Digitální propast, tedy nedostatečné digitální dovednosti a přístup k technologiím, ovlivňuje hlavně socioekonomicky znevýhodněné osoby. Pomáháme.Digital proto nabízí nástroje, které zaměstnancům sociálních služeb ukazují, jak své klienty učit digitálním základům – od bezpečného pohybu na sociálních sítích až po online komunikaci s úřady.

Do iniciativy je jako ambasadorka zapojená Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork. „Věci se mění tam, kam je zacílena naše pozornost. Ráda bych zacílila pozornost na digitální kompetence pomáhajících profesí obecně, nejen profesionálů ze sociální práce,“ vysvětluje.
„Digitální kompetence české populace jsou velmi nízké, což se projevuje nejen ve zvýšeném počtu podvodů nebo šíření dezinformací, ale také v atmosféře ve společnosti a celkovém směřování země. Proto je nutné digitální kompetence budovat a podporovat napříč populací. Pomáhejme Digital vnímám jako místo, které zprostředkuje spolehlivé informace a hovoří jazykem velmi srozumitelným, jazykem sociálních pracovníků. Fakt, že je návodům dobře rozumět a nejsou psané jazykem IT, je na příručce velmi cenné,“ dodává Zikmundová.
Digitalizace mění přístup ke službám
S rostoucím důrazem na digitální dovednosti dochází také ke změnám v přístupu k veřejným službám. Úřad práce oznámil, že po celé republice zruší celkem 83 pracovišť, částečně proto, že stále více klientů využívá online komunikaci a datové schránky. Pro klienty sociálních služeb, kteří s digitálními nástroji často teprve začínají, je proto příručka Pomáháme.Digital zásadní oporou.

Projekt přináší nejen teoretické návody, ale také inspirativní příklady z praxe. Jedním z nich je sociální podnik Restart Shop, provozovaný Českou asociací streetwork. „Nabízíme tréninková pracovní místa pro lidi se sociálními bariérami pro vstup na trh práce. Součástí pracovního poměru je individuální velmi intenzivní podpora zaměstnanců tak, aby nebyli kompetence takové, že mohou z tréninkového místa odejít na volný trh práce,” popisuje Martina Zikmundová. „Samozřejmostí těchto kompetencí je ovládání e-mailu, většina z nich si e-mail zkouší poprvé v životě, dále vyhledávání spolehlivých informací na internetu, zvládání komunikace s úřady, vyplňování formulářů, komunikace s budoucím zaměstnavatelem i řešení individuálních životních situací – oddlužení, trestní záležitosti apod. Všude je potřeba mít alespoň základní digitální kompetence.”
Za pouhých 7 měsíců dosáhl projekt ohromujících výsledků: připojilo se více než 60 organizací, zapojilo se 80 expertních dobrovolníků, příručku využilo přes 800 uživatelů a více než 1000 lidí prošlo školeními.
Školení probíhají v různých organizacích, včetně Charity, Člověka v tísni a Armády spásy, kde ambasadoři učí, jak bezpečně a efektivně používat digitální nástroje v komunikaci s klienty.
Praktická podpora přímo v terénu
Ke konci roku 2024 byla příručka představena na několika významných akcích, například na festivalu Doma je doma v Brně, táborském Kongresu poskytovatelů sociálních služeb, Hradeckých Dnech sociální práce nebo během workshopu na Katedře sociální práce Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Pro více informací navštivte web projektu.

Nový komentář