Foto: Shutterstock

Posilování se nejčastěji doporučuje, když chce člověk změnit a vytvarovat svoji postavu. Neslouží však pouze k budování svalové hmoty, ale výrazně přispívá i k redukci přebytečného tuku. Mnozí se pokoušejí zhubnout pouze změnami v jídelníčku, ale většinou jsou takové pokusy neúspěšné, protože spalovat tuk vyžaduje nějakou aktivitu. Jestliže však chceme docílit trvalých změn, a ne pouze výkyv, po kterém se váha vrátí na původní hodnoty, pak potřebujeme na těle dostatečné množství svalové hmoty. Kromě těchto základních vlastností posilování, jsou dalšími důvody například: 

  • Psychika - Při posilování dochází k uvolňování takzvaného hormonu štěstí – endorfinu. Ten následně snižuje stres, díky čemuž je pak tělo schopné lépe regenerovat a relaxovat. To se dále podílí na psychice každého jedince. Změny se projevují zvýšeným sebevědomím, zlepšení vnímání a stability těla, ale také navozením dobré nálady.
  • Usnadňuje život - Usnadňuje pohyb v běžném životě, ať už je to zvedání těžkých věcí, chůze do schodů či jiné aktivity. Je důležité také podotknout, že posilováním zvyšujeme kosterní hustotu, díky které předcházíme zraněním a osteoporóze. Zpevněním svalových tkání také fixujeme klouby a kosti. Tvoří “svalový korzet”.
  • Zdraví - Posilováním získáváme ne jen sílu, ale především zlepšujeme svůj zdravotní stav. Dochází při něm k odstranění dysbalancí a vadného držení těla, které bývají častou příčinou bolesti. Souměrným zpevněním svalových tkání zajistíme tělu důležitou rovnováhu a oporu. Kromě toho cvičení napomáhá zvýšit kapacitu plic a zmírňovat respirační obtíže.
  • Imunita - Dalším důležitým bodem proč cvičit je posílení imunitního systému. “Při dlouhodobé sportovní aktivitě se zvyšuje i naše odolnost vůči onemocněním. Například běžci jsou o 50 % méně náchylní na virové onemocnění.  Pozor si ale musíme dát na větší intenzitu posilování, po kterém je naše tělo náchylné na onemocnění a je třeba správně relaxovat,” radí osobní trenérka Anna Marie Barabášová z Form Factory.

Na co si dát pozor?

Nejdůležitějším bodem posilování je technika doprovázená správným dýcháním. “Často se ve svém oboru setkávám s lidmi, co upřednostňují kvantitu nad kvalitou, s cílem spálit co nejvíce kalorií nebo nabrat co nejvíce svaloviny. Pravdou ale zůstává, že právě u těchto lidí dochází ve většině případů ke svalovým dysbalancím a zraněním,” říká trenérka. 
Jak takovým zraněním předejít? Správným nastavením těla v jednotlivých cvicích si vytvoříme jakýsi stavební kámen. Dále je důležité nenakládat tělu příliš velké váhy, které není schopno udržet ve správném nastavení. Pokud zvolíme nepřiměřenou váhu, dojde k nesouměrnému zapojení svalů a k jejich přetížení. Ty jsou pak v napětí a může dojít k natržení. Dále se mohou tvořit dysbalance, kde tah převezme dominantnější sval, a malé svalové skupiny strádají. Vždy musíme nad pohybem přemýšlet a brát tvé tělo jako celek, který by měl výt synchronní. Správné dýchání pomáhá vyvíjet sílu při tahu. Rovněž tak předejdete výkyvům tlaku. Pozor si musíte dát i při volbě tréninku jako takového. Každý člověk je jiný a má jiné potřeby a požadavky. Vždy je dobré poradit se s odborníkem, který vám pomůže trénink nastavit.

Také si přečtěte:

Reklama