Jak se orientovat při nákupu probiotik? Co je důležité?
Důležité je, aby výrobce uváděl, o jaké probiotické kmeny se jedná, jakého jsou původu, v jakém množství, jak odolávají žaludeční kyselině, jakou mají přilnavost ke sliznici střeva, termostabilitu.

To potom zní seriózně.  Není nutno aby preparát obsahoval bůhvíkolik druhů – kmenů (čím více druhů, tím hůře je odhadnutelný a dokazatelný účinek). Důležité je, aby se polknutá kapsle nebo prášek dostala v   nezměněné podobě na místo určení = do tlustého střeva, odolala nízkému pH v žaludku atd. Záleží tedy i na technologii. Nejčastějšími prospěšnými kmeny jsou lactobacily, bifidobakterie, kvasinky rodu Sacharomyces.

Jak se bránit různým tlakům ze strany lékárníků, pokud mi vymlouvají moji volbu doplňků stravy s probiotiky?
Jedině snad nechat si to pěkně zdůvodnit a vysvětlit, proč vám doporučuje to, a ne ono a ukázat, že se ptáte trochu informovaně. Obecně bych ráda upozornila, že rozdíl mezi léčivem a doplňkem stravy je obrovský.

Pokud je výrobek jen doplněk stravy, neprochází při registraci tak přísným schvalovacím procesem jako léčiva, a jeho složení není podrobně prověřováno. Z toho plyne, že lépe si snad vybírat renomovanější, větší výrobce, kterým uvěřím náročnou technologii. („Doma na koleně“ těžko někdo zapouzdří laktobacily tak, aby se dostaly neporušeny až do tlustého střeva, atd). Ideální je, pokud je výrobek z kategorie „léčiva“ (tzn. prošel SÚKLem – Státním ústavem pro kontrolu léčiv). Tím nechci odrazovat od doplňků stravy, ale spíš nabádat ke zdravému rozumu. Nemusí být zdraví prospěšné, když si člověk   nakoupí spoustu různých doplňků stravy a myslí si, že když to vše bude polykat, bude zdráv.

Pokud je chřipková sezóna, můžu si vzít probiotika jako prevenci před onemocněním? Pro posílení imunity?
Určitě ano, přes střevo vede cesta i k lepšímu fungování imunity vůbec a proti rakovině. Pokud jsme náchylnější na respirační nemoci, je to jedna z cest ke zlepšení naší imunity.  Ale před „pravou “chřipkou vás ochrání jen izolace ze společnosti v době epidemie nebo očkování.

Pokud se chystám na exotickou dovolenou, kde bude jiná skladba jídelníčku a jiné suroviny, je dobré si před cestou nasadit probiotika?
Ano, to je správné. Může to zabránit i propuknutí střevní infekce, která nám při cestování hrozí.

Jak dlouho se mohou brát probiotika?
Striktní omezení asi neexistuje, v zásadě neškodí. Užívala bych rozhodně do normalizace dané situace nebo o něco déle. Naše střevo je kolonizováno probiotickými kmeny i přirozeně. Spolu s dalšími bakteriemi, viry i plísněmi vytvářejí vzájemně prospěšný (symbiotický) mikroekosystém. Ten je pod vlivem mnoha faktorů – fyzický stav, stravovací zvyky, způsob života i dědičnost.  Při celé řadě nemocí a poruch je tento mikroekosystém (dnes se používá slovo „mikrobiota“) narušen a probiotika z lékárny nám ho pomohou obnovit tak, aby prospěšné bakterie převládly nad “zlými “. U střevních infekcí – průjmů je to dnes jediná správná léčba, kromě dostatečné dodávky tekutin.

Pokud jsem zdravá, potřebuji konzumovat probiotika?
Snad ani ne, já je taky pořád nejím – tedy ty z lékárny. Pokud jíte pestrou stravu i s vlákninou, ve střevě se tyto bakterie pěkně udržují a množí. Obsahují je i fermentované mléčné výrobky – jogurty, kefíry.

