Tomes-do-textu.jpg
Foto: Profimedia

Napůl stand-up, napůl rockový koncert. Napůl divadlo, napůl zpověď. Napůl žena, napůl muž. Napůl vás rozesměje, napůl rozpláče, napůl ji budete milovat a napůl nesnášet. Ale i ona, jako kdokoli z nás, touží po jediném – najít svou druhou polovičku... Tak zní anotace dnes premiérované hudební inscenace, která vypráví o hledání své vnitřní svobody.

V hlavní roli se představí zmiňovaný Roman Tomeš a druhé role se pod vedením režiséra Pavla Košatky ujala Vendula Příhodová.

Fiktivní postava Hedwig se narodila na sklonku 60. let minulého století ve východním Německu jako muž, který na prahu dospělosti podstoupil nelegální operativní změnu pohlaví, aby využil nabídky utéct za železnou oponu do svobodného západního světa. Operace ovšem nebyla úspěšná a pacienta navždy zanechala mezi oběma pohlavími.

Americká kritika Hedwig označila za jednu z nejunikátnějších postav, jaké kdy vstoupily na jeviště. Není aktivistkou, ani transsexuálkou, operace jí nepomohla k vytoužené identitě, naopak svou novou identitu musí vystavět na traumatu ze zmrzačení.

Česká verze začala vznikat v zimě roku 2020 uprostřed celosvětové covidové pandemie. „Rychle jsme si uvědomili, že toto představení je paradoxně právě v dnešní době svými tématy aktuálnější než kdy jindy. Ať se jedná o téma osamělosti, hledání porozumění a vztahu, tak i v otázkách genderů, které se nyní řeší mnohem více než před 25 lety,“ podotkl režisér Košatka v rozhovoru pro server České noviny.

Zdroj: České novinyI - Divadlo, Profimedia