AF

Brazilské letouny objevily včera v Atlantiku trosky airbusu Air France. Umožní to pátrat po černých skříňkách, které mohou dát odpověď na příčinu zřícení stroje, píše gentura Reuters. Analýza zařízení, které zaznamenávají komunikaci uvnitř kokpitu a ukládají data o letu, je patrně jedinou šanci, jak poznat okolností nehody Airbusu, který s sebou pod hladinu Atlantiku vzal 228 lidí.

Pokud se zařízení ponoří do vody, automaticky začne vysílat signál, který mohou zachytit průzkumné ponorky. Problémem však je, že v místě havárie je hloubka oceánu větší než 4000 metrů.

„Existuje slušná šance, že černá skříňka pád přežila. Největším problémem však bude ji nalézt, může to zabrat i měsíce. Je to hledání jehly v kupce sena,“ prohlásil Derek Clarke z americké společnosti Dives, která staví pro armády a vědecké skupiny hlubinné ponorky.

V této hloubce budou dálkově ovládané ponorky vystaveny extrémnímu podmořskému tlaku, který bude na hranici jejich technických možností. Ponorky s lidskou posádkou do těchto hloubek nejsou prozatím schopny proniknout. Do průzkumu mořského dna okolo místa pádu letadla bude nejspíš nasazen americký batyskaf Alvin, jehož starší model v roce 1986 zkoumal vrak Titaniku v hloubce 4000 metrů pod hladinou Atlantiku.

Americké námořnictvo uvedlo, že jeho dálkově ovládané hlubinné ponorky byly schopny nalézt trosky letadel po podobných katastrofách i v hloubce 6000 metrů pod hladinou moře. Dokonce se jim z této hloubky podařilo vyzvednout na hladinu i černou skříňku. Ačkoliv Clarke a další stavitelé hlubinných ponorek říkají, že ponor do této hloubky je nebezpečný, letečtí experti vidí mnohem větší riziko v tom, kdyby se příčina pádu neobjasnila.

Brazilské letectvo v úterý oznámilo, že 650 kilometrů severovýchodně od Brazílie spatřilo v Atlantickém oceánu trosky letadla z Airbusu A 330-200 francouzských aerolinek Air France. Stroj zmizel z radarů v pondělí kolem 3. hodiny ráno SELČ, zřítil se do moře a nehodu nejspíš nikdo z 228 členné posádky nepřežil.

Podle prvních hypotéz byl stroj, který se v době havárie pohyboval v oblasti bouře, zasažen bleskem. Experti ale tvrdí, že zásah bleskem sám o sobě by nevyřadil letadlo z provozu. Za pádem tedy bude zřejmě více jevů, například silná turbulence.

Cestujete někdy letadlem? Máte z létání strach?

Reklama