Doposud nezhodnocené období impresionistické malby plážových scén, mariny a atmosférických jevů přinášíme alespoň letmým připomenutím výstavy.
Výstavu Impresionisté na severním pobřeží Francie vletech 1850 a 1890 připravila Royal Academy of Arts
v Londýně. Doposud nezhodnocené období impresionistické malby plážových scén, mariny a atmosferických jevů jste mohli shlédnout v této soukromé galerii od 7. července do 30. září 2007.
Přijedete-li na severní pobřeží Francie, kde se nachází pláže a přístavy, příliv a odliv La Manche a útesy spadají do moře v místech, jako je Les Petits Dalles, Fécamp, Yport, Etrtetat, Le Havre, Saint-Adresse, Honfleur, Villerville, Villers, Houlgate, Trouville, nezapomeňte se tam na chvílizastavit... Zde impresionisté Édouard Manet, Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, James Whistler, Eugéne Boudin, Gauguin a francouzští realisté F. Millet, Gustave Courbet, Barthold Jongkind… v letech 1850-1890 malovali tyto přímořské krásy Normandie se siluetami mořských loděk ve vlnách La Manche a na pobřeží se pohybovaly postavy buržoazních rodin a také císařovna Eugénie na pláži v Trouville na impresionisticky malovaném obrazu od Eugéne Boudina… Všechny postavy na obrazech těchto umělců jsou charismaticky přitahované mořem… Jde o moře, jde o impresi, jde o světlo, o barvy, jde o velké osvobození světla a stínu a palety na obrazech, jde o umění, jehož jedinou politikou a ideologií je filosofie, malba světla a barev.. Téměř ve stejné době, na severu Evropy, daleko od impresionistické Francie, norský malíř Edvard Munch použil objev impresionistů - světla a barev k namalovaní obrazu o strachu člověka z lidské existence, obraz Výkřik (1893). Tento obraz otevřel novou epochu k malbě expresionistické.
Během 19. století se normandsképobřeží, které bylo historicky zasvěcené rybářům a jejich rodinám těžce zápasícím o dary moře, postupně měnilo v plážová letoviska buržoazie a v místa tradiční léčby neduhů aristokratických rodin s myšlenkou vytvoření druhého domova pro odpočinek. Nově vytvořená železniční síť tuto snahu občanům žijícím ve Francii usnadňovala.
Pobřeží Normandie se stalo v letech 1860-1890 místem pro impresionistické hledání novévýtvarné formy. Obrazy Renoira, Maneta, Boudina, Gauguina a dalších následovníků impresionistických myšlenek znázorňovaly odpočívající výletníky na pláži, plavce ve vlnách La Manche a siestu buržoazie na pobřeží Normandie.
Později impresionisté opouštěli plážové scenérie a zaměřovali se více na světelné a barevné vyjádření mariny, dramatu přírody pobřeží a přímořskou atmosféru.
Malířská technika impresionistických pláží Normandie se vyznačovala virtuózními tahy a údery štětce na plátně při zachování složité kompozice obrazu s citem pro detail.
Na obrazech se vznášely čluny v mořských vlnách bez postav, někdy pouze náznak figury na pláži či v moři. Impresionisté se tak stali v Normandii součástí nového módního života buržoazie na pobřeží moře
Procházíte-li sály Royal Academy v Londýně v Barlington House, Piccadilly, WIJ OBD, obklopí Vás obrazy barvami zářícího světa impresí a pohody a bezstarostného života.
Máte ráda impresionisty? Jela byste za uměním na výlet do zahraničí? Navštěvujete galerie z nutnosti, touhy nebo potřeby? Na co vlastně chodíte do galerií?
Reklama
Reklama
Nový komentář
Přispět do diskuze můžete po ZAREGISTROVÁNÍ a
PŘIHLÁŠENÍ,
nebo přihlášení přes Facebook
Přihlášení
Komentáře
Olka
Trochu mě mate pozvánka na výstavu, která před dvěma týdny skončila. Teď už se na ni asi nestihnu podívat, i kdybych se hned zvedla a frčela do Londýna. Což je škoda, protože lék na podzimní deprese by se pomalu hodil.
Meander
Samosebou, že mám ráda impresionisty. Jistěže. Navštěvuju galerie, kdykoliv kolem některé jdu. Takže asi ze zvyku. Na vše, co mě nevyděsí hned při vstupu.
Nový komentář
Komentáře
Trochu mě mate pozvánka na výstavu, která před dvěma týdny skončila. Teď už se na ni asi nestihnu podívat, i kdybych se hned zvedla a frčela do Londýna. Což je škoda, protože lék na podzimní deprese by se pomalu hodil.
Samosebou, že mám ráda impresionisty.
Jistěže.
Navštěvuju galerie, kdykoliv kolem některé jdu. Takže asi ze zvyku.
Na vše, co mě nevyděsí hned při vstupu.