Vidím pár dětí ke škole doslova přibíhat. S úsměvem na rtech se řítí do světlé haly, kde se vřele vítají se svými kamarády, učitelkami, družinářkami…a pak, pak přiskotačí (ano, přiskotačí) rozverná paní ředitelka, štípne rozpustile žáčka do tváře, ten se rozzáří jako sluníčko a obejmou se.
Skoro by tomu ani někdo nevěřil. Vidím pár dětí ke škole doslova přibíhat. S úsměvem na rtech se řítí do světlé haly, kde se vřele vítají se svými kamarády, učitelkami, družinářkami…a pak, pak přiskotačí (ano, přiskotačí) rozverná paní ředitelka, štípne rozpustile žáčka do tváře, ten se rozzáří jako sluníčko a obejmou se. „Ahoj Ivo!“ řekne s nepředstíranou radostí a odšourá se už s daleko menším zápalem přezout se vedle do šatničky. Takové chování by si asi normální ředitel s pěti sty žáky dovolit nemohl. Iva Málková ano. Má totiž jen 5x16 dětí. Takže vítání v hale je komorní. Atmosféra jak při setkání nějakých fanatiků. Cizí člověk má dojem, že musejí být všichni zfetovaní. To všeobecné nadšení je až podezřelé.
Všichni tvoří bránu, kterou prvňáci každý rok putují do své třídy. Jistota, že neutečou a do třídy trefí. „Ahoj!“ ozývá se vítání z obou stran. Jen něčí babička má problém udržet se při chůzi tunelem v mírném podřepu.
Do třídy pak míří i zbytek školy na každotýdenní ranní dýchánek. Na koberec se po obvodu vejde celá škola. Rodiče zvědavě přihlížejí zpoza rohu. Ředitelka Iva všechny přivítá, představí každého prvňáčka. Pár dětí se hlásí o slovo, nikdo nevykřikuje. Ve třídách se následně rozjíždí povídání o prázdninách.
"Takže jsem viděl ty závody tahačů! Bylo to bezva!" "Mám dotaz!" přihlásí se po chvíli dumání Hugo. "Můžeš mi popsat ty závody naháčů?"
A jak vypadá zákulisí takového pohodového dne? Učitelka Jana nastoupila už čtrnáct dní před zahájením školního roku, aby si dala do pořádku třídu. Utřela prach, umyla, co bylo potřeba, vyluxovala. Jana je unavená a kdyby nepřišla do školy už o prázdninách, nemá pro děti nic připraveno, protože čas na přípravu je věnován péči o budovu. Vzhledem k tomu, že na této škole se učitel čím dál tím více stará o vzhled školy, trávil personál týden důkladným úklidem, tříděním knih v knihovnách (každá třída má svou) a přesazováním květin ve všech prostorách včetně kanceláře ředitelky (zejména kanceláře ředitelky), takže na přípravu plánu na školní rok prý letos některým nezbyl čas. Nové paní učitelce jde hlava kolem. „Přípravný týden je přeci na přípravu vyučování, ne?“ Neví ještě ani, jak se objednávají obědy. Asi v té době někde vytírala dle pokynů vedení chodby.
Je smutné, že je tato škola čím dál tím víc přátelská jen k dětem. Učitel je využíván i pro úklidové (a jiné) práce, za které není placen. Je to výhodné, ale začíná to být nápadné. Odečtu-li peníze za tato dobrodiní, zbude za profesionální vyučování opravdu velmi málo. Skoro nic. A toho si brzy všimne víc rodičů. Na soukromé škole to působí zvlášť podivně.
Je to sice už na jinou debatu, ale myslím, že nahlédnout této pohodě do zákulisí je velmi důležité. Pro rodiče i pro veřejnost. Nebude to ojedinělý případ...
