Hlavní úlohou oděvu je v našich zeměpisných šířkách bezesporu chránit tělo před ochlazením. Je však nutno dodržovat správnou míru tak, aby termoregulace (tj. také odolnost proti chladu) byla co nejlepší. Najedná se jen o získávání odolnosti vůči infekčním chorobám, ale i o otužilost našeho pohybového aparátu vůči chladu.

 

 

Asi jste také již na vlastní kůži zjistili, že oblasti, ve kterých zvláště často pociťujete bolesti, jako je šíje a kříž, bývají také choulostivé na prochlazení a že si je musíme chránit proti průvanu.

A proč to tak je?  Odborníci tvrdí, že choulostivost určitých částí těla bývá zpravidla způsobena latentními poruchami, proto je vhodné při aktuálních obtížích tato místa chránit. Naopak  po jejich úspěšné léčbě bychom se měli pokusit o jejich opatrné otužování.

 

 

Další stránkou věci je mechanická funkce oděvu.

 

Dnes sice netrpíme úzkými šněrovačkami, ale jsou jiné rizikové faktory: nákupní tašky, džíny a samozřejmě vysoké podpatky...

 

Boty s vysokými podpatky nemění jen postavení chodidel, způsob chůze, ale také stabilitu celého těla: dochází ke klopení pánve dopředu, čímž  zpravidla  vzniká svalová nerovnováha, zhoršuje se zakřivení páteře a také postavení hlavy, a tím i dýchání! Trochu vysoká daň za ladné lýtko v lodičce?!

Samozřejmě tvar a kvalita boty má rozhodující vliv na správný vývoj a funkci chodidel již od dětství. 

 

"A hlavně se teple obleč!“ Tak tahle věta vyslovená z úst mé matky ve mně ještě teď dokáže vzbudit  nepříjemné pocity vzdoru. Vzpomenu si totiž na pro mě tehdy strastné chvíle dospívání, kdy mě maminka neoblomně navlékala takovým způsobem, že jsem se pod tíhou vrstev oblečení venku spíš jen nemotorně koulela a znechuceně se opocená  vracela domů, než abych si s dětmi radostně skotačila na hřišti.  Bohužel ani skutečnost, jak často jsem tímhle ,,zchoulostivěním“ v té době trpívala nachlazením, angínami a bolestmi hlavy, ji nepřesvědčilo, že někdy méně může znamenat více.

Na druhou stranu pohled na slečny prohánějící se v zimě na bruslích v krátké bundičce prakticky s holým pupíkem a bedry také jistě nevyvolávají "zdravé“ asociace.

Protože přirozenou  chůzi naboso během celého dne praktikovat nemůžeme, je  doporučováno, aby byla obuv měkká a dobře se přizpůsobovala terénu.

 

Neblahý vliv na držení těla mohou mít tísnící punčochové kalhoty a spodní prádlo.

Tam, kde již nějaké zdravotní problémy jsou, to platí dvojnásob.

Především u obézních osob s ochablou břišní stěnou, u žen po opakovaných porodech či břišních operacích často nepříznivou situaci držení těla musí vylepšit pevný a široký podvazkový pás nebo pokud nestačí, pak bederní pás.

 

Zvláště u žen s nadměrnou kloubní pohyblivostí (hypermobilitou), zejména např. po porodech, které často trpí tzv. vazivovými bolestmi, někdy pomůže vedle speciální rehabilitační léčby "doplnění" běžného oděvu pánevním pásem.

 

Pro ženy s těžkými prsy je důležitá dobrá podprsenka - příliš malá podprsenka s úzkými zařezávajícími se ramínky vede k přetěžování celého ramenního pletence a může zhatit veškeré snahy o léčbu problémů krční a hrudní páteře i chybného držení těla. A tak bychom možná našli i další zákeřné svršky...

 

 

odborný zdroj: Lewit Karel: Manipulační léčba

 

 


 

Umíte najít při oblékání tu správnou míru, aby vaše tělo zbytečně nestrádalo, nebo se touto záležitostí při výběru oděvu vůbec nezabýváte a  podléháte výhradně diktátu modních trendů?