Mohou probiotika pomoci s trávicími problémy jako je například zácpa, nadýmání?
Ano, i tyto stavy mohou být projevem porušené rovnováhy střevní mikroflory. Rozhodně vám neublíží, když to zkusíte.

Lékařka mi nasadila antibiotika, jak dlouho bych měla k nim brát probiotika?
Po celou dobu a klidně pár dní po dobrání – pokud se jedná o širkospektrá antibiotika. Penicilin např. střevní floru nenarušuje.  Je dobré neužívat je přímo spolu, ale někde uprostřed intervalu, kdy antibiotika neberete. (př. antibiotika užívám v 8 h a ve 20 h, probiotika kolem poledne).

Mohou probiotika napomoci i s léčbou vaginálních potíží jako například mykózy? 
Ano, mohou, a to nejen lokálně aplikovaná, ale i celkově užívaná (polykaná), neboť pokud je rovnováha ve střevě, je i v celém organismu. Nehledě na to, že blízkost těchto systémů také hraje roli. Užívání probiotik by mělo zamezit recidivám vaginálních mykóz.

Stačí jako přísun probiotik mléčné výrobky? Například různé jogurty s živými kulturami nebo syrovátkové nápoje?
V běžném životě ano, + k tomu dostatek vlákniny. Tyto fermentované výrobky jsou navíc velmi dobře stravitelné a lépe se z nich vstřebává do těla vápník.

Je vhodné např. jednou ročně preventivně užívat probiotika pro celkové „vyladění“ střevní mikroflóry?
Určitě to neškodí.

Mohou probiotika užívat i děti? Od kdy mohou užívat „dospělácká“ probiotika?
Děti mají svá „dětská“ probiotika od kojeneckého věku, kmeny jsou vybrány na míru jejich potřebám. V této oblasti je již hodně vybádáno, zejména z hlediska přínosu nedonošeným dětem.  Jsou také ve formě kapiček, nebo cucavých pastilek či prášku, samozřejmě s neviditelnou ochranou před žaludeční kyselinou, jak jsem řekla výše.  Dospělácká ale také mohou, od školního věku už není velký rozdíl, bývá to na výrobku specifikováno.  Nejlepší střevní mikrobní rovnováhu zajišťuje mateřské mléko.

Při kterých zdravotních komplikacích by se měla užívat preventivně probiotika? A kdy by se měla užívat dlouhodobě (např. dráždivý tračník)?
Obnovení rovnováhy střevní mikroflory má léčebný vliv prokazatelně u střevních infekcí, zánětů, poruch imunity, alergií, ekzémů, proti rakovině. Navíc je prokázáno propojení imunitního systému střeva a nervového systému. Tedy i u např. dráždivého tračníku mohou přinést probiotika efekt, spolu s dalšími opatřeními. Nezapomeňme také, že vyvážená střevní mikroflora nám vytváří některé nezbytné vitamíny – K, B.

Na naše dotazy odpovídala MUDr. Martina Spaziererová, pediatr, EUC Klinika Kladno. Za její odpovědi děkujeme.

 Probiotika jsou mikroorganismy, které tvoří přirozenou střevní mikroflóru, řídí správnou činnost střev a jsou klíčové nejen pro harmonické zažívání. Pokud jich střevní mikroflóra neobsahuje dostatek, střeva nepracují správně, což vede k dlouhodobým zažívacím obtížím. Jejich nedostatek se může projevit i dalšími, zdánlivě nesouvisejícími příznaky, jelikož více než polovina všech imunitních buněk organismu se nachází právě ve střevech. Pokud si vybíráte probiotika jako doplněk stravy, vybírejte takový, který obsahuje zároveň prebiotika (potravu pro probiotika) a skládá se z většího počtu probiotických kmenů. Co do počtu probiotických bakterií platí, že čím více, tím lépe.

Naše články:

Reklama