Foto: Archiv org. Viendo por el Mundo
Jedná se o mexickou terapeutickou metodu, která pracuje s rozšířeným vědomím a skrze různá cvičení a meditaci pojmenovává skutečné, často skryté a nevyřčené pocity a potřeby dítěte. Rodiče pak na základě těchto potřeb dostávají konkrétní návod, jak ke svému dítku přistupovat, aby se zlepšil jeho psychický a emociální stav a minimalizovaly se problémy, se kterými se doma nebo ve škole potýkají.
„Pracujeme s dětmi, které mají problémy ve škole, špatně se soustředí a učí, jsou roztěkané, nepamatují si učivo, nevěří si. Některé jsou agresivní nebo se z nich stal školní otloukánek. Metoda EOV je skvělá i pro děti s různými psychickými problémy (i pro ty, kterým už lékař nasadil antidepresiva), pro děti s ADHD nebo třeba i s autismem“, vysvětluje Verenice Carvajal, zakladatelka společnosti Viendo por el Mundo, která s metodou EOV pracuje již 12 let.
Foto: Verenice Carvajal, zakladatelka společnosti Viendo por el Mundo, Archiv org. Viendo por el Mundo
V rámci kurzu dochází k výraznému zlepšení psychického stavu dítěte, protože EOV odstraňuje dosavadní emocionální zátěže a posiluje vůli, intuici a sebedůvěru. „U mnoha dětí je ten posun vidět hned během kurzu, děti se usmívají, jsou si jistější, cítí se dobře. Například děti s autismem se začínají více zapojovat do aktivit, některým přestal vadit fyzický kontakt. Ale ta další práce je pak hlavně na rodičích,“ doplňuje Kateřina Kuřátková, instruktorka EOV.
Jednou z důležitých součástí této metody je trénink extraokulárního vidění, tedy vidění se zavázanýma očima. Po první části sezení, kdy je nutné dostat mysl do stavu alfa – stavu blízkému meditaci, se dětem zakryjí oči tmavou maskou, která nepropouští žádné světlo, a ukazují se jim barvy, obrázky nebo knihy. A většina dětí mezi 6-12 rokem i přes tuto masku vidí! Umí rozeznat barvy, pojmenuje přesně, co vidí na obrázku, a to i když je obrázek třeba pět metrů daleko. Děti umí i číst, mohou se zavázanýma očima hrát různé hry, karty nebo třeba skládat puzzle. „Některé děti, které mají problémy se zrakem, přečtou nebo vidí v dálce věci, které by za normálních okolností nepřečetly ani s brýlemi“, popisuje své zkušenosti Kateřina Kuřátková.
Foto: Archiv org. Viendo por el Mundo
Osmiletý Matyáš uviděl přes masku také hned na první lekci: „Pod maskou se mi hned objevilo takové malé světýlko a skrze něj jsem viděl“, popisuje svoji první zkušenost s EOV. Světelný průzor se každému objevuje na jiném místě, některé děti musí hodně točit hlavou, aby to ´světýlko´ v 360° zorném poli našly, ale většinou se rychle zadaří. Fakt, že se z nich stanou takoví malí kouzelníci, superhrdinové, že umí něco, co není v našem životě běžné, jim obrovsky zvedá důvěru sama v sebe.
Foto: Archiv org. Viendo por el Mundo
Kurz EOV má deset sezení a po každém sezení dostává rodič doporučení, jak s dítětem jednat a jak k němu přistupovat v různých životních situacích. EOV totiž odhaluje skutečné pocity dítěte, jak vnímá samo sebe, své rodiče i okolní svět, a tyto informace jsou klíčovým prostředkem pro zlepšení vzájemných vztahů i psychiky. „Je nutné mít na paměti, že každé dítě je jedinečné, a proto není možné přistupovat k vlastním potomkům stejně, i kdyby to byla jednovaječná dvojčata. Každý se rodí s jinou genetickou výbavou, každý má jiné zážitky, jinak řeší různé situace, má jinou emoční zátěž, takže je velmi důležité ke každému dítěti přistupovat individuálně“, upozorňuje Vere Carvajal.
EOV není vhodné jen pro děti, které se potýkají s nějakou životní těžkostí, ale lze k němu přistupovat i jako k seberozvojovému preventivnímu plánu, aby měl rodič možnost své dítě lépe poznat a třeba s ním vylepšit komunikaci nebo sdílení. A extraokulární vidění je vhodné i pro dospělé, kteří chtějí lépe porozumět sami sobě.
TIPY PRO RODIČE
Pro posílení vůle dítěte si můžete například společně číst inspirativní „Příběhy pro děti, které se nebojí být výjimečné“ (vyšly i speciální díly jen pro holky a pro kluky) a o jednotlivých příbězích si povídat.
Foto: Se souhlasem vydavatelství
Pro děti bez kamarádů, které nemají s kým sdílet, děti vystrašené a uzavřené může být skvělá kniha „Sára“ (o dívce, která nerada chodí do školy, má zlomyslného bratra a bezcitné spolužáky – znáte něco podobného u svého dítěte?). Sdílejte se svým dítětem i svůj život, co jste dělali dopoledne, v práci, jakým překážkám v životě čelíte, ale že překážky jsou jen výzvy, které nás posilují.
Pro posílení sebedůvěry je dobré oceňovat vše, čeho vaše dítě dosáhne (i kdyby si jen samo v obchodě zaplatilo lízátko nebo se postavilo tváří tvář čertovi). Ocenit ho můžete, i když mu něco nejde, ale snaží se. Je dobré mu dávat najevo váš zájem, že na něm záleží, vyslechnout ho, ptát se ho názor (i kdyby bylo malé a rozhodovalo se špatně), věnovat mu pozornost.
Děti jsou jedinečné a jsou naším zrcadlem, proto se od nich můžeme hodně naučit. Byla by škoda si tento vzácný dětský čas znepříjemnit vzájemným nepochopením.
Zdroj informací: autorský článek, www.kurzyeov.cz, HausboTalk Petra Horkeho, Vidění bez očí s jinou než černou maskou, Intuitivni videni s Jardou Duškem
Nový komentář
Komentáře
Proč si musí KOUPIT speciální brýle? Jestli je to získaná vlastnost, tak umí vidět i ve tmě, s jiným zakrytím očí... Výborně rozebráno: https://www.youtube.com/watch?v=hma5bmu9O-s
Když takhle chtějí blbnout dospělí, prosím. Ale páchat takové šarlatánství na dětech, to by mělo být trestné. Že jde o trik a přes tu masku je vidět, to bylo v ČR už prokázáno před deseti lety. Je to jen drahý esoterický byznys, nic víc.