Reklama
Reklama
Nový komentář
Přispět do diskuze můžete po ZAREGISTROVÁNÍ a
PŘIHLÁŠENÍ,
nebo přihlášení přes Facebook
Přihlášení
Komentáře
Ryta
článek na mě působí dost negativně :o(( škola asi bude príma, ale tak jak je popsána ve mě budí dojem spíš opačný. A k tomu úklidu - pokud je ve škole zavedeno, že i učitelé pomáhají zvelebovat své pracoviště nevidím důvod proč se kvůli tomu zlobit a navíc každý má právo volby a když se to nelíbí nikdo nikomu jistě nebrání odejít na jiné pracoviště
edith1975
jestli se 14 dní před začátkem školního roku platí plat, tak proč by neuklízela? To ke škole snad patří, ne?
marketa.brenikova
Chtěla jsem v první části představit tu nejlepší školu co znám. Aby i vy, kteří máte pochybnosti, že může být někde ve škole tolik příjemně. Na druhé straně jsem chtěla upozornit na to, že i v malé škole (jakou se tato může jevit), je učitel pedagogem (který má své práce nad hlavu) a ne i uklízečka a zahradník. No, nevyznělo to tak. Takže tady je to, co muselo přijít, reakce Ivy Málkové: Dovolte mi reakci na zveřejněný článek o naší Škole Hrou v Praze 6 Břevnově.
Naše škola je něco jako velká rodinná vila o více než padesáti místnostech pro 80 dětí 1. stupně, 30 jesličkových dětí ve studiu Pohodička a 350 klientů výtvarného ateliéru. Pracuje zde osm pedagogů, tři asistenti, psycholog, pět lektorů výtvarného ateliéru, kuchař, kuchařka, hospodyně, uklízečka a já ředitelka.
Každý z nás má na starosti několik místností vybavených odlišně od běžné školy (koberce, ozdobná svítidla, záclony, knihovny s více než dvěma tisíci knihami, hračky, polštářky, barevné nádobí, aromalampičky, ručníky, cd přehrávače, obrazy na stěnách, stovky květin, papoušek, kočka, akvárium a morče...).
Součástí práce ve Škole Hrou je i péče o školu jako celek. Smyslem celé činnosti je, aby se děti i dospělí ve Škole Hrou cítili dobře a měli pocit, že jsou někde, kde je bezpečno, útulno, čisto, voňavo a příjemno. Celou tuto atmosféru tvoří ten nejúžasnější pedagogický team, který jsem měla možnost ve své 25 leté praxi mít po boku. Pokud kdokoliv s něčím není spokojen, či s něčím nesouhlasí, jsem většinou mezi prvními, kdo se o tom dozví a s kým se to řeší.
Je pravda, že přípravný týden je převážně generální úklid školy, kdy kromě jiného, dojde i na zmíněné mytí záchodů a přesazování kytek.
Redaktorka zveřejněného článku učila ve Škole Hrou jeden rok - prvňáčky. Poté nastoupila ve vašem médiu jako novinářka.
Za šestnáct let spolupráce s novináři jsem se nesetkala s redaktorem, který by otiskl článek o škole, aniž by ho předtím poslal k autorizaci. Ve vašem médiu se tak stalo poprvé. Profesionalitu novináře vnímám ve schopnosti popsat realitu faktickým způsobem, oproštěnou od osobních a emočně zabarvených komentářů. Pozastavuji se nad užitím výrazů „sektáři“, „fanatici“, zfetovaní a konec konců i nad samotným názvem článku.
Závěrem jedna osobní poznámka. Květiny v ředitelně jsou jediné, které jsme nestihli přesadit, protože jsme přednostně věnovali péči těm ve třídáchJ.
