Charakteristiky kvalitního spánku jsou celkem jasné. Aby se člověk dobře vyspal, měl by ze svého okolí odstranit všechny rušivé elementy. Jenže to se ne vždy slučuje se spaním vedle druhé osoby – její převalování, chrápání, noční vstávání na WC nebo touha dívat se z postele na televizi, zatímco vy se snažíte spát, může způsobit i několik let trvající spánkovou deprivaci. Pokud se vám skutečně nedaří se s partnerem nebo partnerkou sladit, možná stojí za zkoušku takzvaný postelový rozvod.
 
Postelový rozvod, tedy oddělená lože, je velmi rozporuplný, a kromě pozitiv v podobě kvalitnějšího spánku může mít i negativa – jde zejména o vliv na intimní vztah mezi partnery.
61a12a8c9ca4ecl.jpg
 Foto: Shutterstock

„Z hlediska spánku bychom všichni spali lépe, pokud bychom si z ložnice udělali temnou studenou jeskyni a spali sami, aniž bychom riskovali, že nás bude rušit partner v jedné posteli. Vaše kvalita spánku je lepší, pokud nespíte vedle jiné osoby, ale má to významné důsledky pro vztah. Pro mnohé páry je čas, kdy se sbližují, okamžikem těsně před tím, než usnou. Je to intimní okamžik, kdy spolu často mluví nebo se fyzicky dotýkají. Existuje tedy velmi reálné riziko, že intimita, nejen erotická, ale i emocionální bude u párů, které se rozhodnout spát odděleně, ovlivněna,“ varuje klinická psycholožka, která se soustředí na spánkovou medicínu Britney Blair pro magazín Goop.
 
Jenže i touha zůstat za každou cenu v jedné posteli a místnosti může mít kromě nevyspání špatný vliv na celý vztah. Člověk, který je například otravován chrápáním toho druhého, může být nevrlý a v noci má až chuť druhému jednu vrazit nebo ho minimálně přidusit polštářem. A to nejsou věci, které by byly ve vztahu žádané a prospívaly mu. 
 
Než se ovšem přikročí k oddělení lože, je potřeba, aby se člověk, který chrápe, pokusil situaci řešit a vyhledal pomoc spánkové laboratoře a dalších odborníků. Teprve až poté, co se chrápání delší dobu nelepší, je možné přistoupit k oddělenému spaní. Je ovšem třeba, v rámci zachování síly vztahu, přijmout určitá opatření a určité věci mít stále na paměti.  
 
Co tedy udělat?
 
Nepřipravte se o společné chvilky strávené v posteli před usnutím. Dělejte to, co byste večer běžně dělali. Povídejte si, mazlete se, milujte se nebo si vedle sebe jen čtěte knížku, do jiné místnosti by se jeden z vás měl vydat až ve chvíli, kdy se opravdu chystáte zhasnout světlo a spát.
 
Mějte na paměti, že oddělené spaní z důvodu kvalitnějšího spánku nevypovídá nic o pevnosti vašeho vztahu. Neznamená to, že jste selhali, že se méně milujete nebo se vzájemně odcizujete. Je to pouze praktické řešení.
 
Než oddělené spaní zrealizujete, promluvte si o něm. Vaši polovičku to může zpočátku zaskočit a může se cítit nejistě, ujistěte ji, že jde skutečně jen o spánek. Popřípadě je možné přistoupit na nějakou formu kompromisu – například, že přes týden budete spát odděleně, abyste si před prací dostatečně odpočinuli a o víkendech to zkusíte spolu.
 
Užívejte si fyzickou blízkost i během dne – může to být společné sledování filmu v objetí na jednom gauči nebo třeba společná sprcha. A ani to nemusí vyústit v sex. Pracujte na intimitě. 
 
Kvalitní spánek je základem zdravého životního stylu. Odpočatí lidé jsou podle studie v Sleep Medicine Reviews šťastnější, empatičtější a mají lepší komunikační dovednosti, což přispívá k rozvíjení a budování zdravých a dlouhodobých mezilidských vztahů. A to možná za ty oddělené postele stojí. Co myslíte?

Zdroje: Goop, Self, Huffpost, Marital quality and the marital bed: Examining the covariation between relationship quality and sleep (Sleep Medicine Reviews)

Čtěte také:

Reklama