To, že žáci často nevycházejí se svými učiteli, je sice nepříjemné, leč běžné. Ovšem stává se, že nemalé konflikty mají s učiteli i rodiče. Těžko říci, zda je častěji chyba na straně rodičů, či učitelů. Pravdou je, že v očích dítěte by autoritu měl mít jak rodič, tak i učitel. A pokud jedna nebo druhá strana tuto autoritu záměrně shazuje, je to jen a jen na úkor samotného dítěte.
My se dnes zaměříme na situace, kdy těmi paličáky a aktéry konfliktů jsou sami rodiče. Ne každý rodič totiž dokáže vidět své dítě v objektivním světle. Řada rodičů mívá naprosto zkreslené představy o tom, jaký jejich potomek skutečně je.
Šikanovat jiné? Nesmysl! To by on nikdy neudělal!
Propadá z matiky? Tak je to jasné! Učitel si na něj zasedl!
Zase má poznámku? Učitelé jsou vážně neschopní a neumí si sjednat pořádek!
Má neomluvené hodiny? To je blbost! Hned mu napíšu omluvenku!
I takto rodiče uvažují. Problém je, že tímto chováním své dítě nechrání, ale naopak mu, byť nevědomky, ubližují. Dítě pak žije v jistotě, že mu vše projde, že učitel je nula, které se nemusí bát. Že rodiče za něj vždy vše vyřeší…
A o tom, že konflikty s rodiči jsou skutečně věcí všední, že se jedná o problém, nad kterým je třeba se zamyslet, svědčí i rozhovor s paní Evou, učitelkou na SOU v Kladně.
Za ty roky, co učíte, jak často jste se dostala do konfliktu s rodiči?Učím 13 let a učím odborné předměty, které znám i ze své dlouholeté praxe (22 let). A protože si sama pamatuji, jak někdy bez zábran řekl pedagog své mínění o dítěti, sama sobě jsem slíbila, že i kdyby se jednalo o to největší kvítko pod sluncem, já na něm najdu třeba jednu jedinou dobrou vlastnost a upozorním i na ni. Takže konfliktů moc nebylo, ale je pravda, že před takovými 10 lety nebyly vůbec… Začaly se objevovat až tak 4 roky nazpět. Bohužel, od svých kolegů vím, že hádek s rodiči si zažili už moc a moc. A někdy byly opravdu nehezké.
Nastala situace, kdy si rodiče tvrdošíjně stáli za svým a nebyla s nimi, takříkajíc, kloudná řeč?
Já jsem měla v loňském roce případ šikany a matka té dívky byla velice ostrá až hrubá a za žádnou cenu nechtěla připustit, že by její dítě mohlo něco podobného provádět. Křičela na mě, na výchovnou poradkyni, dokonce i na ředitelku učiliště. Když se však její dcera veřejně přiznala (můj pocit byl, že se za matku styděla), zmlkla, ale že by se omluvila, toho jsme se nedočkali.
Můžete nám říci nějaký konkrétní případ, kdy sami rodiče nezvládli své chování?
V loňském školním roce jsme byli nuceni vyloučit žákyni, která skoro vůbec nechodila do školy, a když se náhodou objevila, neměla s sebou vůbec nic a nepracovala v hodině. Celý ten proces trval více než půl roku, rodiče byli informováni, věděli, jak to může skončit. Přesto, když k vyloučení došlo, vtrhla matka do mé vyučovací hodiny a z jejích úst jsem já i žáci slyšeli perly typu: „Ty ku..o rasistická, ty sv..ě nečistá! Rakovinu na tebe, chcípni!“ Zachovala jsem ledový klid a věřte, že jednoduché to nebylo, jen jsem si říkala, že by bylo pod mou úroveň reagovat stejně. Snad víc než já byly vyděšené děti ve třídě a po odchodu matky jsem zjistila, jak moc velkou oporu v nich mám.
Pokud nastane se žákem skutečný problém a rodiče si tento fakt nechtějí připustit, a naopak dítě bezhlavě brání, jak celou věc řešíte?
Je to opravdu složité a díky bohu jsem zatím takový případ řešit nemusela. Je to o to horší, že pravomoci pedagogů jsou neskutečně omezené. Bohužel platí to, že rodiče se zaleknou až tehdy, když po velkém počtu neomluvených hodin je jim sděleno, že celá věc bude předána na sociální odbor. Takže se bohužel potvrzuje, že dokud nejde o peníze, nejde o nic.
Stalo se vám někdy, že vám rodiče dokonce i vyhrožovali?
Měla jsem ve třídě chlapce, který měl na vysvědčení tři nedostatečné. Rodiče dost nevybíravým způsobem křičeli na chodbách školy, že zavolají TV Nova a že ona sjedná pořádek…
Kolegyně na tom byla ještě hůř. Po nemilém rozhovoru s rodiči jí otec žákyně řekl, že ještě uvidí… A viděla. Den nato jí kámen rozbil okenní tabuli v jejím domku. Po důsledném šetření vyšlo najevo, že kámen hodila sama žákyně… ovšem nápad to byl jejího otce.
