Nejnovější elektrické SUV značky Kia s ultrarychlou 800V dobíjecí technologií prodlouží dojezd o 239 km za 15 minut a nabídne dojezd až 541 km (podle WLTP) Určitě vás zaujme výrazný vzhled inspirovaný designovou filozofií „Spojené protiklady“ Šesti- nebo sedmimístné SUV otevírá cestu k bezemisní, propojené a autonomní mobilitě Kia prosazuje přechod na udržitelné materiály – náhrada přírodní kůže, biomateriály a recyklované plasty dokládají |
Nová vlajková loď značky Kia EV9, první elektrické SUV značky se třemi řadami sedadel, se představuje jako robustní, sofistikovaný a technologicky pokrokový elektromobil. Je k dispozici jako šestimístný nebo sedmimístný vůz.
Výrazný design inspirovaný světem přírody
Výrazný vzhled EV9 je inspirován designovou filozofií Kia "Spojené protiklady", jejíž harmonie vychází z kontrastních kvalit přírody, modernosti a technologie. Zevnějšek charakterizuje geometrie pevné skály, čisté křivky a výrazný profil suverénního SUV. Při pohledu na příď EV9 zaujme nejnovější generace „digitální tygří masky“ Kia. Výrazné svislé LED světlomety na přídi charakterizují štíhlé projektorové zdroje, resp. projektory ve tvaru krychliček u verze GT-line. K okamžité rozpoznatelnosti vozidla zezadu napomáhá jedinečná grafika hvězdné mapy u typických LED zadních světel. K modernímu high-tech vzhledu přispívají automatické zapuštěné kliky dveří. Aktivní vzduchové klapky se vzduchovou clonou zase zlepšují aerodynamiku. Inteligentní využití prostoru zároveň umožňuje všem cestujícím užívat si pohodlí interiéru uvolněným a propojeným způsobem.
„Kia EV9 je jedinečná v tom, že není navržena pouze pro řidiče – je to SUV pro všechny členy posádky, kterým nabízí nevídané pohodlí, prostornost a přístup k technologiím,“ uvedl Sjoerd Knipping, viceprezident pro marketing a produktové plánování ze společnosti Kia Europe. „Kromě toho dokládá celostní přístup k elektrifikaci, díky kterému vozidlo dokáže mnohem více, než jen posádku přepravit z bodu A do bodu B. Z mnoha průkopnických funkcí EV9 jmenujme schopnost napájet elektrická zařízení a spotřebiče, dobíjet jiné elektromobily, či dokonce sloužit k napájení celé domácnosti. Chceme zákazníkům zprostředkovat praktičnost SUV se třemi řadami sedadel a požitkem za volantem elektromobilu.“ |
Jízdní dosah až 541 kilometrů doplňuje systém ultra rychlého dobíjení, který za pouhých 15 minut dokáže prodloužit dojezd až o 239 km. EV9 je dále vybaveno systémem obousměrného dobíjení, což znamená, že uživatel může nejen dobíjet elektromobil pomocí wallboxu nebo veřejné dobíjecí stanice, ale též využívat energii uloženou v akumulátoru vozidla k napájení elektrických spotřebičů – či dokonce (v budoucnosti) celé domácnosti.
EV9 je kromě toho prvním vozidlem Kia, které lze aktualizovat prostřednictvím obchodu Kia Connect, kdy si uživatel vybírá požadované funkce k aktualizaci nebo přizpůsobení vlastního vozu. Důležitým a významným krokem na cestě k vyšší trvalé udržitelnosti interiérů jsou alternativy k přírodní kůži a materiály vyrobené z recyklovaných plastů.
Minimalistický interiér pro intuitivní používání, digitální obrazovky propojené s kamerami nahrazující klasická analogová zrcátka
EV 9 charakterizuje prostorný interiér v minimalistickém a intuitivním uspořádání, oceníte digitální vnější zpětná zrcátka (DSM) – tedy digitální obrazovky propojené s kamerami, nahrazující klasická analogová zrcátka. Zrcátka nového typu rozšiřují řidičovo zorné pole ve prospěch bezpečnosti i praktické využitelnosti. Na druhé straně digitální vnitřní zpětné zrcátko může sloužit buďto jako klasické automaticky stmívatelné zrcátko, nebo jako displej kamery, která přenáší obraz situace za vozidlem, a zprostředkuje tak dobrý výhled i v situacích, kdy výhledu vzad brání nějaká překážka.
