Foto: Shutterstock

Výživoví specialisté jsou zajedno - jídelníček těhotné ženy má být pestrý. Která z nás se ale může ukázkovým stravováním pochlubit? A tak přicházejí na řadu nejrůznější doplňky stravy. Jenže pozor, některými vitaminy se můžete i předávkovat. Proto je velmi důležité užívat i ty volně prodejné po předchozí konzultaci s lékařem, či alespoň lékárníkem. Na které vitaminy si dát v těhotenství obzvláště pozor, abychom neohrozily nenarozené miminko?

Vitamin A

V tucích rozpustný vitamin A utvářející se především z betakarotenu najdete v mrkvi, játrech, rybím tuku, másle, vaječném žloutku, dýních, kukuřici, špenátu, zelí, meruňkách a spoustě dalších potravin. Je zdraví prospěšný a tělo by se bez něj neobešlo. Zeslábla by naše imunita, oči by měly sklon k zánětům spojivek a šerosleposti, kůže by rohovatěla a šupinatěla, z kopce by to šlo i s naším libidem a u mužů s potencí. A prospěšný je i pro vývoj plodu v děloze a miminka po narození.

Foto: Shutterstock

Jenže v případě, že se ho v těhotenství do těla po delší dobu dostává přespříliš, miminku naopak ublíží. Otrava organismu způsobená vitaminem A může mít na svědomí vrozené vady srdce, končetin i obličeje, včetně rozštěpu patra.

Pokud jste tedy na začátku těhotenství, případně je možné, že v blízké době otěhotníte, hlídejte si stravu. Neměla byste se dostat nad mezní hranici 3 mg vitaminu A za den. Pozor i na vitaminové doplňky, kde je „Áčko“ obsaženo.

Věděla jste, že 100 gramů pečených telecích jater obsahuje bezmála 22 g vitaminu A? Pozadu nezůstávají ani játra dalších živočichů. Proto se jich v prvním trimestru raději vzdejte.

Vitamin D

V našem těle má vliv na stovky chemických reakcí, ovlivňování vstřebávání vápníku a fosforu nevyjímaje. Pokud ho máme nedostatek, projeví se to únavou, svalovou slabostí, nechutenstvím, nespavostí, podrážděností, oslabenou imunitou, bolestmi kloubů, vyšší kazivostí zubů nebo lámavostí kostí a podobně. Bezpodmínečně nutný je i v těhotenství. Jeho nedostatek může u miminka způsobit křivici, poruchy vývoje zubů, ale také psychické poruchy, cukrovku či atopický ekzém. Jenže ublížit mu můžete i v případě, že to s tímto vitaminem budete přehánět.

Foto: Shutterstock

Do organismu se vitamin D dostává skrze kůži – díky slunečnímu svitu, ale také v potravě. Bohaté na vitamin D jsou tresčí játra, ryby jako tuňák, sardinky či losos, mák, vaječný žloutek, sýry, mléko. Touto formou se vitaminem D předávkovat nemůžete, naopak jej velmi pravděpodobně budete mít i tak nedostatek. 

Na co ale pozor, to je jeho užívání ve formě doplňků stravy. Pokud nedodržíte dávkování, je v nadměrném množství toxický a můžete si jím navodit takzvanou hypervitaminózu. Tato otrava může mít v těch nejtěžších případech i fatální následky. U plodu pak může vést k poškození srdce, či poruchám mentálního vývoje a dalším anomáliím.

Čtěte také:

Reklama