Na naše otázky v odborném rozhovoru odpovídal Lukáš Kaňok, ředitel vertikály ENERGO společnosti Kalkulátor.cz.

1ad0df639ffd2-obrazek.jpg
Foto: Lukáš Kaňok

Na co si dát pozor, pokud vám končí smlouva u dodavatele nebo začíná nová smlouva? Jak se orientovat v korespondenci s dodavatelem?
Blíží se doba, kdy má mnoho zákazníků konec své smlouvy a bude jim začínat smlouva nová. Dodavatelé svým zákazníkům většinou před koncem smlouvy pošlou dopis, kde je informují o tom, jakou budou platit cenu v příštím období nebo jim tuto informaci jen dají do faktury. Co to znamená? Znamená to, že je zapotřebí, aby se zákazník, když mu přijde jakákoliv korespondence od dodavatele elektřiny nebo plynu velmi pozorně podíval, co v tomto dokumentu je, co ho čeká.

Přijde nám vyúčtování s přeplatkem. Je to situace, kdy máme být v klidu nebo se naopak máme zajímat, proč takový přeplatek máme a co za přeplatkem může být schované?
Když vám přijde obálka a vidíte přeplatek například 5000 Kč, tak máte pocit, že je všechno v naprostém pořádku a nemusíte nic řešit. V textu je napsáno, kdy ten přeplatek dodavatel vrátí, zkontrolujete si, že máte uvedené správné číslo účtu a už se většinou nepodíváte na další stránky. Možná vás nezajímá, jakou máte spotřebu, jakou platíte cenu a jak se vám změní zálohy. Zvlášť, když máte nastavené inkaso nebo SIPO.

Spokojený zákazník je ten, co má přeplatek. Spokojený zákazník nechce měnit dodavatele, když nemusí.
Jenže s tím umí právě dodavatelé dobře pracovat.

Proč se ale tedy mít na pozoru? Kde je „zakopaný pes“ v přeplatcích? Co je to za trik?
Právě přeplatek je něco, s čím dodavatelé umí velmi dobře pracovat. Zákazník s přeplatkem je totiž spokojený zákazník, no tak si řekli dodavatelské společnosti - pojďme vymyslet způsob, jak mít každého zákazníka s přeplatkem. A jak dosáhnout přeplatku? První cesta je snadná - stačilo by zlevnit. Jenže to dodavatelé nikdy neudělají více, než je nutné. Jejich cílem je totiž vydělávat peníze. A tak je tu druhá cesta, jak dosáhnout přeplatku - stačí zákazníkovi zvednout zálohy. Když dodavatel zvedne zálohu každý měsíc o 300 Kč, tak to zákazníka možná moc nepobouří. Jsou to tři stovky, což není v dnešní době moc. Navíc se stále mluví o tom, jak se zdražuje, takže se tomu nevěnuje pozornost. Nicméně je to více jak 3000 Kč za rok, které dodavateli zákazník pošle navíc. A pokud se nijak nezměnila spotřeba a nebo se nezdražilo, bude mít takový zákazník na konci roku o 3000 Kč větší přeplatek.

2d52c32d6132d-obrazek.jpg

Jak s těmi penězi od zákazníků může dodavatel během roku nakládat? Jak na nich vydělá?
Když dostává dodavatel každý měsíc peníze navíc, v podobě vyšších záloh, může si s nimi celý rok dělat vlastně co chce. Představme si dodavatele, který má 1 milion odběrných míst, ať už elektřiny a nebo plynu. Když mu každý zákazník pošle 300 Kč měsíčně na záloze navíc (tedy 3.300 Kč za rok, pokud budeme počítat 11 záloh), vybere takto dodavatel více jak 3 miliardy korun - navíc oproti tomu, co by mu měli zákazníci poslat správně. A když takové miliardy někam na rok pošle, tak je skoro jedno, jak velká procenta na tom vydělá, protože i 1% je 30 milionů zisku. Druhý pohled na věc je cash-flow. Dodavatel, který má takové peníze navíc, nemusí řešit žádné financování, což je v dnešní době obrovská výhoda a hlavně úspora. A třetí pohled, ten je podle mě hlavní - zákazník, který když pošle o 3000 Kč víc na zálohách dostane na konci roku fakturu, kde bude o 3000 Kč větší přeplatek. A zákazník bude o 3000 Kč pocitově spokojenější. Bude mít dobrý pocit, že je všechno tak, jak má být a že nemusí nic řešit.

