Foto: Shutterstock

Využívejte maximálně základní suroviny, z kterých připravíte skvělé a plnohodnotné jídlo. Vyhněte se polotovarům, hotovkám, naloženým masům, oloupané mrkvi v plastovém sáčku i předvařeným bramborám apod. Je to nejjednodušší cesta k „čistému“ jídlu bez konzervantů, barviv, éček i chemických sloučenin k modifikaci vzhledu, chuti a trvanlivosti.
 
Nakupujte vědomě

Raději volte kvalitnější suroviny, i když to kvůli vyšší ceně může znamenat, že jich koupíte méně. Zeleninu, maso i mléčné produkty nakupujte u lokálních farmářů nebo u ověřených prodejců. „Volte základní opravdové suroviny, ideálně v bio kvalitě. Jsou to nejbezpečnější a nejvíce kontrolované potraviny na trhu,“ dodává Barbora Hernychová, expertka na přirozenou stravu. Kupujte méně stravy, za to ale častěji a zkuste si plánovat jídelníček, aspoň orientačně, ať nenakupujete zbytečné potraviny. Akční zboží či ve slevě je vždy lákavé, ale obvykle pořídíte značně větší množství potravin, které ve spoustě případů nebudete schopni zkonzumovat do doby, než se zkazí, a tak vlastně neušetříte.
 
Akceptujte sezónnost

Řiďte se sezónností. Co zrovna roste, z toho vařte, pečte a uskladňujte na zimní období. Pro lidské tělo je to nejpřirozenější a nejprospěšnější varianta. Plodiny, nejlépe vypěstované na vlastní zahrádce, v té své dané sezóně chutnají nejlépe. Pokud nemáte zahrádku, můžete pěstovat zeleninu, bylinky i koření v truhlíku. Skvěle se tam daří rajčatům, okurkám, paprikám i polníčku, ale i bazalce, oreganu, mátě apod. Budete znát nejen původ plodů, ale vyhnete se i chemickému hnojení. Divoké bylinky z přírody, vlastními silami nasbírané, se považují nejen za skvělý zdroj vitamínů, ale pomáhají i na většinu neduhů. „Za minimalistický základ, považuji černý bez, lípu, mátu, meduňku, tymián, heřmánek, měsíček a kontryhel. Kvalitní byliny a koření jsou přímo zázrak, dokáží divy, mají léčivé účinky a pro lidské tělo mají obrovský význam,“ dodává Bára Hernychová.

Foto: Probio.cz

Suroviny „na sto“ způsobů

Zbyly vám suroviny z jednoho jídla? Využijte je do jiných pokrmů. Ze zbytku pečeného kuřete vyšvihnete k večeři parádní kuřecí rizoto se zeleninou nebo kuřecí sendviče. Ze zbylých brambor připravíte plněné krokety, bramborové placky i knedlíky. Uvařené těstoviny jsou skvělé s omáčkou, ale i jako studený těstovinový salát. Z uvařeného masa připravíte výbornou masovou pomazánku. Hnědé banány nevyhazujte, připravte z nich koktejl nebo banánové lívance.

Nepleťte si datum spotřeby a datum minimální trvanlivosti

Datum spotřeby najdeme na potravinách, které jsou čerstvé a mají relativně krátkou trvanlivost. Takové jídlo bychom měli rychle sníst, jinak pro nás může představovat zdravotní riziko. Minimální trvanlivost mají potraviny s delší životností a nekazí se tak rychle. V obchodech se potraviny mohou prodávat i po uplynutí doby minimální trvanlivosti. Tyto výrobky najdeme v supermarketech viditelně označené a oddělené od zbytku zboží.
 
Přirozená sladká chuť

Sladké ano, ale kvalitně, minimalisticky a ze skutečných jednoduchých přísad. Dopřávejte si kvalitní čokoládu, sušené ovoce, sušenky ze základních surovin bez palmového oleje. Upečte si vlastní lívance, palačinky, perníky, ovocné koláče, záviny i muffiny. Slaďte třtinovým tmavým cukrem, medem, sirupy anebo rozvařeným či smaženým ovocem. Zkuste do svých receptů používat i jiné mouky než jen pšeničnou mouku. Výborně chutnají původní obiloviny jako špalda, červená pšenice, jednozrnka a dvouzrnka (řadí se mezi superpotraviny). Pečivo obohatí nejen o vlákninu, ale i vitaminy skupiny B a antioxidanty. „Bohužel vlivem průmyslových sladkostí má mnoho lidí a hlavně děti nepřirozeně posunutý práh vnímání sladkého. Přeslazené nápoje, bonbony a průmyslové pečivo, které místo několika základních složek obsahuje dlouhatánský seznam chemických látek, způsobily, že normální sladká chuť už nestačí,“ upozorňuje expertka. 
 
„Možná nemusíte svou spotřebu hned radikálně minimalizovat, pro začátek bohatě stačí ji optimalizovat. Navíc, když nenakupujete zbytečně, ušetříte spoustu času i peněz a přírodě vodu a půdu,“ dodává Barbora Hernychová.

Foto: Probio.cz

Reklama