Foto: Shutterstock
Mezi největší změny, které od pondělí 30. listopadu nastávají, se řadí takzvaná rotační výuka. Spočívá v tom, že se druhý stupeň základních škol bude střídat ve výuce ob týden, první stupeň bude chodit do školy běžným způsobem. Někteří pedagogové jsou však k nařízení skeptičtí, nedává jim totiž smysl.
„Pan ministr má hodně špatné rádce. Od pondělí 30. listopadu nastoupí do naší školy 645 žáků, 100 jich zůstane doma na distanční výuce. A střídat se budou ročníky ob týden - v lichý týden jsou doma sedmáci a osmáci - celkem 6 tříd, v sudém týdnu se učí distančně šesťáci - 5 tříd. Podle pokynu MŠMT. Pošlu panu ministrovi dotaz, jaký je epidemiologický efekt opatření, při kterém do školy nemůže chodit 13 % žáků. Pokud dostanu odpověď, tak ji zveřejním. Ale ve smysluplné vyjádření bohužel nedoufám,“ komentuje rotační výuku ředitelka ZŠ Pardubice-Polabiny Jana Smetanová, členka Pedagogické komory.
Školám bude kromě rotační výuky činit největší potíže zachování stejnorodosti tříd. A to především při výuce cizích jazyků. Například ZŠ Londýnská v Praze při běžné výuce dělí žáky na angličtinu podle jejich jazykové úrovně, nikoliv podle ročníků a tříd, což nyní nebude možné. Velmi náročné bude rovněž zajistit všechny podmínky, které platí pro školní jídelny.
Nařízení postrádají smysl
Školní družiny nebudou muset být plně stejnorodé, v novém manuálu mají výjimku – tím ovšem celý koncept „homogenity“ tříd přestává dávat smysl, protože se ráno a odpoledne sejdou žáci různých tříd stejného ročníku v jednom oddělení školní družiny. Aktuálně se školní družiny speciálních škol a málotřídek potýkají s nařízením, kdy oddelení ŠD musí být stejnorodé a musí kopírovat složení jednotlivých tříd na výuku. V praxi tak vznikají samostatná oddělení školních družin, které navštěvuje pouze jeden nebo dva žáci, ale škola k nim musí zajistit vychovatelku. Obdobný problém zřejmě přetrvá i po 30. 11., kdy se do škol vrací na prezenční výuku všichni žáci prvního stupně. „Školní družina se bude moci spojit jen pro žáky stejného ročníku, což v případě málotřídních škol, kde jsou žáci různých ročníků ve stejné třídě, nepůjde. Řešením by byla možnost spojit v jednom oddělení školní družiny u málotřídních škol celé dvě třídy, nikoliv pouze žáky stejného ročníku,“ říká prezidnet spolku Pedagogocká komora Radek Sárközi.
Některé alternativní programy (např. montessori) učí v tzv. trojročí, kde jsou vždy 3 ročníky v jedné třídě. V případě, že je spojen 4. až 6. ročník bude část žáků ve třídě navštěvovat prezenční výuku a zbytek žáků z této třídy bude muset být obtýden doma (6. ročník). Obdobně v trojročí 7. až 9. ročník budou prezenční výuku navštěvovat pouze žáci 9. ročníku a ostatní žáci této třídy z 7. a 8. ročníku budou týden doma a týden ve škole. „Řešením by bylo, kdyby vedle homogenity tříd mohla existovat i varianta homogenity skupin (trojročí). Tento princip by využily i střední školy. Bylo by ale nutné zrušit rotační (turnusovou) výuku,“ uzavírá Radek Sárközi.
Nový komentář
Komentáře
Na malotřídkách funguje většinou jedno oddělení školní družiny.A je zaměstnaná jedna vychovatelka.Mohl by to už někdo panu ministrovi říct? Že školní družinu navštěvuje třeba jen 20 žáků,ale ze dvou tříd.A ještě často i sourozenci. Děkuji