Foto: Shutterstock

Nejvíce vitaminu C najdeme samozřejmě v ovoci a zelenině, které je důležité jíst za syrova. Vařením potraviny o vitamin C přicházejí, může se ho zničit až 60 %. Naopak nejšetrnější je mrazení. Pokud jste si tedy v létě zmrazily třeba borůvky nebo jahody, udělaly jste dobře.
 
Vysoké množství vitaminu C má například rakytník, čerstvé šípky, medvědí česnek, černý rybíz, petrželová nať nebo třeba exotické ovoce amla, které u nás můžeme sehnat v sušené formě. Amla má nejvíce vitaminu C ze všech přírodních zdrojů. Až 600 mg na 100 g.

Foto: Shutterstock

Ačkoliv spousta lidí sahá nejčastěji po citronu, ten má jen 50 mg vitaminu C. Naopak čerstvé šípky mají 550 mg. Dále vitamin C najdeme například v liči, papáje, brokolici, paprice, kiwi, citrusových plodech nebo v tmavě zelené listové zelenině.

Foto: Shutterstock

Množství vitaminu C, jaké naše tělo dokáže přijmout, je omezené. Neplatí tedy, když ho během jedné chvíle zkonzumujete nadbytek, budete zdravější a odolnější vůči virům. Nadbytečné množství, které zkonzumujeme, se dostane do moči a tělo jej vyloučí ven. Je tedy nutné doplňovat vitamin C pravidelně. Tělo dospělého člověka zvládne jednorázově přijmou pouze 250 mg vitaminu C. Větší dávky je vhodné rozložit do celého dne.

Foto: Shutterstock

Doporučená denní dávka je kolem 100 mg, u kuřáků cca o 35 mg více. Pokud je váš imunitní systém oslaben, nebo kouříte, je dobré tělu dát vyšší než doporučené denní množství, například 500–1000 mg. Ale pozor, konzumace více než 2 000 mg denně může dráždit žaludek (nevolnost, průjem, bolest břicha). Podle některých studií mohou také velké dávky způsobit bolesti hlavy, ledvinové kameny nebo nespavost.

Čtěte také:

Reklama