Kdo ve Škole Hrou měl své dítě, pracoval v ní nebo byl jejím žákem, ví, co jsme zač. Ty ostatní srdečně zvu, aby si přišli udělat vlastní obrázek o naší práci a vztazích, které mezi námi jsou, a to například v Den otevřených dveří v úterý 14. listopadu kdykoliv v době 9.00-16.30 hodin. Přeju krásný den Ivana Málková, ředitelka Školy Hrou.
marketa.brenikova
werka: Škola nemá 3+1. Přípravný týden je přípravu plánu školního roku, akcí, učebnic... Ne na to, aby se v něm celou dobu uklízelo a kvůli tomu si učitel musel ubírat z prázdnin jiný týden, aby přípravu na školu stihl. To je celé.
werka
marketa.brenikova: na mne ten článek působil podobně jako na Kotě a clarCu ... A těžkosti mladé učitelky mi přijdou upřímně řečeno nadsazené (proboha, co ve třídě 14 dní uklízela a přesazovala? Moje uklízení paní sjede 3+1 za 4 hodny a to mi i sebere suché a pověsí vyprané prádlo... ), byť přiznávám, že základní úklid tříd (a školy vůbec) by měly provést nejspíš uklízečky. na druhé straně - kdo by tak asi měl třídit knihy v třídní knihovně - ředitelka? uklízečka? školník?
Jeremi
clarCa: V anonymitě dotyčná škola zas až tak není - my domorodci víme (právě podle jména ředitelky), že jde o Školu hrou v Břevnově.:-))
marketa.brenikova
*Kotě*: jenom tomu přikládáte jiný tón než to má. Já jsem taky jeden z těch fanatiků, bylo to míněno v dobrém. O to hůř se snáší ta druhá část zmíněná v článku.
*Kotě*
marketa.brenikova: pokud si opravdu myslíte, že je to dobrá škola, pak nechápu váš jedovatý tón v článku, zmínky o fanaticích, posmívání se školním rituálům a tak dále.
Malenka
Tak já čtu asi vzhůru nohama. Reakce jak na koridě.Přijde mi to dobrý pohled od jinud. A fakt je, že mě už taky vytáčí to rozložení financí ve škole. Čím líp chcete dělat, tím víc děláte zadarmo. Nejhorší je, že to schvalují rodiče, ředitelé ale i spousta učitelů. Pak není východisko z tohohle kruhu. Vlastně to tak všichni chtějí.
Malenka
Tak já čtu asi vzhůru nohama. Reakce jak na koridě.Přijde mi to dobrý pohled od jinud. A fakt je, že mě už taky vytáčí to rozložení financí ve škole. Čím líp chcete dělat, tím víc děláte zadarmo. Nejhorší je, že to schvalují rodiče, ředitelé ale i spousta učitelů. Pak není východisko z tohohle kruhu. Vlastně to tak všichni chtějí.
Ditulin
hmmm
marketa.brenikova
*Kotě*: Je to ta nejlepší škola, co znám. Jsou tam skvělí rodiče i učitelé. Dělají pro děti maximum. Jen říkám, že učitel není sluha a pokud má práci navíc, má za ni být zaplacen.
*Kotě*
Přes očividnou zaujatost a jedovatost redaktorky jsem přesvědčená, že škola, kterou popisuje, je určitě ohromně fajn.
Další prachbídný článek v této sérii. Ovšem po včerejším Šumařově výblitku o začátku roku v církevní škole by mě to už nemělo překvapit.
Toto skutečně zatím není povedená série.
ještěrka.ehp
divná: asi fakt divná, nic není těžké, když se tomu člověk věnuje i mimo pracovní dobu, ale taky by za to mohl být patřičně ohodnocen. A k tomu úklidu, proč by měl vysokoškolsky vzdělaný člověk suplovat uklizečku???
Jamca
Některé školy jsou prostě fajn, šťastné děti, které tam chodí...
xjannickax
já chodila do školy ráda
Věrulinka
divná:souhlasím s Tvým názorem.
FAXÍK
na některé školy si člověk nemůže ztěžovat,ale jsou i výjimky
markousek
učitel taky může uklidit.Ale ten přístup vítání se mi zamlouvá
divná
Taky jsemučila a i v mé škole jsme si uklízely samy...no a co! Měla jsem svou třídu vydrhnutou za den a ještě mi zbyl čas na pokec s uklízečkou, která drhla zase jinde! Není ta paní učitelka jen trochu líná a hodně nafoukaná na svoje vzdělání. Ono učit není zas tak těžké, když se tomu člověk věnuje i jindy než v pracovní dobu!!!
