Saunování
Saunování je spojené s řadou pozitivních efektů na lidské zdraví. Napomáhá k uvolňování svalů a kloubů, odbourávání stresu, lepšímu spánku, prospívá pokožce, dýchacímu ústrojí a přisuzuje se mu také schopnost posilovat imunitu a chránit tělo před náporem viróz a dalších nemocí.

sa1.jpg
Foto: Shutterstock

Názory na to, jak staré děti mohou poprvé navštívit saunu, se liší. Některé sauny pouštějí dovnitř až děti starší dvanácti let. Ale třeba v takovém Finsku se běžně saunují už kojenci od tří nebo čtyř měsíců věku.

Podle dětské lékařky Moniky Michňové je každé dítě individuální a je potřeba ho sledovat a řídit se tím, jak danou situaci zvládá. Přitom je třeba mít také na paměti, že děti nemají dostatečně vyvinuté termoregulační schopnosti a rychleji se do stanou do stavu dehydratace.

„Batolata se mohou saunovat při nižší teplotě mezi 50 až 60 stupni Celsia jen velmi krátce, konkrétně dvě až tři minuty. Děti od tří let můžeme v sauně nechat pět minut a starší děti maximálně deset minut,“ radí pediatrička Monika Michňová. Ta dále upozorňuje, že děti je potřeba i během takto krátkých intervalů sledovat, zda nemají v sauně potíže. Doporučuje se zaměřit na vzhled pokožky i dýchání.

„Při náznaku zhoršeného dýchaní saunování ihned ukončete. Sledujte také pokožku, jestli není příliš červená a respektujte i to, pokud se dítě bojí uzavřeného prostoru,“ uvádí pediatrička.

Po opuštění sauny je vhodné děti ochladit vlažnou, nikoli ledovou vodou a dát jim napít, aby doplnily tekutiny. U dětí do tří let lékařka doporučuje absolvovat jen jeden saunovací cyklus, starší děti je možné vzít do sauny dvakrát po sobě. Pro děti je také lepší, pokud budou sedět na spodních lavicích, kde není takové horko.

Mezi saunováním a posledním jídlem by také děti měly mít rozestup minimálně dvě hodiny, aby dokázaly potravu částečně strávit.

Otužování
Saunování je v podstatě jednou z metod otužování, protože jeho součástí je ochlazovací fáze. K otužování se ovšem dále používá také vzduch a voda. Tyto způsoby je možné trénovat s dětmi od jednoho roku věku. Jen je potřeba je v této souvislosti nevystavovat zbytečnému stresu.

„Můžete začít spánkem při otevřeném okně, ale dejte pozor, aby dítě nebylo přímo v průvanu. Důležitý je také každodenní pobyt na čerstvém vzduchu v délce šedesát až sto dvacet minut. Ten by se měl konat za každého počasí,“ doporučuje Monika Michňová.

sa2.jpg
Foto: Shutterstock

Při otužování studenou vodou je základem děti postupně zvykat a pozorovat, co jsou schopné tolerovat. Ty nejmenší je možné utírat vlažnou utěrkou a těm starším postupně snižovat teplotu vody při sprchování a otužovat je v krátkých intervalech deset až patnáct vteřin.

„Dítě mladší dvou let nedoporučuji otužovat sprchováním studenou vodou, ale maximálně vlažnou. A nikdy jim takovou vodou nemáčejte hlavu a vlasy. Děti se mohou při sprchování hýbat, neměly by jen nehnutě stát nebo sedět ve studené vodě ve vaně,“ uzavírá lékařka.

zdroje: MUDr. Monika Michňová, Instagram dětská doktorka, Medical News Today

Čtěte také: 

Reklama