Je známo, že bez jídla člověk vydrží i několik týdnů. Bez vody však dokáže přežít sotva pár dnů. Tekutiny jsou pro lidský organismus nezbytné a jejich příjem bychom v zájmu vlastního zdraví neměli podceňovat.

Ale víme, jak máme správně pít? MUDr. Vladislav Klemenc z Fakultní Thomayerovy nemocnice říká:

„Příjem tekutin závisí do značné míry na teplotě okolí, ve kterém se člověk pohybuje, a na fyzické aktivitě. Za běžných podmínek u člověka, který dosud neměl konkrement v ledvině, močovodu či močovém měchýři to činí 2,5 l denně. V případě sníženého příjmu dochází ke koncentraci moči a následnému možnému vzniku konkrementů.“

Jaké tekutiny jsou nejvhodnější a které bychom naopak měli omezit?

„Nejvhodnější je obyčejná voda, v případě, že je člověk zdráv a netrpí například obezitou, cukrovkou či poruchami jater, je vhodné i rozumné pití piva. Nevhodné je pití sladkých nápojů, většího množství černé kávy a tvrdého alkoholu, který dehydratuje organismus. S pitím těchto nápojů bychom to tedy rozhodně neměli přehánět.“

Liší se příjem tekutin podle věku? Kolik by třeba mělo vypít malé dítě, nebo naopak starší člověk?

„U malých dětí by rodiče měli dbát, aby jejich dítě vypilo během dne 1–2 litry. Mladí lidé by správně měli tělu dodat kolem 3l denně a lidé ve středním věku by si měli ohlídat, aby příjem tekutin byl kolem 2,5 litru U starších lidí vše závisí na stavu srdce a oběhové soustavy, doporučuje se 1,5-2,5l tekutin.“

Kdyby někdo tuto doporučenou denní dávku pravidelně výrazně přesahoval, hrozí nějaké zdravotní komplikace z „nadměrného pití“?

„U zdravého člověka žádné zdravotní komplikace nehrozí. V případě abnormální žízně se může jednat o příznak diabetu/cukrovky/ a je nutné vyšetření u praktického lékaře na hladinu cukru v krvi.“

Co naopak hrozí při nedostatečném příjmu tekutin?

„Při nedostatečném pitném režimu hrozí močová infekce, vznik močových kamenů, bolesti hlavy, zhoršená kvalita pokožky, metabolický rozvrat organismu.“

Jak bychom měli příjem tekutin korigovat podle ročního období?

„Pokud je okolní teplota větší něž teplota těla dochází k pocení. Takto odchází tekutiny z těla, aniž by pomáhaly odfiltrovat prostřednictvím ledvin metabolické zplodiny. Tím je potřeba tekutin větší. V létě o 2-3 l více.

U pracovníku v extrémních provozech, jako jsou například řidiči (v tropických dnech), horníci , havíří , slévači, ... je pravidelný příjem tekutin výrazně větší a nezbytně nutný. V zásadě by člověk měl v průměru vymočit aspoň 2 l moči. Důležité také je, aby si každý člověk příjem tekutin rozvrhl rovnoměrně do celého dne. Ráno by každý měl k snídani vypít alespoň půl litru. Není dobré dohánět pití až večer.“