Stravovací režim se hned lépe drží, když doma není nic, co by svádělo na scestí. Jenže od pondělí do pátku čeká většinu lidí několik hodin v práci. Musí se tak každodenně vyrovnávat s nezdravými nástrahami, které tam na ně číhají.

Každou chvíli se v kuchyňce objeví buchta nebo chlebíčky, co přinesla kolegyně nebo kolega slavící narozeniny či svátek. Po cestě do kanceláře míjíte automat se sladkostmi, které na vás volají, a spolupracovnice se s vámi ochotně dělí o čokoládu, kterou si rozdělala po obědě. Pracoviště zkrátka nástrahami překypuje.


Foto: Herbalife

Co je vidět, více svádí

Doktor Brian Wansink z Illinoiské univerzity ukázal ve své studii zaměřené na pracovní prostředí, jak mocný pokušitel může být pouhý pohled na jídlo. Wansink umístil na stůl každé sekretářky zakrytý talíř plný čokoládových bonbónů. Některé talíře byly průhledné, jiné bílé. Po dobu dvou týdnů počítal, kolik sladkostí z kterého talíře ubylo, a opět je doplňoval. Ukázalo se, že z průhledných talířů mizely sladkosti o 71 % více než z ostatních. Pokud byste takhle mlsali každý den po celý rok, byli byste hned o dva kilogramy těžší.

Na umístění záleží

V jiné studii Wansink dokazuje, jak může dostupnost jídla ovlivnit množství, které sníme. Jiná skupina sekretářek byla obdarovaná čokoládovými bonbóny. Tentokrát byly všechny na průhledných talířích, aby byl obsah viditelný. S talíři však Wansink během týdne pohyboval. Jeden týden byly bonbóny umístěné na pracovním stole, jindy v šuplíku, nebo dokonce dál od pracovního místa vysoko na skříňce. Když byly sladkosti snadno dosažitelné, zaměstnankyně neodolaly a dopřály si je v průměru devětkrát za den. V případě, že se musely zvednout od stolu a dojít ke skříňce, hřešily pouze čtyřikrát během dne.

Obrňte se

„Vaše kancelář může být doslova minovým polem plným pokušení. Musíte si proto připravit dobrou obrannou strategii. To znamená držet si nezdravé jídlo z dohledu a vytěsnit ho i z hlavy. Ujistěte se také, že máte v záloze zdravé varianty, které vám v krizové chvíli pomohou. Někdy se stačí jen vyhnout kuchyňce plné lákadel,“ radí Susan Bowermanová, expertka na výživu společnosti Herbalife.

Co se týče automatů na jídlo, platí, že je nutné si k nim ztížit cestu. Nenechávejte si po kapsách drobné a pokud vám cestu na toaletu kříží automat, raději zkuste změnit trasu nebo od něj alespoň odvraťte pohled. Pro jistotu u sebe mějte zdravější svačinku v podobě čerstvého ovoce či oříšků.

Reklama