Nový komentář
Komentáře
článek na mě působí dost negativně :o((
škola asi bude príma, ale tak jak je popsána ve mě budí dojem spíš opačný.
A k tomu úklidu - pokud je ve škole zavedeno, že i učitelé pomáhají zvelebovat své pracoviště nevidím důvod proč se kvůli tomu zlobit a navíc každý má právo volby a když se to nelíbí nikdo nikomu jistě nebrání odejít na jiné pracoviště
jestli se 14 dní před začátkem školního roku platí plat, tak proč by neuklízela? To ke škole snad patří, ne?
Chtěla jsem v první části představit tu nejlepší školu co znám. Aby i vy, kteří máte pochybnosti, že může být někde ve škole tolik příjemně. Na druhé straně jsem chtěla upozornit na to, že i v malé škole (jakou se tato může jevit), je učitel pedagogem (který má své práce nad hlavu) a ne i uklízečka a zahradník. No, nevyznělo to tak. Takže tady je to, co muselo přijít, reakce Ivy Málkové: Dovolte mi reakci na zveřejněný článek o naší Škole Hrou v Praze 6 Břevnově.
Naše škola je něco jako velká rodinná vila o více než padesáti místnostech pro 80 dětí 1. stupně, 30 jesličkových dětí ve studiu Pohodička a 350 klientů výtvarného ateliéru. Pracuje zde osm pedagogů, tři asistenti, psycholog, pět lektorů výtvarného ateliéru, kuchař, kuchařka, hospodyně, uklízečka a já ředitelka.
Každý z nás má na starosti několik místností vybavených odlišně od běžné školy (koberce, ozdobná svítidla, záclony, knihovny s více než dvěma tisíci knihami, hračky, polštářky, barevné nádobí, aromalampičky, ručníky, cd přehrávače, obrazy na stěnách, stovky květin, papoušek, kočka, akvárium a morče...).
Součástí práce ve Škole Hrou je i péče o školu jako celek. Smyslem celé činnosti je, aby se děti i dospělí ve Škole Hrou cítili dobře a měli pocit, že jsou někde, kde je bezpečno, útulno, čisto, voňavo a příjemno. Celou tuto atmosféru tvoří ten nejúžasnější pedagogický team, který jsem měla možnost ve své 25 leté praxi mít po boku. Pokud kdokoliv s něčím není spokojen, či s něčím nesouhlasí, jsem většinou mezi prvními, kdo se o tom dozví a s kým se to řeší.
Je pravda, že přípravný týden je převážně generální úklid školy, kdy kromě jiného, dojde i na zmíněné mytí záchodů a přesazování kytek.
Redaktorka zveřejněného článku učila ve Škole Hrou jeden rok - prvňáčky. Poté nastoupila ve vašem médiu jako novinářka.
Za šestnáct let spolupráce s novináři jsem se nesetkala s redaktorem, který by otiskl článek o škole, aniž by ho předtím poslal k autorizaci. Ve vašem médiu se tak stalo poprvé. Profesionalitu novináře vnímám ve schopnosti popsat realitu faktickým způsobem, oproštěnou od osobních a emočně zabarvených komentářů. Pozastavuji se nad užitím výrazů „sektáři“, „fanatici“, zfetovaní a konec konců i nad samotným názvem článku.
Závěrem jedna osobní poznámka. Květiny v ředitelně jsou jediné, které jsme nestihli přesadit, protože jsme přednostně věnovali péči těm ve třídáchJ.
