Foto: Magic_woman_777/Shutterstock
Příprava je základ úspěchu
Jak už bylo řečeno, klíčová je příprava. Začněte tedy důkladným studiem inzerátu a webových stránek společnosti, jejíž součástí se chcete stát. Zaměřte se na to, jaké dovednosti a zkušenosti požadují, a připravte si konkrétní příklady, jak těmto požadavkům vyhovujete.
Nejčastější otázky vás nezaskočí
Sestavte si seznam otázek, které se na pohovorech často kladou (např. „Proč chcete pracovat právě u nás?", „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?"). Promyslete si na ně odpovědi a ty si následně nacvičte nahlas. Při samotném pohovoru pak budete působit sebevědoměji. Na všechny otázky (i na ty, na které jste se nepřipravili) se zároveň snažte odpovídat více než jedním slovem – vyvarujte se tedy odpovědí „ano“ č „ne“.
Ne na všechny otázky musíte odpovídat
Na tzv. diskriminační otázky, které se týkají vaší rodinné situace, sexuální orientace, náboženského vyznání či původu, odpovídat nemusíte. Je lepší předem počítat s tím, že i otázky tohoto typu mohou zaznít a rozmyslet si, co chcete „přiznat“ a co už ne. Můžete například říci, že jste vdaná/ženatý, ale na otázky ohledně plánování dětí už odpovídat nemusíte. Důležité je však to, jakým způsobem odmítnete na otázku odpovědět. Nezapomínejte být slušní a s úsměvem přiznejte, že se vám tato otázka zdá příliš soukromá a že si nemyslíte, že by souvisela se schopnostmi a předpoklady pro danou pozici.
Připravte si nejen odpovědi, ale i otázky
Pohovor není zkouška, kterou musíte splnit. Je to dialog. I vy přece chcete zjistit, zda je firma tou pravou pro vás. Na konci pohovoru personalista navíc většinou sám ptá, zda máte nějaké otázky. Pokud v tento okamžik budete mlčet, nebude to působit dobře. Mezi otázkami, které by z vašich úst měly zaznít, mohou být například tyto: „Proč se daná pozice uvolnila“, „Je možné na této pozici kariérně růst“, „S kolika a jakými kolegy budu přicházet nejčastěji do styku“, …
První dojem je důležitý
Možná vám připadá, že to, co umíte, je důležitější než to, jak vypadáte, ale u pohovoru je první dojem zvláště důležitý. Oblečte se proto do čistého a vyžehleného oblečení. Jednotlivé kousky vybírejte s ohledem na danou pozici. Rozhodně by se nemělo jednat o nic vyzývavého a ani volnočasového.
Řeč těla prozradí víc, než si myslíte
Nervozita je samozřejmá součást takovéto situace. Ani samotný personalista nepočítá s tím, že budete stoprocentně sebevědomí. Určitá pokora je naopak vítaná. Snažte se ale vyvarovat takových projevů nervozity, jako je ťukání prsty do stolu, poklepávání nohou či kousání do rtu. Naopak se pokuste sedět vzpřímeně, udržovat oční kontakt a přirozeně gestikulovat.
Blýsknout se můžete i po pohovoru
Po uplynutí dne či dvou můžete personalistovi zaslat email s poděkováním za osobní setkání. Takovéto gesto je většinou potěší. Nesnažte se ale obyčejné poděkování změnit ve slídění po tom, jak to s vámi vypadá. To by totiž nepůsobilo vůbec dobře a své šance byste takto spíše snížili.
Zdroj info: Job, indeed, prace
Nový komentář