Obchod se spodním prádlem Správná podprsenka zaregistroval za celé období uzavření provozoven pokles příjmů o 65 až 70 %. Nařízení se navíc trefilo do začátku sezóny, kdy ženy za normálních okolností více nakupují spodní prádlo a také plavky. Obchod, který je hodně založený na tom, že prodavačky zákaznicím radí s velikostí, sice funguje i jako e-shop, ale nákup spodního prádla je jistější osobně.
Foto: Archiv Ireny Tomascové
S tím nepočítali
„Poradenství máme i na e-shopu a když se zákaznice opravdu dobře přeměří, můžeme spolu vybrat tu správnou podprsenku i na dálku. Ale vyzkoušení prádla s naší asistentkou je prostě mnohem spolehlivější. Podprsenka musí opravdu dobře sedět, aby se v ní žena cítila komfortně celý den. Proto zákaznice raději nakupují osobně a na e-shopu si pak třeba pořídí zboží, které už mají vyzkoušené a vědí, že jim sedí střih i velikost,“ popisuje jednatelka obchodu Irena Tomascová, která podle svých slov vnímala znovuotevření jako záchranu svého živobytí. Jenže pak přišla rána pod pás, se kterou nepočítala.
„Když se oznámilo, že budeme moci znovu otevřít, vše jsme připravili, nakoupili dezinfekce, ochranné pomůcky, vydezinfikovali prodejny, ale na poslední chvíli jsme se dozvěděli, že vláda zakázala zkoušení oděvů na prodejnách. To byla rána pod pás,“ říká Tomascová.
A to je zrovna v obchodě se spodním prádlem podmínka velmi omezující. Irena Tomascová navíc cítí nespravedlnost a nechápe, proč v době, kdy byly prodejny zavřené, si lidé mohli oděvy a prádlo zkoušet v supermarketech, kde je oblečení doplňkovým sortimentem k jídlu. Ani přesto nedošlo k žádnému nárůstu infikovaných. Na dotaz, který k tomu vznesla na ministerstvo zdravotnictví, jí zatím nikdo neodpověděl.
Důvodem, proč vláda k uzavření kabinek přistoupila je skutečnost, že uzavřený prostor je možné infikovat a virus může ulpívat i na jednotlivých kusech oblečení. Zákazníci by si ho tak mezi sebou mohli předávat. Jenže otevření obchodů s oblečením bez možnosti zkoušení jejich provozovatelé hodnotí jako medvědí službu ze strany vlády.
Finanční zátěž
„I když budeme mít otevřeno, nemůžeme čekat nějaké zásadní zvýšení tržeb. Když si někdo zboží koupí, a potom ho bude chtít vyměnit, musí původní kousek na několik dní do karantény, což klade zvýšené nároky nejen na nás, ale i na zákaznice, které musejí absolvovat další cestu do obchodu. Pokud si navíc zákaznice vezme zboží domů, ztrácíme přehled o tom, co se s ním dělo. Kdyby si ho vyzkoušela u nás, přesně víme, co s ním dělala a jsem schopné s ním podle toho potom i zacházet,“ konstatuje jednatelka Spravné podprsenky.
Foto: Shutterstock
Během pandemie se obchodu zvýšila návratnost zboží z původních 15 % na 25 %. Finanční zátěží je i pořizování dezinfekčních přípravků a ochranných pomůcek pro prodavačky i zákaznice. Letos se také pravděpodobně nebudou tolik prodávat plavky, protože cestování bude omezené. Podpory od vlády se ovšem Správná podprsenka dosud nedočkala.
Zatím nulová podpora
„Nechtěli jsme propouštět, takže jsme požádali o podporu Antivirus. Do dnešního dne jsme ale peníze na mzdové náklady za březen nedostali. Pro představu by se jednalo asi o 20 % celkových mzdových nákladů za březen. Také jsme si požádali o úvěr COVID I. Po více než třech týdnech nás informovali o tom, že část úvěru určená pro Prahu se již vyčerpala. Další úvěr pro podnikatele z Prahy se vyčerpal za 10 minut. Takže od státu jsme nedostali ani korunu. Každá zdravá společnost má finanční rezervy, ty se nám ale již vyčerpávají a nyní nevíme, jestli budeme vůbec schopni pokračovat bez nějaké finanční pomoci. Teď nám vláda sice dovolila otevřít, ale nemožností zboží zkoušet nás zase výrazně omezila. Ale zároveň nám tím vzala možnost žádat o podporu Antivirus ve výši 80 %,“ uzavírá Irena Tomascová.
Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch nicméně na pondělní tiskové konferenci oznámil, že pokud se epidemiologická situace nezhorší, zákaz zkoušení oblečení by mohl být zrušen 11. května, kdy se chystá další vlna uvolňování nařízení.
Nový komentář
Komentáře
To musel vymyslet chlap nebo někdo, kdo zná přísloví o nažraném vlkovi a celé koze
, ach jo, co všechno si musíme nechat líbit a mlčet.
Tohle zas někdo vymyslel hlavou. Celou dobu jsou otevřené oděvy FaF v hypermarketech Tesco. Nevšimla jsem si, že by se nesměly zkoušet. Ač to nemám ráda a oděvy přes internet nekupuju, protože si musím vše vyzkoušet, dle výrobce a střihu mohu mít až 3 různé velikosti, byla jsem nucena sobě a synovi koupit přes internet boty. Naštěstí se značkou Fare jsem se nespletla a boty jsou super. Ale stejně nechápu, proč celou dobu musela mít zavřený malý obchůdek s dětskou obuví a potřebami pro kojence i paní, které se najednou sejdou v obchodě sotva dva zákazníci. Ta by mohla dezinfikovat kliku po každém člověku. Zato trafiky, ty jsou tááák strašně důležité, že jsou otevřené od začátku. Ale malé děti nemají v čem chodit.
Já si musím oblečení i obuv vyzkoušet. Dnes je číslování ,jak se to komu povede,tak podle toho se nedá vůbec řídit.Kolikrát se mě na ramínku i něco líbí a když si to obléknu na sebe ,tak mě to nesluší a nebo se v tom necítím dobře. A podprsenku bych si bez zkoušení také nekoupila i když znám svoji velikost ,tak tam hodně záleží na tvaru. V obchodě si vyzkouším třeba několik kusů a z toho mě sedne jedna.A přijde mě jako blbost ,že v obchodě si to vyzkoušet nemohu a doma ano? Navíc abych to zaplatila ,šla domů a pak musela zase jít zpátky a vracela zboží ,tak to děkuji nechci.Takže myslím, že bohužel nyní budou prodavačky navíc v práci ,ale moc toho asi neprodají.
Svetr nebo tričko bez vyzkoušení ano. Kalhoty v žádném případě, ty se vyzkoušet musí, pokud to nejsou tepláky na gumu. Kabát, bundu nebo sako je taky potřeba zkusit, aby to na člověku neviselo jak haluze na vrbě. No a podprsenku i plavky bez vyzkoušení ani náhodou. Kolikrát by člověk musel do toho krámu jít, než by našel něco, co mu opravdu dobře sedí? A pokaždé zaplatit, pak si nechat vrátit peníze, znova zaplatit - zbytečná práce, administrativa, ztráta času, nervů, a vůbec opruz. Paní z článku má pravdu - otevřelo se za tak nesmyslných podmínek jen proto, aby se zamezilo žádostem o podporu a náhrady škod. Nic jiného to neřeší. Rozhodně paní není sama, kdo požádal o program Antivirus a nedostal ještě ani pětník.