Pokusím se předložit několik informací, některé spojit k sobě a ukázat jednu z možných cest. Je už jen na vás, co z toho si vyberete a budete chtít považovat za rozumné a dobré. Nehodlám psát ódu na KDU-ČSL, ale zároveň nechci vidět v potratech něco zcela normálního a běžného.
Nejprve je dobré odlišit několik institucí, které se často míchají dohromady, byť jsou každá jiná.
Křesťanských církví u nás působí několik, ale žádná z církví nemá právo přímo vstupovat do politiky.
KDU-ČSL je politická strana, která se snaží uplatňovat zásady křesťanství v politice, avšak funguje nezávisle na jakékoli církvi.
Hnutí Pro život je občanské sdružení prosazující mimo jiné zákaz potratů a často se odvolává na křesťanství, přestože ani ono není součástí nějaké církve.
"Někdo mi na kostelní nástěnku dal několik letáčků Hnutí Pro život. To je sice pěkné, ale nehodlám podporovat fanatiky, takže letáčky velmi rychle putovaly do koše. Stejně končí i lidovecké letáčky," říká padesátiletý farář Ondřej, "nikde není psáno, že být křesťan znamená volit lidovce a mít rád pro-life. Byl bych velmi nerad, kdyby lidé házeli do jednoho pytle křesťany, lidovce a příznivce Hnutí Pro život."
Přesto má křesťanství, lidovci i pro-life něco společného.
Tím je ve všech případech snaha o úctu k životu od jeho vzniku až po jeho konec. Všichni přijímají myšlenku, že lidský život je vzácný, jedinečný a nenahraditelný. Jen se liší způsobem, jak tuto myšlenku nabízejí a jak hodně se ji snaží uvést do života.
"Křesťanství se vždy snažilo být na straně slabých a bezmocných, proto je ochrana nenarozeného života, který se nemůže sám bránit, celkem logická." vysvětluje otec Ondřej, "ale úcta k životu ještě neznamená, že půjdu halekat "potrat je vražda" nebo se modlit
Poněkud jiný postoj volí přívrženci Hnutí Pro život - snaží se změnit současnou legislativu a potraty zakázat.
Jenže Hnutí Pro život nemá žádnou politickou moc, tak se snaží prosadit své názory jinak. Poslanec Karas je jedním z těch, kdo na volání pro-life aktivistů slyší a s jistou pravidelností podává návrhy zákonů na zákaz interrupcí. Sám poslanec Karas je velmi plodný, co do vysvětlování svých stanovisek.
Toto je jeden z jeho argumentů. "S každým násilně potraceným dítětem zaniká jeden celý lidský svět, a to je ztráta nekonečná a nenahraditelná. Dokážeme si představit sami sebe jako počaté dítě, o němž někdo rozhodne, že se nesmí narodit? Takovou představu bychom jistě zavrhli jako nelidskou. Ale v případě někoho jiného stejná představa mnoha lidem vůbec nevadí."
I když Hnutí Pro život, poslanec Karas či hodně tradiční katolíci, prosazují své názory poměrně silně, stále je však možné je nazvat beránky.
Kupříkladu ve U.S.A. existuje radikální skupina křesťanů, jenž fotografuje ženy, které se rozhodly podstoupit potrat. Tyto fotografie umísťují na internet, aby všichni věděli, "kdo že se to bude smažit v pekle až do konce věků."
To samozřejmě nemá s křesťanstvím nic společného, jedná se o zvrhlost.
Ale co dítě?
"Dítě je bezesporu symbolem, avšak jak symbolem úspěchu, tak symbolem životního neúspěchu, ponížení od partnera, důvodem nedokončené školy, manželství s psychopatem, neodpustitelného vzteku sám na sebe, atp." vysvětluje psycholog Jeroným Klimeš, "Hrůzná představa, že? Zdálo by se, že vše nasvědčuje k odpovědi: "Než nechtěné dítě, tak raději potrat."
Ale ani to není podle Klimeše řešení.
"Když jsem pracoval s žadateli o adopce, tak bych nikomu nepřál být v kůži ženy, které je 33 let. Už 13 let se snaží přijít do jiného stavu, souloží jako na povel v plodných dnech v komických polohách, který prý zvyšují pravděpodobnost, platí neskutečné peníze za umělé oplodnění, neustále polyká nějaké hormony a stejně není schopná porodit svému muži dítě." pokračuje Klimeš. "Nad tím vším se jako černý mrak vznáší vzpomínka, jak šla v sedmnácti na potrat. Není v lidských silách této ženě vyvrátit pocity viny, že si zabila vlastní dítě a že následná neplodnost není trest za potrat."
Aneb dvě strany mince, nechtěné dítě a výčitky svědomí, často spojené s dalšími problémy. Cestou by mohla být skutečná pomoc ženám v těžké situaci.
Církve provozují poradny pro ženy a dívky, azylové domy pro ženy v nouzi, právě tady se ženám dostane porozumění i bydlení.
