Průzkum se přitom neptal na nejpozoruhodnější vytáčky jen rodičů, zaměřil se i přímo „na zdroj“, v tomto případě mladistvé ve věku 15 – 20 let. Více než polovina z nich se k tomu navíc přiznala, že někdy neřekla pravdu o tom, za co své kapesné utrácí – a rozhodně se nebojí zapojit svou kreativitu.

Od klasických hlášek typu „Máme výletový týden a každý den potřebujeme kapesné“ se dostaneme k „potřebným penězům na barvy k vymalování třídy“. Uniknout podezření by ale neměla ani přehnaná péče o zdravý životní styl, jedna z respondentek se přiznala k výmluvě „Jídlo z jídelny je nezdravé, chtěla bych si koupit svoje“. Mezi ty největší perličky ale bezesporu můžeme zařadit hlášku „Rozbila jsem ve škole laboratorní chladič“ nebo výhružku předčasným prarodičovstvím: „Jestli nechceš být děda, musíš mi dát peníze na kondomy“.

Polovina rodičů menších dětí přitom pochybuje, zda dítě neutrácí za nesmysly – ať už to jsou hračky nebo nepotřebné věci. U rodičů starších dětí je pak na místě strach z toho, že dítě kapesné propije nebo prokouří – toho se bojí čtvrtina respondentů.

„Kontrolovat své děti ostřížím zrakem a chtít po nich denní hlášení o tom, kolik peněz a za co utratily je samozřejmě nesmysl. Je ale pravda, že co se financí týče, obezřetnosti není nikdy na škodu – a to jak kvůli bezpečí dětí, tak z výchovného hlediska,“ míní Lukáš Malík, marketingový manažer Gusto Karty. „Ať už jde o platbu hotovostí nebo platební kartou, nikdy nemůžeme mít jistotu, co si dítě koupí a jak jednoduše může během mžiku utratit všechny peníze,“ dodává. Řešením by tak mohlo být kapesné posílat na kartu, která dovolí dětem a mladistvým kupovat jídlo, případně s ní zaplatit ve sportovních areálech nebo třeba akvaparcích. Útrata za zbytečné hračky, elektroniku nebo alkohol a cigarety by byly bezpečně mimo hru. Přesně to chce nabídnout Gusto Karta se svým Bezpečným kapesným.

„Rodiče tak na jednu stranu budou mít jistotu, že děti neutrácí za zbytečnosti – případně za něco, z čeho by nebyli úplně nadšení. Zároveň budou mít přehled, za co peníze utrácí,“ vysvětluje Malík.

Že obavy rodičů nejsou úplně liché koneckonců průzkum mezi mladistvými dokazuje. I když nejvíc utratí za jídlo, 37 % mladých mezi patnáctým a dvacátým rokem utratí až čtvrtinu z kapesného za alkohol, cigarety a dokonce další látky, o kterých radši nevědět.

„Je jasné, že mladé dospělé asi jen těžko můžeme odstřihnout od volnočasových aktivit s přáteli a udělat z nich asociály, které rodiče v osmnácti nepustí na pivo. V této věkové kategorii je proto nejvhodnější kombinace Bezpečného kapesného a hotovosti – na jednu stranu zamezí vysokým útratám, na druhou poskytnou dostatek nejen finanční svobody,“ tvrdí Malík.

Kromě dětí se v průzkumu o pečlivě připravené výmluvy podělili i rodiče. Zatímco někteří se na to snaží jít přes city („kamarád nedostal kapesné, chci mu půjčit“ nebo „ostatní dostávají víc peněz!“), další to zkouší přes vzdělávání („potřebuji počítačovou hru, abych se zlepšil v angličtině“). Mezi jednoznačné klenoty z průzkumu ale bezesporu patří výmluva „doktor mě okradl o stovku!“ nebo dokonce názor dítěte, že by mělo dostat „peníze za spánek“.

 
O Gusto Kartě
Gusto Karta je elektronická stravenka, která nahrazuje papírové stravenkové kupony za praktičtější platební kartu. Stojí za ní přední investiční skupina Arca Capital. Pochází tedy z československého prostředí. Platit s ní lze na více než 3.000 obchodních místech po celé České republice.

Reklama