61409d24148ecclanek.jpg
Foto: Shutterstock

Základní jednotkou imunitního systému jsou bílé krvinky, které se často nazývají vnitřní policií. Jejich prací je totiž neustálé hledání a zneškodňování nepřátelských organismů v těle. Informaci o přítomnosti nepřítele a potřebě proti němu bojovat navíc bílé krvinky šíří i k dalším buňkám a orgánům. Pokud však člověk svým počínáním jejich činnost oslabuje nebo zabraňuje dostatečné produkci bílých krvinek, imunita při střetu s nepřítelem na obranu nestačí a tělo podlehne nákaze.

Imunita potřebuje vaši podporu
Stav imunitního systému velmi závisí na životním stylu. Ovlivňuje ho vaše stravování, kvalita spánku či míra stresu, kterému se vystavujete. „Základním předpokladem pro správnou funkci imunitního systému je zdravá životospráva, vyvážená střevní mikroflóra a příjem vitamínů,“ říká MUDr. Kateřina Pinterová z laboratoře SYNLAB.

V hlavní roli vitamín C
Vitamín C je v období podzimu a zimy nepostradatelným, na obranyschopnost má totiž mimořádný vliv. „Vitamín C snižuje schopnost virů pronikat tkáněmi a jeho dostatečná hladina v organismu zlepšuje aktivní schopnost bojovat s infekcí,“ říká MUDr. Kateřina Pinterová. Lidský organismus si vitamín C neumí sám vytvořit, jeho příjem, a tedy i hladina v organismu, je proto závislá na stravě. Za optimální denní dávku je považováno 200 mg, v chladném období roku je však doporučeno přijímat alespoň 500 mg vitamínu C. Bohatým přírodním zdrojem vitamínu C je například růžičková kapusta, paprika, šípky či černý rybíz.

Jezte kvašené potraviny
K posílení imunitního systému velmi pomáhá příjem fermentovaných neboli kvašených potravin. Obsahují totiž probiotika, která posilují břišní mikroflóru. Silná mikroflóra pak pozitivně ovlivňuje tvorbu bílých krvinek. Kvašenou stravou navíc podpoříte tvorbu hormonu serotoninu, který má příznivý vliv na emocionální pohodu. Do svého jídelníčku nezapomeňte zařadit také denní dávky čerstvého ovoce a zeleniny a kvalitních bílkovin.

Odpočinkem ku zdraví
Spánek je pro správnou funkci organismu stěžejní. Během něj se nabíjí aktivita imunitních buněk a vytváří se buňky nové. „Aby byla vaše imunita plná síly na další den, měli byste tělu dopřát minimálně 6 hodin spánku denně. Příznivě ho ovlivní také pravidelnost, snažte se tedy chodit spát a vstávat každý den přibližně ve stejnou dobu, a to včetně víkendů,“ doporučuje MUDr. Pinterová.

Hýbejte se, nejlépe na vzduchu
Během pohybu se z těla přirozeně vyplavují škodlivé látky. Podporuje také funkci oběhového systému, který příznivě působí na funkci bílých krvinek. Hýbejte se nejlépe na čerstvém vzduchu, který okysličuje mozek, a má tak pozitivní vliv na funkci celého organismu.

Nekuřte, nepijte alkohol a nestresujte se
„Ať už kouříte aktivně či pasivně, značně tím snižujete svou obranyschopnost, a to převážně v oblasti dýchacích cest. Alkohol zase otupuje bílé krvinky a velmi zatěžuje játra, která jsou čističkou lidského těla,“ varuje MUDr. Pinterová. Pro podporu svého imunitního systému se snažte vyvarovat i dlouhodobému stresu. Ten totiž vylučuje hormon kortizol, jehož vysoká hladina tlumí účinek obranyschopnosti.

Zkuste otužování
Otužování nemusí vyloženě znamenat koupel v ledovém rybníce či řece. Pro posílení imunity vám bohatě postačí pravidelná studená sprcha, která podobně jako pohyb rozproudí srdeční systém a pomůže bílým krvinkám v jejich činnosti. Jak a kdy s otužováním začít, vám nejlépe poradí váš lékař.

Proč se virům daří v chladné části roku?
Viry jsou v zimě odolnější a aktivnější, lidské tělo naopak oslabené. „Lidské tělo je v chladnějších obdobích roku náchylnější k prochladnutí, jelikož se s teplotou snižuje i jeho prokrvení, což oslabuje činnost imunitního systému. Nosní sliznice, kterou viry do těla často pronikají, má také vlivem nízkých teplot staženější cévy, což vede ke snížení její schopnosti bránit se,“ vysvětluje MUDr. Kateřina Pinterová. K šíření nemocí přispívá v chladných dnech i vyšší koncentrace lidí v uzavřených prostorech. Suchý vzduch v místnostech totiž virům pomáhá v přežití. Nezapomeňte proto často větrat.

Tipy na doplňky stravy pro posílení imunity:

  • Kitl Eligin BIO – extra silný zázvor na podporu imunity s vitamínem C, doplněk stravy
  • BioGaia ProTectis – probiotické žvýkací tablety s jahodovou příchutí
  • Möllers Omega 3 Citron – norský rybí tuk Möller’s s přírodní citrónovou příchutí
  • Immunotrofina – sirup obsahující 7 složek včetně vitaminu D3 a WGP betaglukanu
  • Sirowa Vitamín D3 2000 IUSirowa Vitamín D3 baby 400 IU
  • Möllers Omega 3 Želé rybičky – doplněk stravy, který obsahují koncentrovaný rybí olej s vitaminem D

imunita.jpg

Reklama