604fcdd6e187dimage.pngFoto: Shutterstock

Když enzymy bouří

Ptáte-li se proč se zabývat nakličováním semínek, tak na to je velmi jednoduchá odpověď. Klíčky mají prokazatelně blahodárné účinky na trávení, naši psychiku, zlepšují imunitu a dodávají nám energii. „V semínkách během procesu klíčení vzniká doslova enzymatická bouře, při které exploduje mnoho prospěšných látek, roste zde množství esenciálních aminokyselin, zvyšuje se obsah vitaminů, minerálních látek a enzymů. Zejména se jedná o vitaminy z řady C, A, B a E. Jako zástupce minerálních látek lze uvést draslík, vápník, hořčík a fosfor. Nesmíme opomenout ani hojné zastoupení bílkovin. Právě pro značný obsah enzymů jsou klíčky velmi ceněny, jelikož tyto enzymy jsou nezbytné pro metabolické procesy v našem těle, jako je regenerace buněk a jejich pomalejší stárnutí. Tyto enzymy stojí také za skutečností, že jsou klíčky lépe stravitelné,“ říká Dominik Píchal, zakladatel a spolumajitel Grizly.cz, která semínka na klíčení prodává. 

Atraktivní vzhled i výrazná chuť

Použití klíčků je nesmírně široké. Naklíčená semínka jsou nejen trendy, ale zároveň vypadají na talíři lákavě. „Lze je použít do salátů, těstovin, smoothie, sendvičů či jako ozdobu jídel teplé kuchyně. Při zařazení klíčených semínek do jídelníčku brzy pocítíte přísun nové energie, kterou tato surovina vašemu tělu dopřeje, proto jsou ideální zejména do jarního jídelníčku, kdy se vzpamatováváme z dlouhé zimy. Zaujme vás i jejich výrazná příjemná chuť, a navíc na talíři vypadají klíčky velmi atraktivně,“ doplňuje Dominik Píchal. Abyste dosáhli co nejlepších výsledků, vybírejte pouze potravinářská semena a vyhýbejte se těm, která byla chemicky ošetřena. Pro klíčení upřednostněte ta v bio kvalitě. Nevhodná jsou také půlená či loupaná semena, se kterými bychom při klíčení příliš neuspěli.


Domácí klíčení krok za krokem

Možností, jak semínka klíčit, je opravdu mnoho. Nepotřebujeme ani velkou zahradu, ani drahé truhlíky. Postačí miska, sklenice či třeba pouhá PET láhev. Na internetu najdete spoustu inspirativních provedení. Klíčení semínek podporuje pouhé namáčení vodou ve vhodné nádobě a probíhá pouze v řádu dní v závislosti na konkrétním druhu semínek. „Při klíčení doporučuji nejdříve semínka důkladně propláchnout čistou vodou, abychom zabránili vzniku nežádoucích mikroorganismů. Následně semínka namáčíme po dobu zhruba 8-12 hodin ve filtrované vodě bez chlóru. Poté jsou semínka připravena ke klíčení, necháme je v nádobě na klíčení pracovat přibližně 4-6 dní. Během této doby je důležité semínka pravidelně 2-3x denně proplachovat, abychom zamezili výskytu plísní či škodlivých mikroorganismů. Klíčky následně uchováváme v chladu, aby zůstaly co nejdéle čerstvé. Ideální je s jejich spotřebou neotálet,“ uzavírá Dominik Píchal z Grizly.cz. U klíčení je zásadní myslet na hygienu, abychom si hnilobnými procesy spíše neublížili. Nezapomínejme všechny pomůcky důkladně umývat a být obezřetní především v teplých měsících, které plísním nahrávají.  

604fcc9bbc666image.pngFoto: Grizly

Tipy na semínka pro klíčení:

Rukola: 
Klíčky rukoly vnesou do vašich jídel charakteristickou pikantnost. Kromě vitaminů A, C, B, F a koktejlu minerálních látek oceníte i obsah antioxidantů, vlákniny a omega-3 mastných kyselin. 

Brokolice: 
Jemnou a lahodnou chutí vás zaujme brokolice. Kdo si nenašel cestu k této brukvovité zelenině v klasické podobě, může ji přijít na chuť ve formě naklíčených semínek. Opět v ní najdete mix prospěšných látek, jako jsou vitaminy, minerální látky, enzymy, bílkoviny a vláknina. 
60507b5a69436obrazek.png
Foto: Shutterstock

Ředkev: 
Klíčky ředkviček dodají pokrmům lehce pikantní chuť a nálož vitaminů, obzvláště pak C, A a B. Naklíčit můžete třeba ředkev bílou, červenou nebo China rose.

Fazolky mungo a adzuki:
Ne všechny fazolky jdou klíčit. Ty mungo a adziuky však ano. Chutí vám budou mungo fazolky připomínat čerstvý hrášek. Naklíčené jsou opět zdrojem vitaminů, minerálních látek, aminokyselin, vlákniny, bílkovin i antioxidantů. Ty adzuki jsou častou přísadou japonské kuchyně. Mezi luštěninami patří k těm lépe stravitelným. Semínka adzuki jsou velmi výživná, jsou zdrojem celé řady vitamínů (C, A, B, B1, B2, B6, B3) a minerálních látek (vápník, železo, fosfor, hořčík), enzymů i bílkovin.

Bazalka:
Klíčky bazalky připomenou chuť italské kuchyně. Očekávejte od nich svěží aromatickou a jemně nakyslou chuť. Klíčky bazalky jsou zdrojem zejména polyfenolů z řad antioxidantů, minerálních látek, enzymů a pochopitelně i vitaminů.  

Červené zelí: 
Semínka červeného zelí jsou bohatá na vlákninu a jsou zdrojem celé řady vitamínů (C, E, K a B, betakaroten) i minerálních látek jako železo, jód, vápník, fosfor, draslík, hořčík apod. Kromě nutričních benefitů a skvělé chuti svou červeno zelenou barvou výrazně dozdobí jakýkoliv pokrm.

Reklama