Součástí středového panelu je rychlá bezdrátová nabíječka telefonu a modul s USB portem a nabíječkou. Další USB nabíjecí porty jsou k dispozici ve druhé i třetí řadě sedadel. Uvnitř předních i zadních loketních opěrek a na horní straně kapsy na mapy se používá dekorační osvětlení různých barev a funkcí, například v propojení s rychlostí jízdy nebo pro kempování s vozidlem.
Jedinečná uspořádání druhé řady pro relaxaci a odpočinek
V první řadě najdeme relaxační sedadla s funkcí sklápění během parkování či dobíjení, kdy lze současně vytáhnout opěru pro nohy ke zvýšení pohodlí. Elektricky nastavitelná sedadla jsou vybavena integrovaným systémem ukládání do paměti pro automatickou úpravu polohy sedadla a volantu podle nastavení řidiče. V kabině jsou dále loketní opěrky ve třetí řadě s integrovanými držáky lahví a nápojů.
Vedle relaxačních sedadel v první řadě je součástí šestimístného uspořádání jeden ze dvou volitelných prvků pro druhou řadu sedadel s možností aktivace po zastavení vozidla: režim Pause, kdy se interiér vozidla promění v salonek otočením sedadel druhé řady proti směru jízdy, resp. režim Enjoy s relaxačními sedadly ve druhé řadě, vybavenými hlavovými opěrkami s nastavitelnými bočnicemi.
U šestimístného provedení s otočnými sedadly se používají sedadla druhé řady s funkcí otáčení o 180°. Když vozidlo stojí na místě, cestující ve druhé řadě si mohou sedadla otočit dozadu, aby mohli komunikovat se členy posádky sedícími zcela vzadu. V tomto uspořádání je možné ze středového panelu vytáhnout dlouhou posuvnou přihrádku, která poslouží jako stoleček mezi sedadly.
Zcela nezávislý systém klimatizace kromě samostatného nastavení pro řidiče a předního spolujezdce přináší více pohodlí pro zadní cestující. Zároveň šetří energií, neboť funkce vyhřívání nebo chlazení se používají pouze na přání konkrétních cestujících.
Udržitelné cestování s ekologickým interiérem
V souladu s proměnou v „poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility“ se Kia rozhodla definovat Strategii trvale udržitelného návrhu, spočívající v začleňování ekologičtějších materiálů do vozidel značky. Plán konkrétně zahrnuje postupné vyřazování kůže zvířecího původu a začleňování „klíčových udržitelných položek“ do interiérů vozidel značky, resp. průběžné inovace nových bio materiálů.
Dvě varianty pohonu pro vynikající dojezd a akceleraci
Kia EV9 je k dispozici s pohonem samotných zadních nebo všech kol. V obou variantách se používá akumulátor o kapacitě 99,8 kWh, postavený na akumulátorové technologii Kia čtvrté generace.
Verze s pohonem samotných zadních kol je vybavena 149kW elektromotorem s nejvyšším točivým momentem 350 Nm. Maximální rychlost činí 185 km/h a z místa na 100 km/h vůz zrychlí za 9,4 sekundy. Čistě elektrický dojezd je v tomto případě až 541 km (podle WLTP).
Varianta s pohonem všech kol používá dvojici 141kW elektromotorů s nejvyšším točivým momentem 200 Nm vpředu, resp. 350 Nm na zadní nápravě. Vůz se rozjede až na 200 km/h, z místa na 100 km/h zrychluje za 6,0 sekundy a chlubí se čistě elektrickým dojezdem až 497 km (odhad podle WLTP).
