Během života jsem nasbírala různé poznatky a osobní zkušenosti … až k trvalé invaliditě.

Páteř tvoří vlastně osu naši postavy,
je to kostěná ochrana míchy. Z každého obratle vycházejí dva páry nervů ke svalům.
Mezi obratli jsou chrupavčité ploténky, které mají za úkol vlastně odpérovat pohyb. Nejvíce zatěžovanými úseky jsou krční a bederní páteř, odkud vycházejí nervy pro končetiny.

Díky našemu jednotvárného pohybu dochází nejdříve k funkčnímu a následně i anatomickému poškození.

Páteř potřebuje správnou výživu.
Stále slyšíme – pestrá strava, dostatek zeleniny a ovoce, pokud možno v syrovém stavu. Pokud to nelze, dávejte přednost správně zmrazenému ovoci a zelenině před kompoty. Ty většinou už obsahují pouze vlákninu.
Ve světě je velký návrat k pití ovocných šťáv, které si připravíte doma ze syrového ovoce a zeleniny.

Jak si večer usteleš, tak budeš druhý den chodit, nevěříte?

Vlastně skoro 1/3 života prospíme.
Ve spánku se pleť i celé tělo regeneruje. Musí být tedy správně prokrveno.

Dříve se tradovalo spát na tvrdém, v počátku mé nemoci mně doporučovali dokonce spát na zemi.
Ale přišlo se na to, že tvrdá podložka zabraňuje správnému oběhu krve, často dokonce způsobuje poruchy v rytmu tepu srdce a frekvence dechu.
Příliš měkká podložka zase deformuje páteř, o tom jsou dnes dobře informovány maminky v poradnách.

Změny na páteři se souhrnně nazývají páteřní (vertebrální) činitel.

Ten je nejčastější příčinou kořenových, reflexních a dokonce útrobních příznaků. To znamená, že některé změny a potíže, vzniklé z páteře, se projeví až na okraji oblasti, zásobované nervy.
Několik příkladů – dlouhotrvající námaha břišních svalů se projeví bolestí úponů na dolních žebrech a na hřebenech kyčlí.
Při psaní na počítači se úponová bolest objeví na lopatkách a na týlní kosti.

Při dlouhodobém onemocnění se může na RTG ukázat zvápenatění těchto úponů.

Blokáda plotének

Nejčastěji bývá v drobných páteřních kloubech. – pohyb se omezuje, dochází ke stažení drobných svalů podél páteře, a tím i k trvalému asymetrickému zatížení plotének.
Může dojít i k protrusi = vyklenutí, jednotlivé obratle už nejsou odpružené, narážejí na sebe a poškozují nervy, které tudy procházejí do míchy. Je-li takový úsek páteře jednostranně přetěžován, jádro ploténky praskne a dojde k výhřezu.
Nejčastějším místem je bederní oblast.

Takže tím jsem vám vysvětlila, proč chodím o 2 holích.

Máme se tedy šetřit?

Opak je pravdou, páteř potřebuje okolo sebe silný krunýř svalů.
Snažte se činnosti střídat, aby nedocházelo k jednostrannému zatěžování páteře. Výborné je plavání a zkouším cvičit i na amerických rehabilitačních stolech.
Je důležité i správné zvedání a nošení břemen, ale to je jistě již všeobecně známé.

Tak ať nás záda nebolí!