o listovou zeleninu, luštěniny, maso nebo vepřová či hovězí játra. Najdeme ho ale také v mléce a vejcích.

2. Vitamin B12
Stejně jako železo je i vitamin B12 nepostradatelný pro červené krvinky. Podílí se totiž na krvetvorbě. Nezbytný je ovšem i pro tvorbu buněčných membrán a svou úlohu má též ve funkci nervového systému. Nejlépe se do našeho těla vstřebává z ryb a masa. Nachází se ale také ve vejcích nebo mléčných produktech. „Pravděpodobný nedostatek obojího, tedy železa i vitamínu B12, lze nepřímo zjistit z krevního obrazu. Snížená hladina je buď známkou nedostatečného přísunu či známkou probíhajícího onemocnění, které má tento nedostatek za následek,“ dodává Mazylkinová.

3. Zdravé tuky
Nedostatek zdravých tuků, které můžeme získat kupříkladu z jogurtů či avokáda, zvyšuje pocit chladu hlavně pokud zároveň konzumujeme nadbytečné množství ovoce. Tuky jsou jedním ze zdrojů energie a jejich nedostatek oslabuje náš imunitní systém a vede také ke zhoršení kvality vlasů a kůže. Není proto dobré tuky podceňovat a vyhýbat se jim, což platí pro rostlinné i živočišné, které se nacházejí například v rybím mase, mléce a mléčných výrobcích, vejcích a podobně.

4. Tekutiny
Lidské tělo je ze zhruba 70 % tvořeno vodou. Je tedy logické ji v dostatečném množství neustále doplňovat. Nedostatek vody zpomaluje metabolismus, kvůli čemuž cítíme chlad mnohem dříve. Způsobuje ale také další nepříjemné stavy, jako jsou únava, přibírání na váze, nepříjemný dech nebo zácpa. Snažte se ale vyhnout slazeným nápojům, které rozhodně nejsou zdraví prospěšné. Podle praktické lékařky Ludmily Mazylkinové jsou na nedostatek tekutin citlivé hlavně děti a starší lidé.

5. Vitaminy A a E
Také nedostatek vitaminů A a E zvyšuje naši citlivost na chlad a kvůli jejich nedostatku v naší výživě tak můžeme pociťovat zimu i v teplém počasí. Vitamin A najdeme například v rybím tuku, mrkvi, listové zelenině apod. Vitamin E můžeme do těla doplnit prostřednictvím oříšků, sóji, másla, mléka nebo rostlinných olejů. Zimomřivost ale samozřejmě nesouvisí jen se stravováním, ale celkově se stylem života, případně v tom horším případě s různými nemocemi. Pokud je vám tedy zima, přestože ostatní už dávno odložili mikiny, nezapomeňte ani na pravidelné otužování a kvalitní spánek, případně raději navštivte svého lékaře.

Reklama