Pokrokové obousměrné dobíjení: energetické řešení budoucnosti
Kia EV9 podporuje funkci obousměrného dobíjení, která umožňuje využívat pokročilé technologie budoucnosti, jako jsou V2L (Vehicle-to-Load, vozidlo vs. spotřebič), V2B/V2H (Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home, vozidlo vs. dům / vozidlo vs. domácnost) a V2G (Vehicle-to-Grid, vozidlo vs. elektrická síť). Technologie V2L, která se poprvé představila v modelu Kia EV6 a tvoří součást standardní výbavy EV9, umožňuje uživateli jednoduše napájet 220V spotřebiče přímo z akumulátoru EV9 připojením kabelu k dobíjecímu portu elektromobilu. Označení V2B a V2H znamená schopnost vozidla napájet dům nebo zákazníkovu domácnost. V2G znamená, že vozidlo může energii vracet přímo do energetické sítě, tedy ukládat levnou elektřinu v době nízké poptávky a dodávat ji zpět ve špičce. Technologie V2B, V2H a V2G budou v Evropě uváděny postupně.
Plánování tras EV pro vyšší bezpeč
nost a pocit sebejistoty
Díky inovativní funkci pro plánování tras s elektromobilem (Kia EV Route Planner) nemusejí zákazníci trávit tolik času plánováním trasy podle dostupnosti dobíjecích míst. Když jednotka navigace rozpozná, že aktuální stav nabití k dojezdu do přednastaveného cíle nepostačuje, automaticky doporučí dobíjecí místo na plánované trase. To by u zákazníků mělo eliminovat obavy ohledně dojezdu, neboť systém automaticky zobrazuje kdy, kde a jak dlouho se bude vozidlo dobíjet.
Systém palubního infotainmentu: účelná technologie
Interiér EV9 přináší jednoduché a vytříbené technologie na podporu intuitivního uživatelského prostředí. Trojitý panoramatický displej zahrnuje 12,3" přístrojový štít před řidičem, 12,3" obrazovku systému AVNT a 5,1" vestavěný panel klimatizace s informacemi o sedadlech a vyhřívání. Uživatelské pohodlí na palubě EV9 zvyšuje i head-up displej (HUD). Podobně jako fyzická tlačítka na volantu jsou zde další skrytá tlačítka, podsvícená pouze při zapnutí vozidla.
Dotykový displej navigace pro EV9 disponuje širokou nabídkou funkcí, např. standardně umožňuje připojit až dvě mobilní zařízení Bluetooth a rovněž podporuje technologie připojení Android Auto a Apple CarPlay již ve standardu. Chlubí se lepší využitelností díky rozpoznávání hlasu na základě přirozené řeči, například pro funkce navigace, zapínání médií nebo ovládání teploty.
Na druhé straně je zde obrazovka rychlých funkcí, dostupná potažením prstu od horního okraje displeje, aby měl uživatel k dispozici často používané funkce bez nutnosti procházet hlavní nabídky a podnabídky systému. Připojování telefonů se systémem Android k palubnímu infotainmentu usnadňuje služba Google Fast Pair.
Pohodlí při používání automatických myček pak zvyšuje nový režim Automyčka. Systém AVNT jedním stiskem tlačítka aktivuje všechna nastavení nezbytná před vjetím do automatické myčky automobilů, kdy například zkontroluje, zda jsou zavřeny všechny dveře a okna, sklopí vnější zpětná zrcátka a zajistí, aby zapuštěné kliky dveří zůstaly uvnitř.
Podobně jako u dalších modelů Kia může majitel EV9 využívat on-line služby Kia Connect Live Services, které zahrnují on-line navigaci a informace v reálném čase týkající se stavu dopravy, dostupnosti a cen parkování, polohy čerpacích stanic a cen paliv, resp. dobíjecích míst pro elektromobily, jakož i předpovědi počasí, on-line vyhledávání bodů zájmu a informace o rychlostních kamerách (na vybraných trzích).
Prémiový audiosystém Meridian pro bezkonkurenční poslech
Pro hudební fanoušky je v EV9 připraven prémiový audiosystém Meridian se 14 reproduktory po celé kabině včetně externího zesilovače. Funkce Intelli Q automaticky přizpůsobuje hlasitost a kvalitu zvuku na základě rychlosti vozidla; dále je zde funkce Horizon pro současnou kontrolu nad přehráváním hudby a obrazem/okolím.
