Maminka přemýšlí, zda do sešitu doplnit „i“ či „y“, tatínek pro změnu rýsuje trojúhelník nebo vybarvuje mapu.
Je to tak totiž mnohem rychlejší a jednodušší, než se s dítětem zlobit a nervovat.
Znechucený potomek přitom nenápadně pokukuje na monitor počítače, zda mu právě „nechatuje“ někdo z kamarádů...
„Domácí úkoly bývají v mnoha rodinách ošklivou noční můrou,“ říká dětský psycholog Karel Brůna. Kdyby šlo pouze o jeden předmět, to by se ještě dalo zvládnout. Ale deset příkladů z matiky? Vyjmenovaná slova po „b“ nebo v pozdějším ročníku slovíčka z angličtiny? Básnička? Dítě je otrávené, máma vyčerpaná. Je to opravdu nutné?
Učení – mučení
„Pokud si myslíte, že vašim dětem nakládají ve škole úkolů přespříliš, je dobré se zkontaktovat s dalšími rodiči a zjistit, jaká je situace,“ radí Brůna rodičům. „Pokud mají i ostatní takové problémy, proberte množství úkolů při nejbližší příležitosti s učitelkou. Také nebude na škodu, když si předem zjistíte, jak zatěžují své žáčky učitelé v sousedních třídách či v jiné škole.“
„Ale co jsem měla dělat? Domácí úkoly jsme prostě s holkama nezvládaly. Některý den se kvůli nim vůbec nedostaly ven a skoro vždycky končila domácí příprava brekem.“
„Mirka zvládla maximálně jeden předmět, ale pak se zasekla. Hlava jí prostě víc nebrala. Když jsem ale o tom začala hovořit na třídních schůzkách, všichni na mě koukali stylem No jo, paní XY si zase na něco stěžuje, kvůli ní tu budeme tvrdnout o půl hodiny dýl…
Nakonec se to vyřešilo samo – přestěhovali jsme se a v nové škole měla učitelka podstatně menší nároky. Ale nemyslím si, že chyba byla jen v mých dětech…“
Někdy je to těžké odhadnout. Nad stejným zadáním prosedí loudal třeba hodinu, zatímco čiperné dítě je bude mít hotové během deseti minut.
Roztěkané nebo pomalejší děti budou potřebovat naši pomoc, jinak prolelkují nad otevřeným sešitem celé odpoledne, budou otrávené a unavené a úkoly budou dodělávat místo večerníčku.
„Rozdělte jim proto práci na menší časové úseky. Často je kontrolujte, navoďte příjemnou a optimistickou atmosféru (Tohle už znáš, neboj, na tom nic není. Za chvíli to budeš mít hotové a poběžíš za Lukášem!),“ radí vhodný postup Karel Brůna.
Kdy zasednout ke školní přípravě?
Jaká je správná doba na psaní úkolů? Odpoledne výkonnost a schopnost soustředění prudce klesá. Známe to přece i u sebe – po návratu z oběda jen otupěle zíráme do prázdna a ani inteligentní myšlenku by z nás nikdo nevydoloval. Těžko můžeme předpokládat, že náš školáček přijde po čtyřech pěti hodinách tvrdé práce domů, sedne ke stolu a pustí se s chutí do počítání příkladů.
Řešení záleží na situaci v rodině a věku školáka. Obecně se ale osvědčuje, aby si dítě po návratu ze školy krátce odpočinulo, potom si udělalo úkoly a pak – s čistou hlavou – užívalo volného zbytku odpoledne.
U starších dětí, u kterých jsme se přesvědčili, že to zvládnou, můžeme povolit psaní úkolů až navečer. Po dohodě s dítětem určete na přípravu do školy pravidelnou dobu, a tu pak dodržujte. Pravidelnost a zvyk mu usnadní s nepopulární činností vůbec začít.
Nový komentář
Komentáře
To bude velká sranda, až budu se svými dětmi dělat pravopisné úkoly... Gramatiku dodnes neumím a to, že píšu bez chyb, je výsledek 27leté čtecí praxe
me dcery ve škole super(samo to šlo) , ale obavám se o vnuka(za rok)-tam to bude horší........uvidimé.......
vnuk se moc neučí a veškole prospívá perfektně
já jen budu doufat,že syn bude po mě,já jsem se ve škole učila dobře....tak doufám,že i on to tak dobře bude zvládat...a když bude pravý opak,tak co??budem se spolu učit a samozřejmě ho za to nebudu kárat,každému jde učení jinak.
lepší je napsat úkoly hned jak se přijde ze školy domů a je klid
Domácí úkoly mě někdy bavily,ve vyšších třídách jsem si rozšiřovala obzory.Někdy jsem měla pocit že učitel očekává,že ho látky naučíme doma.Dneska se už některé věci učí jinak.
Běla 18: Jakou třídu máš na mysli? Tak do 3. třídy by to snad rodič pochopit mohl a pak se musí děti snažit samy - koneckonců, ony se to ve škole učí, ne já. A ndtně musí dříve nebo později přijít den, kdy rodič přestane "stíhat" všechny předměty...