Jakou chybu, podle vás, rodiče nejčastěji dělají při komunikaci s kantorem?
Asi to, že se bojí mluvit na rovinu. Nevím, zda již měli nějakou špatnou zkušenost, ale podle mne je tohle hlavní chyba. Ten kantor přece pozná, jestli to, co rodiče říkají, je pravda. Znají jejich dítě, které někdy bezelstně prozradí více, než by sám učitel chtěl. Ale s těmito informacemi se musí zacházet velmi citlivě a ne je použít proti rodičům.
Myslíte si, že v současné době autorita učitelů prudce klesá i díky rodičům?
To je jen jeden z více důvodů. Ale nejen rodiče učitele před dítětem shazují. Vezměte si, jak a s jakým despektem o nás informují média. Myslíte si, že to přidá na autoritě?
Když se dítě dozví, že vysokoškolsky vzdělaný učitel po 30 letech praxe, s nervy doslova nadranc má základní plat necelých 23 000 hrubého, tak často slyšíme: „A proč to tedy děláte? To brácha má za dva melouchy doma!“ Raději se neptáme, v čem bratr „podniká“. My pracujeme po večerech, někdy v sobotu a v neděli a zadarmo. To nás v očích dětí rozhodně nepovýší.
A jako další je nemožnost účinného trestu. Nějaké poznámky, důtky, snížené známky z chování, to je u těch problémových dětí směšné. A ony to moc dobře vědí.
Děkuji za rozhovor.
A co vy, milé čtenářky? Máte v rodině učitele, který se také dostal do konfliktu s rodiči?
Nebo sama učíte a zažila jste něco podobného na vlastní kůži?
Hlasovala byste pro zavedení fyzických trestů ve škole?
Napište nám svůj názor…
Nový komentář
Komentáře
Dášule: Studuje to dálkově, první stupeň. Dělá ředitelku základky a jeden čas to vypadalo, že bez pedagogické VŠ ji dělat nebude smět. Nakonec to byla prý blbost, protože má dostatek praxe, ale tu školu se rozhodla dodělat. A teď umírá hrůzou z výmyku. Ono v padesáti podávat gymnastické výkony není asi kdovíjaká radost.
Mnozí rodiče nejsou schopni své děti pořádně vychovat, ale pořád mají pocit, že učit nic není. Kantoři b y měli děti především učit. Zvýšení platu nezvedne automaticky kvalitu kantorů, ale může způsobit to, že opravdu nepůjdou na peďák ti, do se nedostali na fildu, ale lidé, kteří by učili rádi, ale vyberou si přece jen raději lépe finančně zajištěný obor. Pokud by školy mohly nabídnout vyšší plat za vyšší kvalitu, nemuseli by brát každého, kdo je ochoten učit. Náš stát nemá finančně na nic. Je zajímavé, že páni poslanci a senátoři si na navýšení svých platů seženou peníze vždycky.
marketa.brenikova: Já to nemyslela ve zlým, ale potkala jsem pár dobrých učitelů a spoustu blbých. Jak za dob, kdy jsem studovala, tak v souvislosti s prací. A že jsou učitelé, kteří kafrají, že v příručce pro matematiku k první třídě nejsou výsledky k příkladům, protože kdo se s tím má počítat (první třída - počítání do dvaceti, kdyby to někdo nevěděl), viděla jsem učitele, kteří v roce 2001 netušili, že už pět let není osmiletá, ale devítiletá základní docházka, protože oni učili v druhý třídě a co je jim po tom.
Při vší úctě k těm dobrým, těch nedobrých je jaksi víc. Takže když se začne mluvit o učitelích jako o celku, mluví se spíš nedobře.
Ale že je chyba v systému, které umožňuje nadlimitní počet lůzrů ve školtsví, to je jiná věc.
bella-donna: Která žena by taky asi sama ze svého platu uživila rodinu? Ve svém okolí takovou ani neznám. Ale to už by bylo jiné téma. Tady jde o to, že učitelům se zdají jejich platy nízké, ale já si myslím že plno lidí dělá taky těžkou a náročnou práci a ani tolik nemá. Třeba by si učitelé zasloužili víc peněz, ale kde je brát?
bella-donna: No a jelikož nadšenců je pomálu, tak spíš narazíme na skupinu druhou, která hlavně křičí jaká to je práce a chce jen peníze.
bella-donna: Chce to motivovat prvni skupinu
bella-donna: Myslím, že to právě není práce jako každá jiná. Do této práce se musí vložit daleko víc než rutina.Učitel, který si odučí své a víc se o děti nezajímá není právě dobrý učitel.
Anouk: Nezdá se mi, že by učitelé hromadně opouštěli školy a šli dělat něco jiného - lepšího. Ale věřím tomu, že školy mají problém sehnat dobrého učitele.