Bezpečnost a pocit jistoty již ve standardu
EV9 je vybaveno mnoha aktivními systémy na podporu řízení a bezpečnostními prvky pro maximální funkčnost a bezpečnost na cestách. EV9 bude jako první model značky Kia vybaveno schopností autonomního řízení úrovně 3 s tzv. „pilotem pro jízdu na dálnici“ (HDP – Highway Driving Pilot). Pilot pro jízdu na dálnici udržuje bezpečnou vzdálenost za automobilem jedoucím vpředu a udržuje vozidlo uprostřed daného jízdního pruhu, a to i v případě, že řidič pustí volant. Když systém zaznamená bezprostředně hrozící riziko, je schopen reagovat nouzovým manévrem, aby předešel nehodě.
Kia EV9 je rovněž standardně vybavena nejnovější generací asistenta pro jízdu na dálnici (HDA) s asistentem pro změnu jízdního pruhu a rozpoznáváním rukou na volantu. Asistent HDA 2 s rozpoznáváním rukou na volantu zamezuje nehodám v situacích, kdy náhle dopředu vjede jiné vozidlo (za nižších rychlostí jízdy). Asistent pro změnu jízdního pruhu pomáhá při přejíždění z pruhu do pruhu po zapnutí směrového ukazatele.
Systém následování v jízdním pruhu 2.0 (LFA 2.0) na druhé straně zajišťuje bezpečný boční odstup, kdy upravuje postavení vozidla ve vlastním jízdním pruhu. Začne-li vozidlo vyjíždět z daného pruhu bez zanutí směrových světel, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA) reaguje výstrahou a podle potřeby i citlivým zásahem do řízení.
Nárazu do vozidla zezadu napomáhá zabránit kamerový asistent sledování slepého úhlu (BVM) společně s asistentem pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu (BCA). Kamerový asistent BVM zlepšuje výhled, kdy po zapnutí směrového světla při přejíždění z pruhu do pruhu zobrazuje situaci vzadu po straně vozidla; asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu zase vydává varování nebo pomáhá brzdit v situacích, kdy při vyjíždění z podélného parkovacího místa nebo přejíždění z pruhu do pruhu rozpozná jiné vozidlo.
Systém autonomního nouzového brzdění 2.0 (FCA 2) s funkcí pro odbočování na křižovatkách a projíždění křižovatek pomáhá zamezit střetům s dalšími účastníky silničního provozu včetně chodců, cyklistů a ostatních vozidel – zejména v komplikovanějších situacích při projíždění křižovatek, kdy je nutné sledovat přijíždějící dopravu, resp. při přejíždění z pruhu do pruhu. V závislosti na situaci pak systém varuje řidiče nebo reaguje úhybným manévrem (zásahem do řízení) nebo nouzovým brzděním ve snaze předejít nehodě.
Inteligentní přední světlomety v noci automaticky zapínají dálková světla ve prospěch lepší viditelnosti a bezpečnosti. Funkce automatického přepínání dálkových světlometů (HBA) zase rozpoznává světla vozidel přijíždějících v protisměru a aktivně vypíná nebo zapíná dálková světla.
Systém sledování únavy řidiče (DAW) monitoruje chování řidiče a reaguje varováním, usoudí-li, že míra pozornosti řidiče je příliš nízká. Podobně při stání na semaforech upozorní řidiče v případě, že dostatečně rychle nereaguje na rozjetí vozidla vpředu.
Inteligentní ukazatel rychlostních limitů (ISLA) rozpoznává značky rychlostního omezení a varuje řidiče v případě, že jede příliš rychle. V kombinaci s pokročilým adaptivním tempomatem se rychlost vozidla automaticky upravuje podle aktuálního rychlostního omezení. Součástí systému ochrany je devět airbagů včetně pokrytí prostoru sedadel třetí řady.
