„Ta je hezká. Dobře se vdá, a že se ve škole moc nenaučila, to jí nebude vadit.“
U chlapců byla relativizována jejich školní nedostatečnost poukazem na to, že se v některých manuálních zaměstnáních nevyžaduje náročnější vzdělání.
I někteří rodiče mají sklon k relativizaci a mají jen jedno přání, aby jejich dítě co nejdříve ukončilo školní docházku a celá rodina se už školou netrápila. Však život to srovná.
Ale život to nesrovná, naopak, dítě, které nezvládne ve škole základní dovednosti ve čtení, psaní a počítání, se s takovým handicapem bude v životě těžce vyrovnávat.
K těmto povrchním úsudkům dochází proto, že neschopnost číst a psát je nejen u nás, ale v každé společnosti tabuizovaným tématem.
Většinou se dnes předpokládá, že místo psaní dopisu může každý použít telefon, místo počítání kalkulačku. Informace se místo z knihy můžeme dozvědět z televize, videa či internetu. To však jsou všechno představy nezasvěceného člověka.
„Čtení a psaní jsou vedle mluvené řeči hlavními informačními kanály ve školním vyučování i v denním životě.“ V posledním desetiletí se ve vyspělých státech Evropy a Ameriky mluví o rozšířeném funkčním analfabetismu.
Ukazuje se, že stále stoupá počet těch, kteří prošli výukou ve škole, ale jejich znalosti ve čtení a psaní jsou na tak nízké úrovni, že nejsou schopni přečíst si návod na použití běžných výrobků, jako je prášek na praní nebo polotovar určený k jídlu.
To však současně znamená, že také nejsou schopni obsluhovat podle psaného návodu stroje nebo zařízení, a musejí proto přijímat jen pomocné práce.
Dovednost číst a psát předpokládá, že se dítě naučí rozumět psanému textu a do písemné podoby převede slyšené slovo.
Potřeba komunikace je hluboko zakotvena v lidské psychice a její nesplnění nebo potlačení vede k závažným poruchám v duševním životě i v sociálních vztazích. Souvisí to s rolí řeči, která člověka nejnápadněji odlišuje od ostatního živého světa včetně primátů, jeho vývojově nejbližších příbuzných.
Nepochybně i matematické dovednosti jsou předpokladem toho, abychom se uměli orientovat v denním životě.
Případ jedné dívky, která procházela ZŠ s diagnózou dyskalkulie a na střední škole pak nebyla schopna používat násobilku, kterou se sice naučila zpaměti, ale jejímu smyslu nerozuměla. Když nakupovala, hlídala si při vracení peněz bankovky, a ani tehdy neměla jistotu, zda dostala nazpátek správně. Vrácené mince nebyla schopna sledovat vůbec.
Že ovšem matematické dovednosti nevyužíváme pouze při nakupování, je víc než zřejmé.
Již z toho, co jsme právě pověděli, plyne, že bychom nikdy neměli relativizovat školní neúspěchy dítěte v základních intelektových dovednostech, jako je čtení, psaní a počítání.
Abychom věděli o jaké poruchy učení se jedná, napíšu vám několik definic.
V české odborné literatuře není zcela sjednocena a jasně definována terminologie specifických poruch učení. Používá se výrazů vývojové poruchy učení (VPU), specifické poruchy učení (SPU) nebo specifické vývojové poruchy (SVP), ale to není podstatné. Mezi SPU patří :
1) dyslexie – obtíže ve čtení
2) dysgrafie – obtíže ve psaní
3) dysortografie – obtíže v používání gramatiky
4) dyskalkulie – obtíže v počítání
5) dyspraxie - obtíže při praktických činnostech atd..
Další okolnost, která nás vede k tomu, abychom se obírali otázkou SPU a jejich překonání, jsou obtíže při profesionálním zařazení dětí, které těmito poruchami trpí.
Tyto děti doufají, že na učilišti nebude taková konkurence a jejich školní nedostatky nebudou tolik nápadné. Mohou se domnívat, že se prosadí při praktickém vyučování, ale i to není jisté.
Mezi učiteli na SOU je jen málo těch, kteří se zabývají SPU a kteří by tedy mohli dítěti porozumět a pomáhat mu.
