Píše se rok 30. Tváří v tvář stojí Ježíš Nazaretský a Pilát Pontský. Zatímco Pilát uctívá bohy svého lidu a jako mnozí Římané považuje židovské náboženství za pověru, Kristus si stojí za vírou v jediného boha. Byl to ale pro prefekta Piláta opravdu důvod poslat ho na smrt?
Pilát Pontský, jinak i Pontius Pilát, byl prefektem celé provincie Judea. Na tento post se mohli vydrápat pouze členové ordo equester. To byla nejvyšší společenská vrstva, které byl nadřízený už jen císař. K této elitě patřilo zhruba jedno procento všeho obyvatelstva římské světové říše.
Pilát byl mocenský politik a úřad, který zastával a který mu svěřil císař Tiberius, měl vojenský charakter. Hlavním Pilátovým úkolem bylo udržovat v provincii Judea klid a pořádek. Vládl tvrdou rukou celých deset let.
Klid rozhodně neměl.
Od přeměny Judeje v římskou provincii v roce 6 tady nebyl klid prakticky nikdy. Tím spíš o pašijových svátcích, na které se sjížděly do Jeruzaléma tisíce Židů ze všech stran. Mohlo dojít k nepokojům, což Pilát věděl a také byl patřičně bdělý. Krom toho neměl židy rád.
Ze svého úřadu nijak zvlášť nadšený nebyl a navíc proslul krutostí a úplatností.
Na tohoto soudce tedy narazil Ježíš. Mohl od něho vůbec očekávat spravedlivé soudní řízení? Nakolik měl ale Pilát zájem Ježíše nechat zabít, když ho ani nebral vážně?
„Nejsem vinen krví tohoto člověka,“ pravil Pilát, než si veřejně nad soudem „umyl ruce“.
Proč se tohle stalo tolik známým? Chtěl někdo Piláta očistit ze smrti Velkého muže, anebo se Pilát skutečně snažil Krista omilostnit? Proč dal davu navíc ještě vybrat mezi Ježíšem a vrahem Barabášem?
Podle líčení příběhu, které nám nabízí evangelia, musel Ježíš absolvovat jakési dvojí řízení.
Soud před Radou starších „synedrion, sanhedrin“ a politický proces před Pilátem. V evangeliu podle Marka se píše, že ve čtvrtek večer před pašijovou slavností Ježíše zatkli. Byl předveden před Radu starších, což byl nejvyšší jeruzalémský samosprávný orgán.
Rada se prý shromáždila ve veleknězově domě a ještě téhož večera rokovala o Ježíšově osudu. Rada pak ještě v pátek ráno předala Ježíše římskému místodržícímu Pilátovi.
Pilát Ježíše vyslýchal a mimo jiné mu položil i otázku: „Ty jsi král Židů?“, načež mu Ježíš odpověděl „Ty sám to říkáš.“ Mohlo to znamenat něco jako „To říkáš ty, ne já“. Vlastně nepotvrdil to, proč byl souzen.
V každém případě je zajímavé, že celá událost byla naplánována na pátek odpoledne. Byl svátek, a to důležitý.
Ve finále se Pilát navíc nechává slyšet, že to není jeho vina, že je Kristus odsouzen. Proč by to dělal? Úřad měl jistý, mohl si dělat, co se mu zachtělo, neměl rád Židy, byl krutý...
- Ježíš byl krutě bičován. Muselo ho to hodně oslabit.
- Kříž, který si Kristus na Golgotu nesl, byl vysoký tři a půl metru a vážil v případě, že bylo použito syrové dřevo, zhruba devadesát kilogramů.
- Samotná cesta na Golgotu byla dlouhá asi 700 až 760 metrů.
Potud šlo celkem o standard. Lze-li věřit dobovým análům.
A jestli lze, pak je hodně věcí zvláštních. Předně to, jak se sám Pilát ke Kristovu ukřižování postavil.