Kdo ve Škole Hrou měl své dítě, pracoval v ní nebo byl jejím žákem, ví, co jsme zač. Ty ostatní srdečně zvu, aby si přišli udělat vlastní obrázek o naší práci a vztazích, které mezi námi jsou, a to například v Den otevřených dveří v úterý 14. listopadu kdykoliv v době 9.00-16.30 hodin. Přeju krásný den Ivana Málková, ředitelka Školy Hrou.
werka: Škola nemá 3+1. Přípravný týden je přípravu plánu školního roku, akcí, učebnic... Ne na to, aby se v něm celou dobu uklízelo a kvůli tomu si učitel musel ubírat z prázdnin jiný týden, aby přípravu na školu stihl. To je celé.
marketa.brenikova: na mne ten článek působil podobně jako na Kotě a clarCu ...
A těžkosti mladé učitelky mi přijdou upřímně řečeno nadsazené (proboha, co ve třídě 14 dní uklízela a přesazovala? Moje uklízení paní sjede 3+1 za 4 hodny a to mi i sebere suché a pověsí vyprané prádlo... ), byť přiznávám, že základní úklid tříd (a školy vůbec) by měly provést nejspíš uklízečky. na druhé straně - kdo by tak asi měl třídit knihy v třídní knihovně - ředitelka? uklízečka? školník?
clarCa: V anonymitě dotyčná škola zas až tak není - my domorodci víme (právě podle jména ředitelky), že jde o Školu hrou v Břevnově.:-))
*Kotě*: jenom tomu přikládáte jiný tón než to má. Já jsem taky jeden z těch fanatiků, bylo to míněno v dobrém. O to hůř se snáší ta druhá část zmíněná v článku.
marketa.brenikova: pokud si opravdu myslíte, že je to dobrá škola, pak nechápu váš jedovatý tón v článku, zmínky o fanaticích, posmívání se školním rituálům a tak dále.
Tak já čtu asi vzhůru nohama. Reakce jak na koridě.Přijde mi to dobrý pohled od jinud. A fakt je, že mě už taky vytáčí to rozložení financí ve škole. Čím líp chcete dělat, tím víc děláte zadarmo. Nejhorší je, že to schvalují rodiče, ředitelé ale i spousta učitelů. Pak není východisko z tohohle kruhu. Vlastně to tak všichni chtějí.
Tak já čtu asi vzhůru nohama. Reakce jak na koridě.Přijde mi to dobrý pohled od jinud. A fakt je, že mě už taky vytáčí to rozložení financí ve škole. Čím líp chcete dělat, tím víc děláte zadarmo. Nejhorší je, že to schvalují rodiče, ředitelé ale i spousta učitelů. Pak není východisko z tohohle kruhu. Vlastně to tak všichni chtějí.
hmmm
*Kotě*: Je to ta nejlepší škola, co znám. Jsou tam skvělí rodiče i učitelé. Dělají pro děti maximum. Jen říkám, že učitel není sluha a pokud má práci navíc, má za ni být zaplacen.
Přes očividnou zaujatost a jedovatost redaktorky jsem přesvědčená, že škola, kterou popisuje, je určitě ohromně fajn.
Další prachbídný článek v této sérii. Ovšem po včerejším Šumařově výblitku o začátku roku v církevní škole by mě to už nemělo překvapit.
Toto skutečně zatím není povedená série.
divná: asi fakt divná, nic není těžké, když se tomu člověk věnuje i mimo pracovní dobu, ale taky by za to mohl být patřičně ohodnocen. A k tomu úklidu, proč by měl vysokoškolsky vzdělaný člověk suplovat uklizečku???
Některé školy jsou prostě fajn, šťastné děti, které tam chodí...
já chodila do školy ráda
divná:souhlasím s Tvým názorem.
na některé školy si člověk nemůže ztěžovat,ale jsou i výjimky
učitel taky může uklidit.Ale ten přístup vítání se mi zamlouvá
Taky jsemučila a i v mé škole jsme si uklízely samy...no a co! Měla jsem svou třídu vydrhnutou za den a ještě mi zbyl čas na pokec s uklízečkou, která drhla zase jinde! Není ta paní učitelka jen trochu líná a hodně nafoukaná na svoje vzdělání. Ono učit není zas tak těžké, když se tomu člověk věnuje i jindy než v pracovní dobu!!!