Běh je prevencí mnoha civilizačních onemocnění, ale někdy může i ublížit. Je tomu tak i v případě křečových žil? Jedním z častých mýtů je, že běh může být jejich příčinou. Další říká, že pokud křečovými žilami trpím, není vhodné běhat.

Jak to tedy je?
Metličky a křečové žíly jsou jedním z projevů chronického žilního onemocnění, tedy dlouhodobého zánětu žilní stěny (pozor nezaměňovat s klasickým žilním zánětem). Mezi první příznaky patří pocity těžkých nohou a otoky, které se zpravidla začínají objevovat v létě a v teple.

Kdo za křečové žíly a metličky může? Běh to není…
Je důležité říci, že běh riziko křečových žil nezvyšuje. Na vině mohou být dědičnost, životní styl spojený s nadváhou, dlouhodobým stáním či sezením, dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce nebo větší počet těhotenství, které znamenají větší zátěž pro žilní systém.

Patero pro běžce s křečovými žílami

  1. křečové žíly neznamenají, že se máte vzdát pohybu – ten naopak působí jako prevence dalšího zhoršování
  2. pro běžce s křečovými žílami platí běžná doporučení – základem je kvalitní obuv s odpružením a vhodnější je běh na měkčích površích zmírňujících otřesy (tráva, lesní cesty, atletická dráha), zkusit můžete lekci ChiRunningu
  3. sportovní kompresi vyměňte za zdravotní
  4. důležitá je tzv. žilní gymnastika – při sedavém zaměstnání si dělejte pravidelné přestávky na protažení, neseďte s překříženýma nohama, místo sauny jděte raději do bazénu a dejte si masáž lýtek studenou sprchou, při odpočinku si dejte nohy nahoru
  5. křečové žíly neřešte pouze se svým trenérem nebo běžeckou skupinou, ale i lékařem – pomoci může speciálními cviky, léky na posílení žil, radou s kompresí, případně odstraněním křečových žil některou z moderních metod

Do našich běžeckých kurzů v Lokal bloku zaměřených na techniku běhání chodí hodně lidí s různými pohybovými dysfunkcemi či zdravotními komplikacemi. Otázka křečových žil není pro trenéry běhu nová. Běh nevadí, ba naopak…. Při větších zánětech žil je každopádně vhodné vyhledat lékaře, který určí stadium a následnou formu léčby. Každému běžci bych doporučil najít si trenéra, který ho při běhu „srovná“. Předejde se tak možným běžeckým zraněním, vzniku či zhoršení zdravotních problémů, a hlavně u běhání bude vypadat hezky a dříve poznáte pocit lehkosti běhu,“ říká Tomáš Rybář, běžecký trenér z Lokalbloku v Praze. Vysvětlení, proč je běh ve vzniku křečových žil nevinně, vyplývá z podstaty onemocnění. Tím je zánět žilní stěny. Zatímco krev v tepnách proudí díky síle srdce, žilní systém je závislý na lýtkových a stehenních svalech, které pracují např. během chůze a běhu. Chlopně v žilách zabraňují zpětnému proudění a tomu, aby krev zůstávala v dolních končetinách. Pokud ale dojde k rozšíření žil, tzv.  svalově žilní pumpa přestává fungovat a začne docházet ke zpětnému toku krve (tzv. refluxu). Pohyb přitom podporuje správné fungování žilní pumpy, a je tak naopak důležitou součástí prevence vzniku a zhoršování chronického žilního onemocnění.

Pohybu se nevzdávejte
I v případě, že máte viditelné křečové žíly, neznamená to, že je čas pouze sedět s nohama nahoře a čekat. I když zvýšená poloha končetin se doporučuje, a na „nohy na stole“ tak můžete dostat potvrzení od lékaře. Důležité je ale také zařazení pohybu. Podle odborníků pravidelný běh běžcům s varixy nijak neškodí, naopak. „Pravidelná chůze nebo běh působí blahodárně na řadu kardiovaskulárních chorob, křečové žíly nevyjímaje. Speciálně pro ně je důležité zapojení žilně-svalové pumpy, která napomáhá dobré práci žilního systému dolních končetin…,“ říká MUDr. Robert Vlachovský, Ph.D. z Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně a z Centra žilní chirurgie VASCUMED. V případě, že již křečové žíly máte, je vhodné volit měkčí povrchy (např.  lesní stezky, polní cesty apod.) a kvalitní běžeckou obuv.

Součástí prevence křečových žil jsou kompresní punčochy. Výrobci myslí i na sportovce, proto je možné vybrat si z různých druhů. Pokud se u vás již projevily první příznaky chronického žilního onemocnění (otoky nohou, pocity těžkých nohou po dlouhém sezení nebo stání, metličky nebo křečové žíly), volte zdravotní kompresi podporující žilní systém. Sportovní komprese má totiž za cíl zpevnění lýtka a ochranu Achillovy šlachy, a tlak na lýtko je tedy vyšší. Protože existují zdravotní pomůcky s různou silou tlaku, je vhodné se poradit o nejvhodnějších s lékařem. Ten vám přitom může poradit též se speciálními cviky (ty najdete např. též na www.zilniporadna.cz nebo v bezplatné mobilní aplikaci „Bolí vás nohy?“) a případně předepsat léky na posílení žil (takzvaná venofarmaka mohou být i na přírodní bázi, kdy jsou účinnou látkou flavonoidy získané ze speciálně pěstovaných pomerančů).

Kromě chůze a běhu jsou vhodnými sporty plavání, jízda na kole, nebo v zimě běžky. Pokud je u vás bazén vybaven Kneippovými chodníky, najděte v sobě odvahu a projděte se několikrát dokola. Doma může tento způsob podpory prokrvení nahradit studená sprcha lýtek. „Pokud se onemocnění nechá zajít příliš daleko a zavčas není nasazena správná léčba (pohyb, komprese, ověřená venofarmaka na předpis), nebo se pacient vyhýbá doporučené operaci (klasické nebo nitrožilní), mohou se postupně objevit otoky trvalého charakteru, nejrůznější kožní změny a v nejhorších případech i žilní bércové vředy,“ uzavírá MUDr. Vlachovský.
 

Reklama