Trpí touto nemocí vaše dcera, vnučka, sestra či kamarádka? Jak jim pomoci o Vánocích, v období, kdy stoly přetékají jídlem? Zeptali jsme se Mgr. Šárky Kučerové na dva dotazy, které souvisí s bulimií.

Moje dcera se vyléčila z bulímie. Jak se máme jako rodina připravit na Vánoce, abychom jí toto období ulehčili a nepřivedli ji k nekontrolovanému přejídání? Je vůbec dobrý nápad nachystat stoly plné jídla?

V prvé řadě je důležité si s dcerou promluvit a nesnažit se nic plánovat za jejími zády. Pokud jste se o tomto tématu otevřeně bavili i předtím, nechte ji sdílet, jak by ona sama chtěla vánoční svátky strávit či čemu se naopak vyhnout. Velmi zrádné mohou být rodinné návštěvy, kde stoly přetékají jídlem a od návštěvy se očekává, že sní, co je na stole. Snažte se takovým extrémům vyhnout. Místo toho naplňte čas i jinými aktivitami. Koneckonců Vánoce nejsou pouze od jídle. Nechte dceru sepsat seznam bodů/pravidel, které jsou pro ni důležité, a sdílejte jej společně. Promluvte si, jakým způsobem ji v tom můžete podpořit. Rozhodně by Vaše dcera neměla zůstávat izolovaná od lidí. Je dobré si už předem promluvit, jaké časové úseky během dne pro ni mohou být nebezpečné, a vymyslet pro tento čas společný program. Obecně platí, že pokud se chceme něčemu vyhnout, rozhodně nám nepomůže, pokud budeme mít pokušení na očích. Zvažte proto i podobu sváteční tabule či obsah jídla v lednici. Více tipů jak pracovat s dcerou ohroženou sníženou sebedůvěrou najdete zde.

Prošla jsem si bulímií. Přestože už jsem vyléčená, tak se bojím Vánoc, určitě to bude těžké. Co mám udělat, abych období hojnosti a přejídání ustála?

Velmi důležitá je otázka, zda budete trávit Vánoce sama, s přáteli či s rodinou. Stejně tak i fakt, zda Vaši blízcí ví o prodělaných zkušenostech s bulimií. Spíše než se stranit lidí a zůstávat o samotě, je lepší prožít tento čas s blízkými, kteří o Vaší situaci ví a rádi Vás během tohoto času podpoří. Nesnažte se od sebe očekávat dokonalost, abyste následně nebyla zklamaná. Spíše se zaměřte na to, aby svátky nebyly pouze oslavou jídla, ale šlo o čas strávený způsobem, který Vám bude přinášet radost. Zkuste se zamyslet, při jakých chvílích prožíváte tzv. pocit flow - tedy plynutí. Čas, kdy jste plně ponořena do činnosti, kterou děláte, že ani nevnímáte čas. Takovými činnostmi se snažte Váš volný čas během svátků zaplnit a více si užívat každý přítomný okamžik. To Vám pomůže vyhnout se případným stresujícím a vtíravým myšlenkám. Spíše než testovat sílu své vůle, naplánujte svátky tak, abyste se potenciálním bojům vyhnula úplně. Rodinné návštěvy nemusí mít pouze podobu sezení u stolů plných jídla, ale můžete se například sejít venku a vyrazit společně do lesa či na vyhlídku. Držím Vám palce! Další užitečné rady najdete na webu Projektu sebedůvěry.

Odpovídá Šárka Kučerová, psycholožka a garantka Projektu sebedůvěry Dove

Rodiče, kteří by mohli mít pocit, že se vývoj sebedůvěry jejich dítěte nepodařil nejlépe, mohou s dětmi pracovat např. pomocí příručky pro rodiče nebo mohou navštívit odborníka. „Nikdy není pozdě začít znovu. Pokud se jako rodiče k situaci postavíme čelem a přijmeme za ni zodpovědnost, je možné znovu vybudovat zdravý vztah k sobě samým, i sebedůvěru našich dětí. Často jsou to právě naše slabosti, které se následně stanou zdrojem největší síly,uzavírá psycholožka Kučerová.

Reklama