Takže díky „spokojenému“ zákazníkovi“, který si vlastně sám posílá peníze navíc, které nakonec dostane jako přeplatek, tak bohatne dodavatel a ještě se stáváme méně opatrnými, je to tak správně?
Přesně tak. I když vynecháme to, že dodavatel může peníze zúročit a vydělat tak, je zvýšení záloh krásný způsob, jak lidem, tedy zákazníkům vytvořit pocit pozitivní zkušenosti. Ti pak nechtějí nic řešit. Zákazník nemá následně potřebu nic kontrolovat. Protože když přijde faktura s nedoplatkem, co zákazník udělá? Za prvé se naštve, že má zase něco doplácet. A hned má důvod si vše pořádně zkontrolovat. Nestala se někde nějaká chyba? Také se jde podívat, kolik a za co platí. A hlavně se velmi často podívá, kolik by platil někde jinde. A to je přesně to, co si dodavateĺ nepřeje. Nespokojených zákazníků, kteří mají nedoplatky na svých fakturách, těch u nás vidíme spoustu. Ti k nám chodí pravidelně. Spokojených zákazníků s přeplatkem, zvlášť, když je přeplatek v řádu vyšších tisíc, těch vidíme velmi málo. Ti mají pocit, že je všechno v pořádku.

Ale opak je pravdou.
Protože těm „spokojeným“ jen někdo zvednul zálohu a ti vůbec neřeší to, jakou platí cenu.

Můžete uvést nějaký konkrétní případ, který jste řešili?
Dělal jsem kalkulaci pro jednu paní. Ta má oboje, elektřinu i plyn, u velkého dodavatele v ČR. Na elektřině měla přeplatek asi 4000 Kč. Když jsem jí připravil přepočet, zjistil jsem, že úplně zbytečně přeplácí téměř 10 000 Kč. Byla překvapená a na základě toho mi pak dala fakturu za plyn. Ta překvapila mě, protože zákaznice sice měla přeplatek 7000 Kč, přesto jí dodavatel zvedl měsíční zálohu skoro o 1000 Kč. Navíc když jsem plyn přepočítal, zjistil jsem, že svému stávajícímu dodavateli platí zbytečně o těžko uvěřitelných 44 000 Kč více. A proč to neřešila? Na tuhle otázku mi odpověděla celkem jednoduše - No, oni mi každý rok vraceli přeplatek, takže jsem si myslela, že to je v pořádku.
Jenže díky tomu zaplatila o 54.000 Kč více, než bylo nutné.

Co když se někdo v těch fakturách nevyzná, je to pro něj nepřehledné a neumí si v tom nic vyčíst?
Já myslím, že faktura může vypadat nepřehledně, na druhou stranu to nejdůležitější, co ta faktura má vždy udělat je říct mi, že bych neměl zapomínat na to, že platím elektřinu a plyn a měl bych se tomu chvíli věnovat. A pak není nic jednoduššího, než se obrátit na specialistu, který je nezávislý a s kontrolou a vysvětlením mi zdarma pomůže. Celé to zabere jen pár minut a budu vědět, že neplatím zbytečně moc. A že mě jen někdo viditelnými přeplatky netahá za nos jen proto, aby zabránil mému odchodu k levnější konkurenci.

Proč se obrátit s radou o pomoc na Kalkulátor?
Kalkulátor má 2 zásadní výhody.

První výhoda je ta, že máme ve srovnání všechny hlavní dodavatele v ČR. Zákazník má tedy jistotu, že právě u nás, když bude srovnávat nabídky, tak najde všechny zajímavé nabídky. A to včetně těch neveřejných. To nabízí i jiné srovnávače, ale ti mají jen 2 – 3 partnery a jejich možnosti jsou tedy omezenější.

Druhá výhoda je služba, která se jmenuje Hlídací vlk. Tu nastavujeme každému zákazníkovi a automaticky hlídá, že zákazník nemá zbytečně vysokou cenu a nestane se mu, že by ho „uspala“ faktura s přeplatkem. Hlídací vlk zákazníkovi v pravý čas posílá notifikaci o tom, že by se měl zase na 5 minut věnovat své elektřině a nebo plynu. Třeba proto, že jsou aktuálně k dispozici zajímavější nabídky, například nové ceníky, které by ho mohly zajímat.

Více najdete ZDE

87accf1ce4a66-obrazek.jpg

Naše články: