Objevila se nová harvardská studie, která tvrdí, že pití kávy může výrazně snížit riziko úmrtí. Obsahem studie je analýza více než 170 000 spotřebitelů kávy v průměrném věku 56 let ze Spojeného království, kteří byli na začátku studie bez jakýchkoliv zdravotních obtíží (zejména kardiovaskulárních a onkologických). Vědci účastníky průzkumu sledovali po dobu sedmi let. Zohledněny byly faktory, jako je životní styl, strava, pohlaví, věk nebo etnická příslušnost.

cof.jpg
Foto: Shutterstock

U lidí, kteří pili 1,5 až 3,5 šálku kávy denně, dokonce i se lžičkou cukru, i přesto, že se cukr obecně nedoporučuje, se objevila až o 30 % nižší pravděpodobnost úmrtí během sledovaného období než u těch, kteří kávu nepili. Vědci zaznamenali největší zdravotní přínosy u těch, kteří pili až 4,5 šálku kávy denně.

Důležitý je fakt, že lidé, kteří se podrobili výzkumu, si do kávy dávali vždy maximálně jednu lžičku cukru. Nedá se tedy potvrdit, zda má větší množství cukru v kávě negativní či pozitivní vliv.

Údajně nezáleží na tom, zda je káva s kofeinem, nebo bez, což je zajímavá informace, protože si někteří vědci dodnes mysleli, že za příznivými účinky kávy je právě kofein.

Přínosy pití kávy
Káva zlepšuje náladu, dodává energii, snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu, podporuje zdraví mozku, ale i zdravá střeva, což má vliv i na zdravé hubnutí. Takže pokud chcete zhubnout pár kilo a bojíte se, že budete muset přestat pít kávu, jste na omylu a můžete si ji s klidem dopřát. Káva také pozitivně působí na úzkosti, deprese a snižuje riziko jejich vzniku, zároveň působí na správné fungování jater a srdce, chrání tedy také před kardiovaskulárními onemocněními, Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou. A jak potvrzuje již zmíněná studie, může zajišťovat dlouhověkost. 

Pokud máte rádi kávu, dopřáváte si ji několikrát denně a nechcete se jí vzdávat, vyberte si kvalitní kávu, ideálně bez mléka a cukru, budete potom čerpat benefity, které přináší.

Tady je pár tipů, jak poznat kvalitní kávu:

  • kupujte si zrnkovou kávu
  • zrnka by neměla být spálená, zlámaná nebo napadená hmyzem
  • sami si kávu namelte
  • zjistěte si původ, druh a čerstvost (pokud je vše na obalu napsáno, většinou to značí kvalitu)
  • vyhněte se kávě ze supermarketu nebo automatu
  • pokud vám káva nevoní, ruce od ní pryč

Zdroj: Manucafe, Studie z Harvardu, další studie, Healthline, Blog Dáme Jídlo

Čtěte také: 

Reklama