V některých větších městech přijímají osvícení ředitelé středních škol vědomě i některé děti s poruchami učení. Vědí, že je to perspektivní strategie, ale jsou to dosud ojedinělé případy. Nakonec stejně většina dětí s poruchami učení nastupuje do méně atraktivních učebních oborů.
Nepříznivým důsledkem potom je, že je jejich práce neuspokojuje, protože je intelektuálně neinspiruje. Jejich mentální potence není rozvíjena a takové děti si pak často nerozumí se svými spolužáky a později se svými spolupracovníky.
To je základní seznámení s SPU.
Ještě je třeba zmínit, že pokud takové dítě máte doma nebo i znáte, je třeba včas vyhledat pomoc odborníka z řad speciálních pedagogů.(tzn. nejlépe na začátku školní docházky).
Nový komentář
Komentáře
jo poruchu učení má teď kde kdo
Gumídek — #47 ja take si to myslim
Pokud se chceme seznamovat, je dobré si najit portál jako osudová seznamka štěstí, tahle opravdu funguje.
tomas.: To je důvod, proč by asi ve škole bylo lepší slovní hodnocení, i když jinak se kloním spíš ke známkám.
To už tady jednou bylo
Mám dojem ,že jsem tady nedávno podobný článek četla,nebo se mýlím?
Sama: jo, teď to píšu..Pajda mi ve vzkazíku slíbila, že napíše něco více konkrétního..
Já nevím..druhý článek prakticky na stejné téma během dvou týdnů?? Pajdo, kdy bude ten od Tebe?
nebylo to tady nedávno?
zemim: netušíc, že máš dysortografii jsem tě někde sprdla za gramatiku, sorry
21.10. 2003 - tomas.
podle sebe soudíš ostatní... to není nejchytřejší.
vika: no neco by se naslo. asi jako kazdy.
proč jako každý? myslíš si, že každý je tak zamindrákovaný?
tomas.: soudě dle tvých příspěvků jsem nabyla dojmu, že nemáš ani potuchy o tom, co je dyslexie a podobné poruchy...
tomas., co ty jsi za blbečka? nějakej zamindrákovanej pošuk
víš vůbec o čem je v článku řeč??
když se na danou poruchu příjde včas, dá se toho spousta napravit... jde jen o kladný přístup k věcem...
Anai: tyhle děti NEMAJÍ vyšší IQ než ostatní - to není pravda. Poruchou učení může trpět kterékoliv dítě z celého spektra rozumových vlastností, IQ a poruchy učení spolu NESOUVISEJÍ...je to stejné, jako bys napsala, že všichni, kdo mají stejnou barvu očí jako Picasso musejí být vynikající malíři...obojí je do značné míry podmíněné geneticky.
Já jsem dyskalkulik - přišla na to ovšem až moje kamarádka, profesorka matematiky, když mi bylo asi 35 let
. Na střední škole se to projevovalo tak, že bylo prostě nemožné naučit mě účetnictví (nakonec mě nenechali propadnout) a matematiku jsem zvládala na 4 jen 2 soukromým učitelům, kteří mě doučovali několik let. Naštěstí se dá opravdu hodně věcí naučit zpaměti - a jako pokladní, účetní apod. bych se samozřejmě neuživila, tak dělám jiné věci - maturitu mám. Můj syn je zase dysortografik. Než to měl uznané oficiálně, hrozně jsme se natrápili s češtinou. Ovšem dnes je úspěšným skoroabsolventem gymnázia (max. 1 trojka) a chystá se na vysokou, stejně jako dcera mé kamarádky, velmi těžká dyslektička.... Článek vyznívá v tom smyslu,že tyhle děti mají maximálně na učňák!
Naopak jsem četla, že mají vyšší IQ, než ostatní - důkazem jsou některé skvělé osobnosti v oblasti vědy a umění.
No ale kdo je "normalni" ? Kdo se nauci pocitat za den, zta mesic nebo za pul roku ?
tomas: vždyť ona v reakci píše, že jejich mládě to má naučené a chyby nedělá, tak asi má ty 1 a 2 zaslouženě, ne?
agátka: já zas trpím dislogikokií
Někdy si myslím, že mám dyspraxii.