Zdroj: Shutterstock

Jako dospělí jsme už nějaký ten pátek ze školních lavic venku a na povinnou docházku vzpomínáme s nostalgií. Proto si často neuvědomujeme, jak důležitý okamžik představuje pro žáky den, kdy se chodí pro vysvědčení. Celý rok se snaží nejen kvůli sobě, ale také kvůli rodičům prospívat s dobrými známkami. Na konci června si pak dojdou pro výsledky své práce. A věřte, že i když se na něm nevyjímají jen samé biče, zaslouží si toto lejstro vaši pozornost.

Odměna a zároveň motivace pro další školní rok
Pochopitelně můžete dosažené úspěchy ocenit hmotným dárkem přiměřené hodnoty. Vhodná je například kniha, sportovní potřeby atd. Možností máte však více, dokonce i nápaditějších. Pojměte konec školního roku slavnostně a vyrazte i se zbytkem rodiny na sváteční oběd, případně večeři. Pokud si společně strávený čas nad něčím vynikajícím navíc naplánujete na víkend, můžete ho spojit s rodinným výletem nebo zajímavou akcí, kterých je teď s příchodem léta bezpočet. Užijete si tak vzájemné přítomnosti a zase utužíte rodinné vazby.

Pokud je vaše dítě tvořivé, skvělým dárkem může být možnost kreativně se vyřádit a zároveň projevit svoji osobnost. „Kreativita není dobrá jen pro umělce. Ve všech oborech je nedocenitelnou vlastností, protože se dá využít při aktivním a vynalézavém řešení problémů a při vymýšlení nápadů a vizí. Děti, u kterých se podporují tvůrčí schopnosti už v raném věku, jsou vnímavější, nápaditější, oplývají větší spontánností a uměním improvizace. Mají mnohovrstevnatou osobnost. Jsou živější, zvídavé, hranice svých možností neustále posouvají dál, mají odvahu a stále na sobě pracují,“ říká Lenka Pachmanová, spolumajitelka e-shopu s výtvarnými a kreativními potřebami Idea Creative.
 
„V Idea Creative věříme, že v každém dítěti dřímá skrytý umělec, jen je třeba jeho talent objevit a nadále i podporovat a rozvíjet. Systematické práci s dětmi se věnujeme již několik let. Nejen v rámci pravidelných dětských tvoření či příměstských kreativních táborů, ale i pořádáním tvořivých dílen ve školách, školkách či na rodinných a firemních oslavách,“ vysvětluje Lenka Pachmanová.
 
Odměňujte nejen výsledné známky, ale i snahu
Nelze všechny děti měřit stejným metrem. Každé dítě je unikátní co do schopností, přirozeného nadání a zájmů. Porovnávat děti „tabulkově“ mezi sebou, aniž byste přihlédli k jejich specifické osobnosti, vždy přináší více škody než užitku. Dostat z matematiky dvojku nebo trojku, když se za ní skrývá obrovská vůle a stohy papírů s propočítanými příklady, je větší úspěch než v případě, že je dítě na počty přirozeně talentované a získá bez větší námahy jedničku. Zachovejte si zdravý úsudek a berte ohledy na potomkovy silné i slabé stránky, podle toho pak k přistupujte. Nevyvíjejte na něj zbytečně vysoké nároky. Ty mohou vést ke zbytečnému stresu a následné frustraci, když se požadované výsledky i přes sebevětší snahu nedostaví.

Reklama