Vojáci, kteří Ježíše přibili na kříž, měli nařízeno ho v podpaždí podvázat provazem. Proč? Ježíšovi navíc nebyly zlomeny nohy, jak bylo zvykem. Dělalo se to proto, aby se odsouzenec nohama nezapíral a rychleji se udusil. Proč Pilát tohle nařídil, když vědět, že Kristus nebude umírat pomalu vysílený, ale naopak, bude muset být z kříže sejmut, protože do soboty kvůli svátku nikdo viset nesměl?
Podle Evangelií byl Ježíš na kříži kolem tří hodin.
Kristus byl sundán z kříže a Josef z Arimatei s Máří Magdalénou a Nikodémem ho zabalili do látky a odnesli. Zase, pokud se nemýlí historické spisy, Ježíš krvácel. To vede člověka k myšlence, jestli by krvácel, když by byl mrtvý. Vždyť dnes víme, že mrtvé tělo nekrvácí.
Byl to záměr Pontiuse Piláta, aby Ježíš nezemřel? A pokud ano, proč?
To všechno jsou dohady, protože jak to bylo doopravdy, se dnes asi nedozvíme, pokud se Ježíš nevrátí a nepoví nám to sám.
V každém případě je postava Piláta a jeho vina na smrti, nebo lépe na odsouzení Krista, poněkud sporná.
Navíc, v dokumentu televize BBC o životě Krista, který se vysílal loni a byl velice zajímavý, se říkalo, že Josef z Arimatei, tedy nejlepší Ježíšův přítel, byl ale také současně bohatý člověk, strýc Marie a přítel samého Piláta. To mě opravdu zaujalo…
Kdo ví. Pilát žádný memoár nesepsal, tak můžeme jen doufat, že se najde třeba další evangelium, třeba podle Magdalény, nebo jiný svitek, který Piláta ukáže tak, jaký byl opravdu.
Tady je ještě výňatek z knihy Mircea Eliade: „Jsi posvátný, sporýši, protože rosteš na zemi. Poprvé tě našli na hoře Kalvarie. Vyléčil jsi našeho vykupitele a zacelil jsi jeho krvácející rány.“
No, byla by to hezká myšlenka, kdyby po zemi chodili potomci samotného Krista, který zrovna díky Pilátovi (měl přece rád peníze a Josef je měl) nezemřel, ne?
Nový komentář
Komentáře
Michaela Kudláčková — #65 Mám velkou představivost
, oprášila bys pár italských slov z dovči... nebo stačí Si padre, si padre a malá úklonka a jsme v archívu....
Eliana — #63 BOŽE CHRAŇ !
Já si myslím, že patrně nějaký člověk jménem Ježíš v té době v Judeji žil, patrně něco hlásal a možná ho i ukřižovali. Všechno ostatní, co je v Bibli v evangeliích, je buď čistý výmysl, nebo velmi poupravená pravda. A domnívám se, že i kdyby Vatikán vydal všechna svá tajemství, pravdy, jak to doopravdy všechno bylo, se už nikdy nedopátráme.
V Boha, jako stvořitele a sílu, která má vliv na život jednotlivce, která je tzv. dobrá, láskyplná a spravedlivá, nevěřím. Ale věřím, že existuje nějaký vesmírný zákon, něco, čím se řídí zákonitosti celého vesmíru. Jenže nemá cenu se k tomu modlit, na tomto principu to nefunguje, nemá to totiž lidský rozměr.
Michaela Kudláčková — #25 Míšo, z tebe by byla apartní jeptiška!
navia — #59 Nedokážu uvěřit, že by byl někdo tak "čistý", bez nějaké špatnosti. Jsem hold dost pesimisticky založená osoba
BastMetztli — #37 ad neposkvrněné početí - došlo mi, že spousta lidí myslí, že počala bez sexuálního styku - tady to je vysvětlené: http://apo-logia.blogspot.com/2008/07/neposkvrnn-poet-panny-marie.html
navia — #59 ..proč si to myslíš? Přijít na svět čistý jako lilie prakticky není možné a to ani v případě, že jsi "nová duše"...prostě otázka karmy. Není na světě člověk, který by neměl žádnou karmu.