Jen Charita pomohla v loňském roce 640 matkám s 1090 dětmi.
Těhotná žena si pak může v klidu rozmyslet, co vlastně chce udělat. Tím se zabrání zkratkovitému jednání. Například v Německu je žena před potratem povinna navštívit poradnu, kde jí budou vysvětleny všechna pro a proti případného potratu, i donošení dítěte.
Další z možností je dárcovství dětí, kdy žena dítě donosí, ale po porodu se jej vzdá.
V tom se snaží pomáhat i Hnutí Pro život. Snaží se zařídit, aby se dítě, co možná nejrychleji dostalo do nové rodiny. Ale přesto má žena dalších 11 měsíců na rozmyšlenou.
Jeroným Klimeš komentuje adopci takto: "Další pozitivní aspekt takového řešení spočívá v tom, že na oné ženě neleží takové břímě viny. Ano, udělala sice hloupost, ale také udělala vše pro to, aby o její dítě bylo dobře postaráno a má téměř jistotu, že bylo. To je mnohem lepší
Přesto adopce není tolik častým řešením.
Proč?
Opět odpovídá psycholog Klimeš.
"Rozšíření dárcovství dětí však brání netolerance nás, které ten problém netrápí. Je to odpovědnost otců za případnou budoucí neplodnost nezletilé dcery, která přijde domů s tím, že je těhotná s nějakým hezounem z diskotéky, co na ní roztomile cenil zuby. I sousedi se musí plácnout přes prsty, když s opovržením ukazují prstem na ženu od vedle, která se k dárcovství odhodlala. Ti všichni totiž nesou část odpovědnosti za osud nechtěných a nenarozených dětí a jejich rodičů."
Nový komentář
Komentáře
anonym 479: dobře, ale můžou se klidně i milovat, ale žena řekne interrupci jo, muž ne, tak kdo rozhodne, podle koho se rozhodne? a když žena udělá něco proti muži, on se s ní může rozejít a jí to zbude na krku (dítě nebo trauma z interrupce). nemůžeš přece myslet a priori na to, že se v pohodě dohodnou.
p.s. spermie nejsou mršky, ale chlapi jsou větší
Lidka: né, fakt v pohodě, to byly jen návrhy
Anonym č. 479: jo, u početí jsou dva, ale odnosit, odkojit a odchovat to musí žena. a za další, jak bys to asi chtěl udělat? myslím že jsem to rozváděla u mého prvního příspěvku. bude soud, který rozhodne, zda se bude rozhodovat podle muže nebo ženy? nebo se budou dohadovat tak dlouho, až bude na interrupci pozdě?
Lidka: no, to už není moc o křesťanství ale o sociální sféře, ne? ale jak chceš....
Lidka: homosexuálové? Poslední soud?
Ariadna: 11tisíc nahlédnutí ne? já tu byla třeba aspoň stokrát
_Lucky: hezky napsane
Podle mne je verit na Bibli jako verit na Cervenou Karkulku nebo na jakoukoli jinou pohadku. Na Cervene Karkulce ale nelze postavit takovou moc, jako si nekdo postavil na Bibli. Tam je vetsi prostor na balamuceni. Pred sto lety treba katolicka cirkev naco upravila, sklonila se pred fakty, pred nimiz nelze uz cpat hlavu do pisku, ze nejsou., V loni se zase Papez omluvil za Jana Husa a za sto let se mozna budou omlouvat za dnesni postoje. Ale drzej si postaveni katolicke cirkve zubama nehtama. A lide jim veri. kdyby radeji verili vic sobe a svym blizkym.
Priroda byla vzdy v ronovaze. Clovek zacal porusovat prirodni[NE BOZI] zakony a zakonitosti a jednou na to doplati. Priroda [NE BUH] mu to vrati.
Rekord!Jen na okraj. Zřejmě ještě stále něco není v pořádku s antikoncepcí, když dochází k takovým případům. A je jedno, jestli někdo napíše: Měli být zodpovědnější. Nevím, jak vy, ale třeba kondomy - proč jim Rusi říkají galoše? HA?Možná, že někdo uvažuje, než si ničit tělo hormonálním svinstvem (zajímavé, že obyčejní lidé, kteří se přímo HA zabývají, nejsou její příznivci) - BOHUŽEL může být lepší podstoupit něco takového. Interupce? - Jsou jen "o domluvě" a "společenské normě", protože těžko je možné říci, kdy už je to život a kdy jen malý shluk buněk. Vždycky nakonec nějaké buňky zemřou. Biologicky vzato v tom není rozdíl
. K bohu, smyslu života a vůbec
. Snažím se být tolerantní, ale věřící staví na jednu rovinu podepřené racionální argumenty s argumenty z bible a iracionální dogmata. To není fér. Stále ještě mnozí z nás věří, že jsme něco extra, Země pro mnohé nepřestala být středem vesmíru (ačkoli geometricky už to tak nechápou). Prostá pravděpodobnost a selský (no a co, že jednoduchý) způsob uvažování jim není vlastní. Škoda. Můžu tisíckrát poukázat, že my a příroda vůbec jsme dílem krásné náhody, která funguje stejně přirozeně jako řeka, která nakonec skončí v moři. Ano, jsou řeky, které vyschnou. Některé ale cíle dosáhnou a příroda na to měla miliardy let. Promiňte, ale boha tady není potřeba. Je to jako když dlouho házíte kostkou. Jednou ta šestka padne. Těžko z toho vinit vyšší sílu. Tak to vidím já.