EvaH: Tys me nepochopila
U ucitelu je problem opacny
Nektere skoly nemohou ucitele sehnat, tak pak proste uci kdekdo
Myslim, ze nezamestnanych ucitelu moc nebude, zato tech, kteri delaji neco jineho (rozumej lepsiho
) je asi dost.
Anouk: Jenže tak to je dnes u více prací. Paní co seděla v kanclu a práce ji bavila o ni přišla při reorganizaci podniku, celou dobu nic nenašla a tak krájí salámy. Určitě ji to taky nebaví a dokonce má i míň peněz. Takže chyba je zase někde jinde.
cicinka: Jenze tady jde o to, ze ucit proste nemuze "KAZDEJ" (jak se tady nekdo mylne domniva
). Podle me se dobry ucitel rodi, na PdF se muze neco priucit, ale jakysi pedagogicky talent proste potrebuje. Jenze takovy clovek vetsinou muze delat i nejakou uplne jinou o dost lepe placenou praci. Co myslis, ze si vybere?
A pak proste urcita cast ucitelu uci proto, ze na nic lepsiho nemeli, ta prace je netesi a nejde jim a deti je nesnasi a oni nic nenauci
Jinak ja si za kvalitni zbozi priplatim rada
wich: Já vím, chápu. Ona ta chyba je asi někde jinde, jiné jsou dnes jak děti tak učitelé, doba nepřeje morálce a duševním hodnotám. V každé době ale byli učitelé dobří a učitelé špatní, jenže špatný učitel si málokdy přizná, že je špatný nebo že na ty "spratky" nemá nervy a odejde dělat něco jiného.
wich: Jenze to je zacarovany kruh
Dokud budou platy male, tak bude dobrych ucitelu malo
Protoze ti, kteri by se na ucitele hodili, pujdou delat neco lepe placeneho a nejspis i mene stresujiciho. S tim souvisi i vysoke procento zen ve skolstvi.
Hubatejsi a drzejsi haranstvo neni podle me produkt skolstvi, ale rodicu. Skola snad nema zastupovat rodinu ve vychove deti ke slusnosti. Bohuzel urcita cast rodicu dite do skoly proste odlozi, nechce nic vedet o tom, co se ve skole deje, a zajima se pouze o to, aby melo dite dobre vysvedceni.
cicinka: Souhlasím s tebou. Taky si myslím, že učitelské povolání je oproti jiným, co musí chodit bouchat do fabriky na dvanáctky, chodí sedření domů za pár korun a stávka = vyhazov, úplná selanka.
Docela mě vytáčely i poznámky, které děti (i když ne moc často) donesly. Poznámka nic neřeší, spíš ukazuje, že učitel se nezabývá dítětem a přehodí problém,který by měl vyřešit sám na rodiče, kteří u toho ani nebyli. Poznámka typu "vyrušuje při hodině" je to samé jako když učitel napíše "vaše dítě neumím zaujmout". Co rodič má z podobnými vzkazy dělat,taky si je přečte po své práci, kde musí něco odvést a možná za menší plat než má učitel.
EvaH: Ono to hodně lidí bere jako poslání, dokud nenastoupí na nějakou pochybnou praxi, kterou mu škola zajistí. Většinou praxe člověku vezme iluze a práci začne potom brát jako rutinu
Anouk: Zaujala mě věta "Aby byli pedagogovékvalitni je třeba jim zvýšit plat.
To bych chtěla vidět,kdybych ti řekla,že mi za ušití něčeho musíš zaplatit o 1000 víc,abych to udělala kvalitně.Já musela dělat kvalitně bez ohledu na plat,jinak bych neměla práci.A já mám pifku jen na tu jednu učku.Psala jsem,že je tam spousta jinejch dobrejch,kteří berou dítě takové jaké je.Ale ty stesky učitelů...ať už jdou do háje,kam bysme došli,kdybysme stávkovali všichni,nikdo by nedělal.
Anouk: Dobrý učitel opravdu tráví hodiny přípravami. Ale dobrý učitel také bývá jeden či dva na škole. Většinou jedou podle zajetých kolejí a stodvacet let svého působení učí děti stejným způsobem
.
. Už tak jsou zaměstnanci trest. Výsledky školství jsou vidět - čím dál hubatější a drzejší harantstvo, v hlavě nic, líné, jak veš
.
Aby se učitelům mohly zvedat platy, museli by začít odvádět výkony. Já bych svým zaměstnancům nepřidala ani korunu, kdybych neviěla výsledky jejich práce
bella-donna: Měla padla. Ale stejně mě to mrzelo,myslím si, že když někdo učí děti, měl by to mít v sobě a chovat se i v normálním životě příkladně. Být učitelem si představuju, že by to mělo být poslání.
Meander: Já jsem taky měla celý druhák trauma, protože mě na konci letního semestru čekal výmyk a největší onanovatelka u hrazdy
. Každý týden jsem trávila v tělocvičně, až jsem si připadala,že mě zdobí, jak ty říkáš, ramena východoněmecké plavkyně