V souvislosti se vznikem Kanceláře Ombudsmana pro zdraví, o které jsem vás informovali včera v článku ZDE, vás v tomto článku seznámíme s přehledem práv a povinností pacientů. Věděli jste o jejich existenci? Co vás na této problematice zajímá? Napište nám!
10 vybraných práv pacienta
1. V České republice je všem pacientům garantována stejná zdravotní péče. Nikde vám nemohou odmítnout stejnou léčbu, která je indikována pro vaši diagnózu a dostávají ji pacienti jinde.
2. Když nerozumíte tomu, co vám sděluje lékař či zdravotnický personál, máte právo ptát se a chtít lepší vysvětlení.
3. Můžete si svobodně zvolit nejen svého praktického lékaře, zubaře či gynekologa, ale jakéhokoli lékaře. (Pokud to váš zdravotní stav dovolí.)
4. V případě, že nesouhlasíte s léčbou, můžete ji odmítnout. To neplatí v případě nutné a neodkladné péče.
5. Máte právo získat kopii nebo výpis ze své zdravotní dokumentace a dalších materiálů, které souvisejí s vaším zdravotním stavem. Na totéž má právo zákonný zástupce nezletilých, opatrovník osob s omezenou svéprávností či osoba blízká.
6. Recept vám může vystavit kterýkoli lékař, ale pokud nemá smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou, budete si hradit léčiva sami. Toto neplatí v případě nutné a neodkladné péče, kdy jsou pojišťovny povinny recepty proplatit v plné výši.
7. Nezletilý či osoba s omezenou svéprávností mají právo na to, aby s nimi v nemocnici byl nepřetržitě někdo blízký.
8. Sanita se musí k nemocnému dostat v limitu 20 minut.
9. Máte právo, aby vás lékař předem informoval o tom, kolik stojí nejen zcela nehrazené, ale také částečně hrazené zdravotní služby z veřejného zdravotního pojištění a o tom, jak je budete platit.
10. Máte právo kontrolovat, co bylo hrazeno z vašeho účtu u zdravotní pojišťovny.
10 vybraných povinností pacienta
1. Vaší povinností je dodržovat navržený individuální léčebný postup.
2. Musíte se řídit vnitřním řádem zdravotnického zařízení.
3. Vaší povinností je uhradit poskytovateli cenu zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které vám byly poskytnuty s vaším souhlasem.
4. Musíte pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech.
5. Musíte sdělit ošetřujícímu zdravotnickému pracovníkovi, zda užíváte nějaké léčivé přípravky, včetně návykových látek.
6. Musíte ošetřujícího zdravotnického pracovníka informovat o zdravotních službách poskytovaných jinými zdravotnickými zařízeními.
7. Během hospitalizace nesmíte požívat alkohol nebo jiné návykové látky.
8. Na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře je v odůvodněných případech vaší povinností podrobit se vyšetřením za účelem prokázání případného vlivu návykových látek.
9. Na základě výzvy jste povinni prokázat svou totožnost občanským průkazem (neplatí při poskytování neodkladné péče).
10. Ve zdravotnických zařízeních platí zákaz kouření.
Na Kancelář Ombudsmana pro zdraví se mohou obracet jednotlivci, firmy, spolky, nadace, lékaři a další zdravotníci, stejně jako zdravotnická zařízení. Jejím zakladatelem je MUDr. Martin Jan Stránský, M. D., FACP. Zajímají nás vaše příběhy!Potřebujete pomoci? Nevíte, kam se obrátit? Kontaktovat můžete i nás na e-mailu redakce@zena-in.cz, s předmětem e-mailu Kancelář Ombudsmana pro zdraví |
---|
Připraveno ve spolupráci s Kanceláří Ombudsmana pro zdaví.
Čtěte také:
- Kancelář Ombudsmana pro zdraví: Nová pomoc pro vás
- MUDr. Martin Jan Stránský: Známky by se měly dávat za pracovitost
- MUDr. Martin Jan Stránský: Děti budou bystřejší, pokud se budou učit z knih
Nový komentář
Komentáře
K bodu 5- práva pacienta
Při hospitalizaci v r. 2013 jsem byla spolu s celou rodinou nucena si vyžádat dokumentaci o způsobu mé léčby (žádná banalita-16 operací v průběhu 3 měsíců), protože jsme si byli jisti, že něco je špatně a chtěli jsme převoz do jiné nemocnice. Přála bych vám vidět ten kolotoč okolo mě, když jsem o dokumentaci požádala. Nejprve na mě dělala bu bu bu staniční sestra, pak vrchní sestra, pak byla na mém pokoji "nenápadně" na vyzvědách 3-členná komise přímo od ředitele a nakonec mě sejmul střídavě pan primář s vrchním chirurgem, až jsem z toho celou noc brečelaa vyletěla mi teplota. Chtěla jsem rezignovat a spolehat snad už jen na toho nahoře, ale manžel se synem se jen tak nelekli, trvali na papírech a tak nám je dali, a taky si je nechali pěkně zaplatit (tuším cca 1300Kč). No, přežila jsem, ...ale denně se modlím, aby mě nikdy nic takového už nepotkalo. Byl to očistec na zemi.
Rikina — #2 S tím výběrem lékaře je to podobné jako s právem na práci. Taky ho máš, ale nikdo nemá povinnost tě zaměstnat.
Suzanne — #1mě taky
Napsané to vypadá krásně,ale praxe asi malinko pokulhává.
No na vesnici si moc lékaře vybírat nemůžu
Sem ráda za toho jednoho.A odborný! Pár let mě trvalo,než mě vzali
.
Ovšem dodala bych, že toto drobné zlepšení si v žádném případě neslibuji od výše zmíněné kanceláře ombudsmana. To je totiž soukromý podnik, další "bohulibá" nadace, žudrající o příspěvky. Nic víc.
Hm. Ono je to jakési podivné oboje, výčet práv i povinností.
Můžu si sice zvolit lékaře, ale on mě nemusí přijmout jako pacienta, takže v konečném důsledku budu ráda, že najdu vůbec nějakého, ne si vybírat. Zubaře například marně hledám už čtvrtý rok. Když nerozumím, tak se zeptám, a je mi řečeno "proč vás to zajímá, vy jste studovala medicínu?" nebo něco obdobně povzbudivého. Navíc je dáváno najevo, že zdržuju. V nemocnici. U praktického lékaře nikoliv. Ale ten zase nic neřeší, jen si popovídá.
Nepřetržitě někdo blízký je taky jen teorie. V praxi vám bližního seberou mezi dveřma a vůbec neposlouchají nějaké vysvětlování, proč chcete být s ním. Stejná zdravotní péče taky nic, jako všechno - za peníze je nejen "v Praze dům", ale i lepší zdravotní péče. Kopie dokumentace? Zlatý voči, který to viděly. Tu se snažím vyrazit z doktorky už rok. Nemá na to čas, údajně.
A tak by se dalo pokračovat. Čili úměrně tomu zas neberu tak moc vážně ani ty povinnosti pacienta. Jo, dlužno uznat, že systém přece jen nějak funguje, a celkem se daří, aby neumíralo obyvatelstvo bez pomoci na ulici. To jo. Ale drobná zlepšení by to chtělo.
. Vaší povinností je dodržovat navržený individuální léčebný postup. - No není to moje povinnost, mohu léčbu odmítnout, jít se poradit s jiným lékařem apod. Přece mě nikdo nedonutí k léčbě, kterou mi někdo navrhne a já s ní nedejbože nesouhlasím
Nevím proč, nějak mě ten článek dráždí