Michaela Kudláčková — #36 BastMetztli — #37 Co si konkrétně představujete pod pojmem "neposkvrněné početí"? Obávám se totiž, že nevíte o čem mluvíte.
Pro ty, kteří se chtějí něco dozvědět o soudu s Ježíšem, doporučuji pročíst od Wolfganga Stegemanna Římský krátký proces Ježíšem Nazaretským. Autor je vědec z oboru právních věd a vzdělaný v teologii s perfektní znalostí Nového zákona. Jeho pohled na proces s Ježíšem vyšel v knize Velké procesy.
Michaela Kudláčková — #56 I věci mají paměť...
Nic ve zlém, ale zkus zabrousit na netu, zda to nebylo někde odcizeno.
Mého bratrance upozornila jedna paní, že viděla někde na skládce něco, co vypadá jako kus sochy. Jel tam a našel scházející kus jedné kašny z 16. století! On je ale na sochařství odborník.
OlgaMarie — #53 ...Hele, moje Johanka našla někdy loni ve křoví s kamarádkou obraz Krista. Je na dřevě.
Skroro mě to omráčilo, protože den před tím jsem o Něm mluvila. Pak přijdu domu a On na stole.
Johanka mi řekla, že musím její kamarádce koupit paměťovku do mobilu, abychom si ho mohli nechat. Právo na něj měly obě.
Koupila jsem jí. A koupila bych jí asi i dražší věc, jak jsem ho chtěla.
Teď se na mě kouká v kuchyni. Naprosto nevím, kde se v tom křoví vzal a že ho našla právě Johana.
Bude to hodně starý obraz.
Má neuvěřitelnou sílu, jakoby žije. Pokaždý, když ho vidím, je mi pak příjemně.
OlgaMarie — #53 ...tam bych šla...to by se mi líbilo, hodně o tom čtu a ráda...
ToraToraTora — #46 ne... proč?
Michaela Kudláčková — #41 Teď chodím na přednášky z Kulturní historie, jejichž součástí jsou i různá božstva v kulturách světa. Je to mazec, když slyšíš o mezoamer. kulturách, Egyptě, staroindických, antických... . Po 15.2. začínáme Kelty a konečně budeme v Evropě.
ToraToraTora — #50 Náhodou, tohle jste vymyslela skvěle.
ToraToraTora — #46 ...Upřímně si neumím ani při své fantazii představit, co by se muselo stát, aby to položilo církev na lopatky. Církev, která je snad nejmocnejší politickou stranou na světě.
Tu církev, která historicky pohledem dozadu z mého pohledu udělala minimum dobrého. Která svou moc upevnila snad nepodařenější propagandou, jakou si lze představit. Ale také strachem, překrucováním faktů, vydíráním...silnými slovy bez obsahu...
Její základ, na kterém dneska stojí je tak pevný, že by snad musel doopravdy přijít Bůh sám, nebo mimozemšťani, nebo Ježíš a i tady není nic jisté.
I kdyby se Jeho tvář zjevila po celém nebi, byla by vidět ze všech míst na planetě, ještě stále není jistota, že by to někdo neohodnotil jako hologram a dílo nějakého vtipálka.
Došlo mi to, když jsem stála uprostřed Vatikánu. Na ten pocit nezapomenu. Měla jsem strach.
BastMetztli — #49 Chápu, že v téhle době ohánět se pokorou nebo altruismem zavání celkem masochismem ne-li sebevražednými sklony, ale i přesto to má cenu. Ráno se mě ptala dcera (7) Jestli věřím v Boha. Říkám, že ano. "A proč nejsme pokřtění?" Co se dá tak vymyslet nalačno po jedné kávě. "Protože my máme svůj osobitý přístup k Bohu." Asi tak.
ToraToraTora — #47 Nedá se říct, že bych na nějakou spravedlnost ještě věřila. Přitom všem, co kolem vidím... vyhlídky nic moc
ToraToraTora — #44 ..mám chuť :-) Dík
BastMetztli — #45 Nesmíme se snažit dnešním metrem měřit historii, jinak se s námi ani budoucnost nebude mazlit spravedlivě