Irka a pracujes i za velkou louzi jako instrumentarka??? Jinak diky za odpoved.....
Irka: nejsem si tak úplně jsitá, že s těmi týranými dětmi máš pravdu. Něco jiného totiž tvrdí matka u soudu nebo na policii - přece neřekne "když už jsem nepotratila, tak jsem to prostě nechala umřít" a něco jiného bys viděla (a slyšela) v různých střediscích pro týrané děti - tam se totiž často jedná i s okolím rodiny, nejen s matkou, a právě z tatínků, babiček a tetiček vypadává pravda - a mnohdy je horší, než si člověk umí představit. Většinou jde o náhodné těhotenství - zklamání antikoncepce a podobně a i když verbálně se dává najevo nějaké to "já si to nechám a vychovám" tak podvědomě to nebývá pravda - spíš je to ústupek tlaku okolí, podobně jako v případě našich rodičů.
Jinak ti rozumím, co mi chceš říct
Irka smim se optat mohla by jsi nam prozradit tve povolani??
Dekuji
Irka: neříkám, že je špatný - mám ho moc ráda a vím, jaký je, říkám jen, že mi příjde nespravedlivé, že náš syn, kterého jsme oba moc chtěli, trpí sobectvím svých prarodičů...jinak to opravdu je o sobectví, až na to, že mám opravdu pocit, že ta máma to "nějak" překlepe (nastoupí okolí, babičky a podobně), kdežto dítě si nese mindráky celý zbytek života.
Irka+ Irka1 -No, kdyz je nekdo registrovanej jako Irka1, tak by tak mel vystupovat. A ne jednou jako Irka a pak Irka1. Se nediv, ze se to plete
a ze je to brano jako 2 ruzne nicky.
Ano, nazory mohou byt ruzne. Dobre i spatne.
A u mne spatny nazor je, zacit na nekoho spilat, ze ukradl nekomu claneka ze by to vsichni meli cist v originale
Irka:
konečně, konečně!! si napsala něco o sobě...to je to, co mi tu osobně chybělo..to jsem Ti psala v tom vzkazíku, který si nedostala
(kvůli registraci, já Ti totiž vzkaz nepsala na Irka1) ..to je to, co jsem myslela svojí poznámkou tehdy u Referenda, víš?
emma cervena: ja reagovala na emma c. 432.
Irka: je to drsný, ale z určitýho pohledu je to pravda.
ono se ti to říká z pohodlí domova, ale buď v kůži 5letý Lucinky, která má hlad, za trest je zbita a musí sníst vlastní výkaly a směs octa s kořením... taky bys radši nežila....
Fifinka: netuším - padlo ne jako oficiální statistika, ale když jsme se s tou kamarádkou bavily na téma sebevraždy.
dneska jsem četla v Britských listech zajímavej článek k interrupcím: popisují tam případ slovenské katoličky, které se narodilo mrtvé dítě a církev ho nechtěla pohřbít (přes prokazatelnou příslušnost rodičů k církvi) - tudíž v břiše je to již dítě, po narození to je pes???
a dále: dítě (v děloze nebo narozené) je vlastně parazitem na matce - takže by to měla být ona, kdo rozhodne! všichni sice odsuzují interrupce, ale o další osud dětí už se nikdo nezajímá! kde je lepší legislativa pro nechtěné, zanedbávané, hladovějící, týrané, opuštěné děti!!! to by mělo Karase a církev zajímat přece mnohem více
článek na http://www.blisty.cz/txt.php?id=14609
Mánička: když si vezmeš statistiky, tak před 5 lety bylo interrupcí 180tis. ročně. teď jich je za 5 let (!) dohromady 100tis. (cca 20 000 ročně). ten pokles se mi zdá značný a nemyslím, že by ještě teď byla interrupce považována za antikoncepci. proto není důvod ji tak radikálně zakazovat. i před 10, 20 lety byla antikoncepce, ale nebyla osvěta a to je asi ten hlavní problém vysokého počtu interrupcí v min. letech.
mirrea: ještě jedna technická: hodně příspěvků je tu zdvojených..takže to číslo je určitě menší
pajda: chápu dobře, že 99% sebevrahů bylo v dětství odmítáno rodiči? A kolika let dítěte je tato statistika? Do 15 nebo 18?