Je to jednoduché. Vaše tělo vám za takový přístup opravdu poděkuje. Není-li totiž zvyklé na tučná jídla, výrazně vyšší příjem sacharidů, jak ve formě alkoholu, tak i třeba cukroví, může pro něj být druhá polovina prosince celkem šok. Tělo nadbytek energie přeměňuje na glykogen – zásobu energie. Tato zásoba představuje velké množství vody – na jeden díl glykogenu připadají čtyři díly vody. O tom, kolik glykogenu se uloží ,rozhoduje několik faktorů - dlouhodobá skladba stravy, fyzická kondice, typ postavy, životní styl... Ale protože je tělo chytré a pracuje efektivně, pokud mu to dovolíme, může se ho zbavit celkem snadno a rychle.

Správný základ

Pokud jste čekaly, že se hned v prvním kroku pustíme do drastické diety a velkého odříkání, jste na omylu. Základem pro pevné zdraví, a to jak fyzické, tak i psychické, pěknou pleť, zářivé vlasy a mnoho dalšího, je kvalitní a vyvážená strava. Metod a přístupů pro sestavení jídelníčku je mnoho. Liší se podle toho, zdali jsme sportovci nebo třeba lenoši. Obecně však platí, že denní příjem energie by z 50 % měly tvořit sacharidy, z 30 % bílkoviny a z 20 % kvalitní tuky.

Pryč s rychlými cukry

Vánoce jsou pro příjem těchto rychlých cukrů jako stvořené. To jde právě ruku v ruce s ukládáním glykogenu a kolísání hladiny cukru v krvi. Čím vyšší příjem máme, tím více jsme unavené, líné a máme o to vyšší chuť na jídlo a často nás i hodí tzv. „mlsná“.
A proto řekněte sbohem sladkým nápojům, cukroví a jiným dobrotám, omezte alkohol, jak jen to půjde a raději si v dopoledních hodinách dejte kousek ovoce, omezte příjem pečiva a raději si uvařte pohanku, quinou nebo třeba hnědou rýži.

Hlídejte si energetickou bilanci

Už jste někdy o energetické bilanci slyšely? Pokud ne, tak je to velká chyba. Je totiž alfou a omegou naší vytoužené postavy a váhy. Bilance představuje orientační příjem energie z postavy a výdej při každodenních aktivitách. Pokud by příjem převyšoval, bude v dlouhodobém měřítku docházet k přibírání a ukládání nadbytečné energie ve formě tukových zásob.
Je to tedy jednoduché jako facka. Vezměte si sešit a zapisujte si třeba po dobu jednoho týdne vše, co za den sníte a kolik času strávíte nějakou aktivitou.

Jídlo v normě

Přes svátky se nám jistě všem trochu roztáhnul žaludek. Teď už na ujídání a následné přejídání zapomeňte. Rozdělte si jídlo do menších porcí. Doporučuje se pět jídel denně. Na koho je to přeci jen příliš, bohatě postačí jídla tři, ale vyvážená a kvalitní.

Zelenina má zelenou

Zelenina obsahuje velké množství vlákniny, která je pro naše tělo nezbytná. Díky ní předcházíme mnoha střevním potížím. A navíc je plná dalších prospěšných látek a vitaminů.
Doporučenou denní dávnou jsou tři šálky syrové zeleniny. Zobejte proto u práce třeba cherry rajčátka, kolečka okurky nebo mini mrkvičky. Mňam!

Správné potraviny na prvním místě

Kvalita surovin je základem úspěchu. Jezte proto opravdové potraviny a zapomeňte na instantní cosi v pytlíku a další „dobroty“, stejně tak dejte stopku prázdným kaloriím. Kromě alkoholu se jedná třeba o bílý cukr, který sice poskytuje pomíjivý pocit sytosti, ale z dlouhodobého hlediska vede k nárůstu hmotnosti a vývoji nemocí.

Jezte zásadotvorné potraviny

Z důvodů všech možných večírků, přejídání se nezdravými a tučnými jídly, ponocováním a poflakování se, může být náš organismus překyselený. Acidóza neboli překyselení je stav, kdy je narušena homeostáza a organismus neposkytuje stabilní vnitřní prostředí pro správné fungování. Dochází pak k únavě, střevním potížím, ukládání tuků a předčasnému stárnutí. Tento stav je nutné řešit, a zařadit tak do jídelníčku spíše zásadotvorné potraviny pro vyrovnání pH.

Zařaďte proto do jídelníčku hodně ovoce a zeleniny, obiloviny, ořechy a semínka, luštěniny, podmáslí...

Pijte, pijte a zase pijte

Denní příjem vody by měl být dva až tři litry vody. Díky pravidelnému pitnému režimu dodáte jednak tělu potřebnou hydrataci, ale také odplavíte škodlivé toxiny a zabráníte zadržování vody v těle a ukládání tuků.

Také si přečtěte:

Reklama