
Než dítě začne chodit do školy, mělo by správně vyslovovat většinu hlásek. Hlásky složitější, jako například r, ř, se může dítě naučit až po vstupu na ZŠ, nejlépe však v první třídě. A některé řečové vady se mohou napravovat také až v pozdějším věku (operativně rozštěpy patra, koktavost atd.).
Pokud si rodič není jistý ve správném vývoji řeči dítěte, měl by vyhledat odbornou pomoc logopeda. Logopedi fungují buď již při MŠ, nebo při PPP, SPC, nebo v nemocnicích, nebo dokonce samostatně. Jiná situace je na malém městě a v Praze. Na malém městě si rodiče nemohou logopeda moc vybírat, většinou jsou tam nejvýše dva logopedi. A v Praze to zase funguje tak, že rodiče s dětmi navštěvují logopeda, který je nejblíže místu jejich bydliště. Statisticky připadá na 30 000 obyvatel 1 logoped, ale více logopedů je ve větších městech.
Rodiče však mohou dohlédnout na dítě, mohou mu pomáhat překonat různé bariéry, se kterými si dítě neví rady.
Vývoj řeči u jedince je možný, respektive probíhá správně, jen pokud jsou splněny určité podmínky. Jsou to|:
A)Vnitřní
1. Nepoškozený CNS
2. Normální sluch
3. Nadání pro řeč
4. Normální intelekt
B)Vnější
5. Adekvátní sociální prostředí
Proto je dobré si všímat všech těchto věcí.
Pro orientaci uvedu stádia vývoje řeči, jak by měla být správně.
Předřečové období
Prvním komunikačním projevem dítěte je novorozenecký křik do 2.-3. měsíce věku dítěte.
Pak jde o tzv. broukání, je to křik, kterým dítě začíná vyjadřovat spokojenost a nespokojenost. Také se objevují zvuky připomínající slabiky „PA, BA, KA, GA“.
V 6.-8. měsíci začíná období napodobujícího žvatlání. Zapojuje se vědomá sluchová a zraková kontrola, dítě začíná napodobovat hlásky mateřského jazyka, všímá si pohybů mluvidel nejbližších osob, matky. Mnohem častěji než hlásky v tomto období napodobuje melodii a rytmus řeči.
Okolo 10.-12.měsíce dítěte nastupuje stadium „rozumění“ řeči. Dítě však ještě nechápe význam slov, která slyší, ale na základě slyšeného slova sleduje předmět nebo osobu, reaguje na určitou výzvu.
Stadia vlastního vývoje řeči
Od 1,5 roku dítěte začíná dítě spojovat slova ve větné spojení.
Mezi 2.-3. rokem je dítě ve stádiu rozvoje komunikační řeči. Pomocí řeči se učí dosahovat drobné cíle, vidí, že pomocí řeči může usměrňovat dospělé, což se dítěti líbí, a snaží se s dospělými komunikovat stále častěji.
Důležité je stádium logických pojmů okolo 3. roku. V tomto stádiu označení, dosud úzce spjatá s konkrétními jevy, se postupně pomocí abstrakce, zevšeobecňování, stávají všeobecným označením čili slovem s určitým obsahem. Při těchto náročných myšlenkových operacích dochází často k těžkostem, k vývojovým obtížím v řeči, které jsou právě kolem 3. roku časté.
Na přelomu 3. a 4. roku dítě vyjadřuje svoje myšlenky zpravidla obsahově i formálně s dostatečnou přesností. Další vývoj se více týká kvantitativní stránky osvojování nových slov, prohlubování a zpřesňování obsahu slov a gramatických forem, rozšiřování slovní zásoby. Tento proces se nazývá intelektualizací řeči.
Závěrem chci dodat, že každé dítě je individualita se vším, co k ní patří, takže i vývoj řeči závisí na osobnosti každého dítěte.
Nový komentář
Komentáře
Pořízková: To není za takový problém, akorát kdyby ho neměl ve jméně, co?
je také důležité dětem se skutečně věnovat, mluvit s nimi, číst jim... a ne je ponechat na pospas videu a televizi, jak si dnes mnozí rodiče zjednodušují svou úlohu...
Tak toho jsem byla naštěstí ušetřena.Dcerka ve dvou letech zvládala R,Ř,L i sykavky.Synovi šlo R a Ř o něco později ve 3 letech.Byli oba šikovní.
Tak mě do dnes nikdo nenaučil L. A že jsem na nápravu chodila roky :-(
Sanofi: Odklad měl jen kvůli špatné výslovnosti R?
My chodíme na logopedii od 3,5 roku, ledacos už se podařilo odladit, Ř pořád nejde (teď teda mimo jiné proto, že nemá horní přední zuby) a podle logopedky takováhle vada výslovnosti není důvodem pro odklad, pokud je dítě jinak na školu zralé.
Jinak si ovšem logopedka zrovna minulý týden stěžovala, že dětí s poruchama výslovnosti je čím dál víc. Na vině je prý převaha vizuálních podnětů a malé cvičení ucha (hudba samé tuc, tuc, tuc). A mizerná výslovnost lidí, kteří se mluveným slovem živí a měli by tudíž být vzorem.
Je mi 36 a špatně vyslovuji ř. A když děti chodily na logopedii chtěli,aby je učil mluvit někdo jiný z rodiny aby se to odemne nenaučily.
je normální že 3,5 leté díte nemluví?
Můj syn se učil pořádně vyslovovat cca od 4 let. Ř šlo,ale R ani náhodou. Musel jít i o rok později do školy. Teď je v poho
nevím, ale zdá se mi, že lidí s vadou řeči nějak příbývá, dokonce v televizi jsou moderátoři, kteří ráčkují nebo v reklamách zase řáčkují. Nemluvě o politicích. Čím to asi je, že jich je tolik?
Já sem jako malá neměla problémy s r a ř. Večerníčku sem říkala TRLITÍ
Umím plno logopedických říkaček z doby, kdy se je učila má sestra.
Dnes se mi hodí jako neznámé jazykolamy pro kamarády.
Také jsem chodila k logopedovi a má dcera také už ve školce.
Taky jsem chodila k logopedovi. Dostávala jsem krásné obrázky a k tomu vždycky byla básnička. Pamatuji se na to dodnes.
Já jsem s oběma klukama logopedii absolvovala, protože neuměli ř a teď je to v pohodě.
Muj syn zacal zadrhvat, tak jsem na to upozornila doktorku a ona mi rekla, zeto je normalni, ze mu to rychleji mysli, nez to staci rict. A take zrovna kdyz zacinal mluvit, tak jsme pendlovali mezi Slovenskem a Cechami. Kdyz teda doktorka rikala, ze nic, tak jsem to prestala slyset a pak uz bylo pozde. Zadrhava stale. Trosku, ale zadrhava