Slovo panenka existuje téměř ve všech jazycích. Poznatky o panenkách se objevily už na malbách ze starověkého Egypta, většina dochovaných panenek je ale až ze středověku. V té době nejprve nebyly určené dětem, ale pro potěšení žen z vyšších vrstev. Panenky měly vysokou sběratelskou hodnotu, moderní bylo šít jím různé oblečení, vyrábět doplňky, stavět domečky. Existovaly dokonce i kluby, ve kterých si převážně členky dávaly různé úkoly. Obléknout panenku podle dané panovnice či podle konkrétního období. Ta nejlepší vyhrála hodnotou cenu.

Do rukou dětí se panenky dostaly až v pozdním středověku, důkazem je obraz Dětské hry z roku 1560. Vyráběné byly ze dřeva i z vosku. Během průmyslové revoluce se účel panenky opět proměnil. V 18. století začaly vznikat cechy výrobců panenek, panenky často dostávaly oblečení podle povolání a mnohdy sloužily jako učební pomůcka.

Zájem o panenky jakožto hračky se zvýšil až na začátku 20. století a za průlomovou etapu můžeme považovat příchod Barbary Milicent Roberts, známou pod přezdívkou Barbie, kterou v roce 1959 vyrobila společnost Mattel. Barbie se dodnes drží na předních příčkách nejprodávanějších panenek, její pověst ale začala být se zvyšující se ženskou emancipací pošramocena. Okolo milénia byla Barbie osočovaná ze vzbuzování nerealistické představy o lidském těle.

605207e29cff1obrazek.png
6052089acf4b4obrazek.png
Foto: Shutterstock

Jsou panenky hubená monstra?

Firmu Matell feminističtí aktivisté vinili za anorexii, bodyshaming, nízké sebevědomí, podporování stereotypu. Poslední kapkou byly panenky Monster High, které byly zvyšujícímu počtu protestujících proti nereálným postavám panenek, ránou pod pás. Na rozdíl od nich se ale Barbie přizpůsobila časem požadavkům, a Matell kolem roku 2004 přidal panenkám trochu kil. Monster High však zůstaly stejné, Matell argumentoval tím, že tyto panenky nejsou malými kopiemi lidí, takže nepředstavují pro děti žádnou hrozbu. Pravda je, že většina postav je inspirována hororem a thrillerovou fikcí.

Čím realističtější, tím lepší

To, že holčičky panenky Barbie milují, a cení si na nich nejvíce vzhledu, potvrzuje i výzkum v diplomové práci Dany Záborníkové, která studovala na Pedagogické fakultě UK. Tehdejší studentka nabídla čtyřiceti dětem ve dvou školkách na výběr ze čtyř druhů panenek. Dvojici Barbie a Kena, miminko s dudlíkem, hadrovou holčičky a velkou plastovou pannu. Převážná většina holčiček bez váhání sáhla po panence Barbie. Jako důvod uváděly realistický vzhled, krásné líčení, dlouhé vlasy s růžovým melírem, ocenily i pěkné oblečení. Na druhém místě, daleko za Barbie se umístilo miminko, ostatní hračky však holčičky nezaujaly. Zjištění není tak překvapivé, čím více se panenka podobá reálnému člověku, tím více se dívkám líbí. Nabízí se ale otázka, jak taková realistická panenka ovlivňuje fantazii…
6052091a28594obrazek.png
Foto: Shutterstock

Většina psychologů se shodne na tom, že pro rozvoj fantazie panenky nemusí mít konkrétní tvary. Dětem by měla v ideálním případě stačit vařečka převázaná hadrem. Výroky o tom, že je dětská fantazie v ohrožení stejně jako v Nekonečném příběhu, nejsou však tak jednoznačné, jak by se mohlo zdát. Fantazie není zdaleka ovlivněná jen hrou s „kopiemi lidí“, ale i dalšími aspekty, jako jsou moderní technologie, věda a tak dále. Svět fantazie ale pořád může být zajímavý, jen má leckdy konkrétnější prvky než před sto lety. Existuje ale několik studií, které potvrzují,  že hračky s konkrétní podobou ovlivňují rozvoj kreativního myšlení, a tak pokud chcete mít z potomka umělce, raději mu na hraní dávejte klacek.

Barbie přibrala pár kilo

Stále musíme mít na mysli, že panenka, včetně té hadrové, je lidským výrobkem. Aby se hračka co nejlépe prodávala, musí splňovat určité trendy. Je tedy vždy odrazem nějaké většinové nálady ve společnosti. Jestliže Matell zareagoval na změnu tělesného vzhledu, rozhodně za tím nestálo jen pár aktivistů. Marketingový specialisté určili, zdali bude kampaň dostatečně silná na to, aby se obraty proměnou Barbařiny postavy nesnížily. Barbie tak dostala i kypré tvary (kolekce curvy). K štěstí všech rodičů neexistuje žádná studie, jež by přímo potvrzovala vliv hry s panenkou Barbie na poruchy příjmu potravy. „Spíše než hračky ovlivňuje vnímání krásy matka, rodina, kamarádi. Ti mohou určit, jak bude vnímat dítě sebe samotnou. Panenka je v tomhle podle mého názoru docela nevinně, ale určitě není dobře, že odráží nějaký stereotyp krásy. Zároveň si však myslím, že daleko větším problémem jsou v této oblasti sociální sítě,“ říká dětská psycholožka Kateřina Novotná.
60520a67d9eb4obrazek.png
Foto: Shutterstock

Co se týče vzhledu, nejsou panenky zdaleka takovým rizikem jako třeba upravené fotografie influencerek na sociálních sítích, které dívky obdivují zhruba od jedenáctého roku. Jak již bylo řečeno, panenky Barbie vždy odráží určitou náladu ve společnosti a mohou sloužit jako takový ukazatel. Důležitějším aspektem v tomto smyslu jste vy jakožto rodič. Panenku Barbie můžete bez obav dceři koupit v případě, že budete vy samotní pro dítě vzorem a budete zdravě budovat její sebevědomí, věnovat se výchově a provázet ji rozdíly mezi realitou, vykonstruovanou realitou a fikcí. A zároveň pomáhat ujasnit si, co je v životě důležité a co nikoliv.

Reklama