S prvními jarními dny se často pouštíme do různých detoxikačních kejklí na úkor vlastního zdraví. Máme totiž pocit, že svému tělu prospějeme, když budeme investovat do rozličných „lektvarů“ a prolévat jimi svoje útroby. Nemohou nám tyto kúry spíš uškodit? Navíc, pokud prý jíme během roku tak nějak normálně a hlídáme si vyvážený jídelníček, nemusíme vymýšlet podobné blbosti.

O názor na očistné kúry se s námi podělila Katarina Mikulandová, zdravotní sestra a lektorka jógy, jež vede lekce v pražském studiu Jóga atelier:
 
V dnešní době, kdy víc než v minulosti dbáme na to, co jíme a pijeme, a celkově pečujeme o své zdraví, mi očistné kúry nepřijdou vůbec nutné. Aspoň ne při takové té normální životosprávě, kdy se člověk snaží kupovat zdravé potraviny, nepřejídá se, občas si dopřeje něco bio a myslí na dostatek zeleniny a ovoce. A i když občas zahřeší, stačí pak opět přejít zpět na standardní režim, který nám vyhovuje a v rámci kterého se cítíme dobře. Takový přístup je podle mě zdraví prospěšný.

  • Jakýkoliv extrém vede k šoku v těle i mysli.

Moderní doba ale po nás chce ten pocit pohody, na kterém je samozřejmě nutné pracovat, nějak urychlit. Bez trpělivosti, bez znalostí, bez sebe-vědomí. A tak se vynalézají různé urychlovače, které údajně bleskurychle tělo vyčistí, zeštíhlí… A já jen kroutím hlavou, když to vidím. Takto to nefunguje!

  • Přerod k lepšímu má být pomalý, prožitý, chtěný a měl by vycházet z nás. Ne z krabičky, plechovky, tabletky…

Podle mě v této oblasti největším strašákem tolik populární pití sirupu – jakéhokoliv sacharidového. Vpravit do těla během jednoho dne dávku cukru, která by vystačila pro celý fotbalový tým, to nemůže být přece zdravé. A už vůbec to nemůže působit očistně! Navíc extrémně zatížíme slinivku, která musí – ať chce, nebo ne, tvořit inzulín, což je životně důležitý hormon na snížení cukru v krvi. Ano, nepřijímáme během takové kúry sice tuhou potravu, ale ta zátěž je tak extrémní, že může dojít i vyčerpání či kolapsu orgánů. Bez slinivky se nedá žít. Teda vlastně ano, ale jen s celoživotním partnerstvím s inzulinovým perem. Onemocnění slinivky mi bohužel vzalo otce. Takže jsem kvůli tomu nyní v těchto věcech opatrnější než dřív. A myslím, že nikdo dopředu nemůže říct, zda takový extrémní zásah do životosprávy, jenž uděláme při pití těchto sirupů, nemůže způsobit onemocnění, vyčerpání nebo zánět. Co když si slinivka prostě řekne: „Tak mi posílají další dávku cukru jako pro koně, to pár dní vydržím, ale pak si vezmu neplacené volno do konce života!?“ Myslete na to, že tolik oblíbené sirupy – ať už javorové, palmové, agavové, pšeničné, cukrové – stejně všechny obsahují cukry, jen s jiným glykemickým indexem a rozdílným složením sacharidů.

Katarina Mikulandová s zatím nejmladším členem velké rodiny

Tak co si o tom myslíte teď? Jinak samozřejmě je správné se na jaře, tj. v období, které přeje změnám, zaměřit na své zdraví. My za redakci přidáváme následující rozumné rady a tipy: 

  • Najděte si více času na sebe a dostatek odpočinku, ideálně v přírodě.
  • Můžete se inspirovat také postní dobou v křesťanství, kde nejde jen o omezování v hodování, ale nabádá nás k dobrým skutkům a obnově autentických, tj. dobrých vztahů (zdroj: cs.wikipedia.org).
  • Detox nasměřujte na technické vymoženosti – omezte aspoň na nějakou dobu přehnané sledování sociálních sítí, televize a nesmyslných reklamních sdělení.
  • Pokud už nutně musíte něco fyzicky očišťovat, můžete se realizovat v úklidu domácnosti. Ani zde by se však nemělo nic přehánět. Nicméně například v nové knize Hideko Jamašita: Danšari – Dokonalý úklid vás osvobodí  se píše, že v pouhých třech krocích si dokážeme udělat pořádek nejen v prostoru, kde žijeme, ale i sami v sobě. A to vypadá celkem lákavě, nemyslíte?
  • Zkontrolujte si, zda váš jídelníček obsahuje všechny potřebné živiny, např. pomocí www.kaloricketabulky.cz. Množství potravin stačí pro tento účel odhadovat (nemusíte přesně vážit) a už za pár dní získáte díky názorné grafice představu o tom, jak na tom s vyvážeností jídelníčku jste.
  • A samozřejmě zařazujte do jídelníčku co nejvíce čerstvých regionálních potravin, kolikrát stačí bylinky, které si vypěstuje v truhlíku na okně. Užitečné rady najdete například v knižní novince Pip Wallerová: Bylinky pro zdraví a krásu.
  • A pamatujte: Čím více budeme naslouchat svému tělu, tím lépe se v něm budeme mít, vracíme se na závěr ještě jednou k doporučení Katariny Mikulandové. 

Přečtěte si také:

Reklama