Altamora: Tak ono k tomu googlu a wikipedii je jeste treba mit mozek a kriticke mysleni
Clanky na wikipedii sice muze napsat kazdy, ale prochazeji neustalou editaci a o jejich obsahu se vedou diskuze. Takze u neprilis exotickych temat se na ne podle me spolehat lze, zejmena tedy v anglicke verzi wikipedie, ceskou moc nepouzivam.
rek11: Přítel google má jednu nevýhodu - najde ti jak správnou, tak nesprávnou odpověď. A jak jsem si všimla, ty neprávné vyhledává častěji. Ani na wikipedii bych moc nespoléhala. Text tam může napsat a doplnit génius i hlupák. Někdy těžko rozlišit, který z nich to zrovna byl.
Anime Otaku: Ne, potom už do hudebky nebo do externích kroužků jít nemůžou, protože ty začínají v rozmezí od dvou do čtyř. Matka s osmihodinovou pracovní dobou nemá šanci tam dítě přesunout (za doprovod do Sokola jsem platila už když byl Jr. ve školce). Ale jinak je množství kroužků samozřejmě závislé na soudnosti rodičů. Já nejsem příznivcem "překroužkování". Nějak mi to přijde, že děti jsou pak zvyklé jen na organizovaný čas a neuměj se zabavit samy.
Jeremi: Jo a většina pak jde ještě do hudebky, sportovat do skauta atd...
Když sme s kamarádkou v sekundě sčítly aktivityx zadané od rodičů (takové ty ne moc chtěné kroužky)tak sme se dostaly k úctyhodným 50 až 55 hodinám týdně, kdy jsme měly nějakou takovou aktivitu (pracovní týden je obvykle kolem 37,5 hodin) a pak se má člověk ješzě prudit s úkolama. Taky to vypadalo tak, že jsme na 7 odkvačily do školy a vracely se kolem osmé a ještě sme měly plné víkendy...
Normální školáček nepřijde po čtyřech pěti hodinách domů, ale jde na další tři až čtyři do družiny.
Tuším cca od střední nedělám úkoly, které nejsou nutné k uzavření ročníku nebo získání zápočtu. Na ZŠ jsem je zas psala div ne na koleni. Po škole je po škole! A ne že hned po příchodu domů musím ihned znovu zasednout nad učebnici.
Mě osobně úkoly nikdy problémy nedělaly.Ovšem pokud má dítě poruchy učení a jiné problémy,o kterých se píše v článku,jsou úkoly horor.A u nás například vůbec nezbývá čas na ostatní přípravu.
My měli ve škole tresty typu opsat 5x školní řád. Bylo to opravdu velmi "přínosné". Obzvlášť když někdo ve třídě zazlobil a celá třída opisovala.
Jo - a k clanku - spocitat 10 prikladu na matiku za DU je normalni. Ono je totiz treba zautomatizovat trosku vic, nez jen nasobilku. Reseni rovnic, soustav, pravdepodobnost, prevod slovni ulohy na rovnice - to se da nadrtit a pak uz resim jen problem, ne to, jak spocitat triviality.
Tapina: Domaci ukoly se jmenuji domaci podle toho, ze je clovek dela o prestavce pred hodinou
Co se tyce toho zapamatovani - neznam nic lepsiho, nez si po zazvoneni zacatku hodiny proletet v sesite zapsane tri posledni hodiny. Ten adrenalin, aby to clovek stihl, nez ucitel prijde a zacne vyvolavat - to mne vzdy tak nakoplo, ze jsem si to (postupnym opakovanim tech tri hodin) zopakl ve skole a doma na to mohl kaslat
Můj syn skoro nikdy žádné úkoly neodstává, ani na základce, ani na gymplu. Přitom se toho učí hodně, stačí mu dávat pozor při výkladu ve škole. Přijímačky na osmiletý gympl udělal nejlíp ze všech dětí, i bez domácích úkolů. Takže v psaní úkolů to asi nebude. Ani teď moc úkolů nedostávají, jen výjimečně.
Meander: na druhou stranu,ony dnes ty domaci ukoly-hele u matiky pro treti tridu se mi spotily i chlupy na patach,kdyz jsem resila,kolik meri sáh
Pravidla pravopisu se neustále mění,přidávají se-kolikrat nesmyslne slova do vyjmenovanych slov...Přítel říká,že má nejlepšího kamaráda-googla
Když nebudu vědět,vidím to stejně
Me ucení samo rozhodne neslo a kdyby me máma do neho denno denne nedokopala, tak jsem dneska stezí u krumpáce
. Po kom jsou deti netusím, v zivote jsem ani jednu holku nevidela u ucení (krome násobilky, tu jsme procvicovaly). Starsí píse úkoly ve skole hned po jejich zadání a hned je i odevzdá, jinak na ne zapomene. Mladsí stíhá taky vsechno ve skole (aspon to tvrdí). Poznámku za zapomenutý úkol prinesou tak 1x za ctvrt roku
. U starsí letos zacali známkovat a podle ctvrtletních testu si nevede spatne, hlásí se na technickou skolu, snad se tam i dostane (ne ze by jí technika zajímala, ale je to jediná skola bez povinné nemciny - to je jediný predmet, který není shopna dostat do hlavy)