Podle svých vlastních zkušeností dobře víte, že nedostatek spánku vás následující den promění v chodící mrtvolu. Nedokážete se pořádně soustředit a kolem poledne už se vám pořádně klíží oční víčka. Školáci ale nejen že musí zvládat výuku, ale stále ještě rostou a vyvíjí se. Proto potřebují dostatečně dlouhý a kvalitní spánek o to víc. Pokud ho nemají, nemůžete od nich čekat skvělé výsledky.

Foto: Shutterstock

Ať se totiž snaží sebevíc, nedostatek kvalitního spánku zhoršuje jejich kognitivní funkce. To znamená, že se nedokáží koncentrovat, zhoršuje se jim abstraktní myšlení i paměť, a mají problém s řešením úkolů a plánováním. Pak není divu, že školní prospěch se horší. Ale tím to nekončí. Nevyspalé děti mívají problém také s chováním. Nejen že bývají podrážděné, úzkostné či dokonce agresivní, ale mají sklon i k impulsivitě a hyperaktivitě. Proto jsou nezřídka podezřívány z ADHD, tedy poruchy chování a hyperaktivity. Kromě toho mohou mít problém s imunitou a v těch nejhorších případech může nedostatek spánku narušit i produkci růstového hormonu. Přitom by úplně stačilo o něco více spánku. Kolik je tak akorát?

  • Školáci od 6 do 13 let by měly prospat 9 až 11 hodinami denně.
  • Teenager od 14 do 17 let potřebují spát 8 až 10 hodin denně.
  • Mladí dospělí od 18 do 25 let mají spát 7 až 9 hodin denně.

Jak přimět děti spát déle?

Zatímco u teenagerů už to bývá oříšek a rodiče toho příliš nezmůžou, u mladších dětí byste ještě zasáhnout měla.
Začít lze třeba tím, že dětem vysvětlíte, proč je spánek tak důležitý. Ačkoli často vypadají, že vaše rady a doporučení pouští jedním uchem dovnitř a druhým ven, většinou si z nich přece jen něco vezmou k srdci.

  1. Děti přes den zaměstnejte tak, aby byly večer unavené. Do postele je ale pošlete včas, aby takzvaně nepřetáhly správnou hodinu.
  2. Pro dobrý spánek je nezbytné také vhodné prostředí. Tmavá, tichá místnost, kde není přetopeno, ale naopak dostatečně vyvětráno.
  3. I u školních dětí pomáhají k lepšímu usínání večerní rituály. Rutina uklidňuje nejen děti, ale i dospělé.
  4. Pokračovat můžete i s večerním předčítáním pohádek, pokud o to váš malý školák stojí.
  5. Nenechávejte dětem na noc mobilní telefon nebo tablet. I když jde včas do postele, nezřídka na něm pak tráví ještě dlouhé hodiny. A právě modré světlo z něj ještě zhoršuje kvalitu spánku. To samé platí i o televizi.

Čtěte také:

Reklama