Vyšší úroveň bezpečnosti během stání nebo parkování
Kia EV9 dále přináší několik promyšlených funkcí pro snazší řízení i parkování. Například 360° monitorovací systém (SVM) při parkování nebo během jízdy zprostředkuje nastavitelné panoramatické zobrazení v rozsahu 360°, které lze dokonce přenášet na chytrý telefon. Systém zobrazování situace za vozidlem (RVM) zase zobrazuje situaci vzadu při parkování a jízdě.
Aktivní upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání (RCCA) zamezuje případnému střetu varováním nebo brzděním v případě, že vozidlo couvá a je zaznamenáno jiné vozidlo přijíždějící ze strany – například při couvání ven z parkovacího místa. Parkovací senzory (PDW), přední a boční asistent pro zamezení kolizím během parkování (PCA-F/S) a asistent pro zamezení kolizím při couvání během parkování (PCA-R) pomáhají zabránit střetům s chodci a překážkami při parkovacích manévrech; dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent 2.0 zase podporuje automatické parkování vozidla na kolmá, příčná i podélná parkovací místa (RSPA 2) – aniž by řidič musel sedět v kabině vozu.
Kia EV9 je dále standardně vybavena dvěma bezpečnostními prvky navrženými speciálně na ochranu cestujících na zadních sedadlech: systémem varování pro bezpečné vystupování z vozu (SEW) a asistentem pro bezpečné vystupování (SEA). Pokud se po zastavení zezadu blíží jiný automobil, systém buďto spustí zvukovou výstrahu, nebo aktivuje dětské pojistky, aby zadnímu cestujícímu zabránil vystoupit z vozidla za nebezpečné situace.
Uložení digitálního klíče do telefonu pro ještě vyšší pohodlí
Uživatel EV9 může kromě chytrého klíčku používat i chytrý telefon, například k zamykání/odemykání dveří, zapínání a vypínání vozidla, ovládání alarmu a otevírání či zavírání kufru. K tomuto slouží nový Digitální klíč 2 s podporou technologie UWB (Ultra-Wide Band). Praktickou využitelnost ještě zvyšuje fakt, že k odemčení dveří není nutné telefon vůbec vyndávat z kapsy. Digitální klíč od vozidla je možné sdílet vždy až se třemi dalšími uživateli, kdy majitel klíče sám určuje, které funkce mají ostatní uživatelé povoleny a na jak dlouho.
Více najdete na www.kia.com
Nový komentář
Komentáře
Tak jsem si konečně udělala radost a pořídila jsem si nové auto. Rychle jsem myslela i na to jakým způsobem ho co nejlépe zabezpečit proti krádeži. To se mi nakonec povedlo tak, že jsem si sjednala zabezpečení auta od https://www.sherlog.cz/ Mám ho na operák, takže měsíčně platím rozumnou částku a mám tak auto střežené neustále. V případě, že by se s autem někdo pokusil odjet, tak ho hned vyrazí hledat a to i ve spolupráci s policií. Nabízí i dobrou záruku, a to takovou, že v případě nedohledání auta vrátí všechny peníze.
Mě se elektromobily líbí, ale zatím mám své benzínové auto. O něj se snažím pečovat co nejlépe, a tak jsem nedávno objednala firmu na internetových stránkách https://www.eg-detailing.cz/interier-auta-cisteni/ na čištění aut. Po jejich zásahu vypadalo zase, jako nové, a proto jsem se rozhodla, že mu budu tuhle proceduru dopřávat častěji, aby mi vydrželo co nejdéle.
Zdravím, chtěla bych se zeptat jak u nového auta prosím co nejlépe ochránit jeho lak? Hlavně teď mě to zajímá hodně před zimou jestli mi zvládnete poradit?
Já jsem si myslela, že to tak nějak zvládneme bez auta, ale s příchodem malé to opravdu nejde. Chtěla bych ještě letos pořídit s manželem ojeté auto. Kdo mi poradíte prosím jak vybrat dobře a jestli bych se třeba měla dívat i na zahraniční nabídky? Auto chceme pořídit v rozmezí 250 - 300 tisíc.
Jako pohřebák docela dobrý ...
Kdo mi poradíte prosím, kde na auto vyřizovat pojištění, aby se to vyplatilo? Můžete mi poradit?