Češi milují grilování - letos se opět očekává zvýšení poptávky po kvalitních grilech

Češi mají nového koníčka - grilování. Z grilování se stala oblíbená volnočasová aktivita a způsob relaxace na čerstvém vzduchu. Čas strávený u grilu je rituálem, který dobře doplňuje zálibu Čechů v chataření a chalupaření. Pravidelně u nás griluje třetina domácností (33,4 %), a tento počet se bude dále zvyšovat. Do grilu, grilovacího náčiní i potravin neváháme investovat čím dál víc peněz. V domácnostech dominuje klasický gril na dřevěné uhlí (63%), ale postupně stoupá poptávka po plynových a elektrických grilech. Na grilu máme nejraději maso a kuřata, ale nebojíme se ani experimentů, rádi zkoušíme nové recepty. Ke grilování u nás patří neodmyslitelně pivo, které nejen popíjíme, ale také využíváme např. pro marinování.

gril

Češi propadli grilování

Čechům už nestačí opékat špekáčky nad ohništěm, propadli grilování, pravidelně se mu věnuje téměř 1/3 domácností. Sezóna v Čechách začíná zpravidla v květnu, vrcholí o letních prázdninách a pokračuje do poloviny září. Nejvíce grilují rodiny s dětmi do 15 let, zpravidla jednou za čtrnáct dní. Nejraději máme maso a kuřata, k tomu popíjíme pivo. Za jedno grilování neváháme utratit více než 500 Kč. Nejčastěji grilujeme na zahradě či terase domu, chatách a chalupách, přenosný gril s sebou bereme také do přírody, do kempu nebo na piknik. Ti, kterým to finanční situace dovolí, si budují zahradní outdoorovou kuchyni.

Levný gril už nestačí

grilV Čechách se stále zlepšuje kulinářská kultura, zvyšují se nároky na stravování, dbáme na zdravý životní styl. To ovlivňuje i rozhodování při nákupu grilu. Investujeme více do kvality - volíme značkové a dražší výrobky. Pokud grilujeme pravidelně, tak si rychle spočítáme, že nám levný gril vydržel sotva dvě sezony. Při příštím nákupu si za kvalitu, bezpečnost a zdravotní nezávadnost raději připlatíme.
I když stále dominují grily na dřevěné uhlí, stoupá poptávka po plynových a elektrických. Manipulace s nimi je pohodlnější a čistší, příprava pokrmů podstatně rychlejší. Podle Václava Modelského, ředitele české a slovenské pobočky předního výrobce amerických grilů Weber se: „vloni zvýšila poptávka o 25 % ve srovnání s rokem 2009, letos očekáváme ještě větší prodeje.“

Vybavenost českých domácností grily, je ve srovnání se západní Evropou stále nízká. Souvisí to s tím, že máme grilování ztotožněno příliš úzce s venkovní aktivitou a létem. „V USA nebo severských zemích se přitom griluje celoročně a rodina má doma více grilů než jeden,“ dodává Modelský.

Grilování - rituál pro všechny smysly

grilGrilování je dnes více než jedna z kuchařských technologií, stalo se oblíbenou společenskou aktivitou, způsobem trávení volného času a relaxací. Pro mnoho z nás je symbolem léta, dovolené a pohody ve společnosti rodiny a přátel. Grilování je rituál - v mnoha českých domácnostech začíná už ve čtvrtek, kdy se nakupuje maso, které se doma naloží do některé z oblíbených marinád. V pátek odpoledne již se svými blízkými debatujeme v okolí grilu, sledujeme přípravu, posloucháme syčení masa, opájíme se vůní grilovaných pochoutek a těšíme se na kulinářský zážitek.

Ačkoliv mezi nejčastější grilované pochoutky stále patří maso a kuřata. Na českých grilech se také objevují speciality - různé grilovací klobásky a párečky, ryby - sladkovodní i mořské, plody moře, zelenina nebo sýr. Češi si jídlo čím dál víc užívají, rádi testují inspirativní recepty a objevují nové chutě. Láká je exotika a etnická kuchyně. Ale i u nás, máme své ryze české receptury. S oblibou sáhneme po našem národním pokladu - pivu, které používáme při přípravě marinád nebo pro polévání další české speciality - grilovaného selátka.

Češi a grilování

V České republice griluje třetina domácností. Nejvíce se griluje ve středních Čechách, nejčetněji zastoupenými grily jsou klasické přístroje na dřevěné uhlí (63 %). Nejčastěji grilují domácnosti s 4 a více členy, zpravidla 1-3krát za měsíc.

/* podle výzkumu Gfk provedeného na vzorku 2 000 osob v září 2010 metodou PAPI

O značce Weber®

Americká společnost Weber-Stephen Products sídlí v Chicagu ve státě Illinois v USA. Již v roce 1952 vytvořil zakladatel společnosti George Stephen první kotlový gril s poklopem. Tento základní princip využívají všechny grily Weber®  dodnes. Široké portfolio zahrnuje grily na dřevěné uhlí, plynové i elektrické grily různých velikostí, s různou výbavou a bohatou nabídkou příslušenství. Weber® vyrábí produkty, které se vyznačují vysokou kvalitou a funkčností. Weber® také grily neustále vyvíjí a inovuje. Mezi nejvýznamnější vynálezy patří kromě již zmíněného kotlového grilu, který je vlajkovou lodí firmy, i patentovaný systém Flavorizer Bars®, který tvoří základ plynových grilů, tak i zapalovač briket Rapidfire®, který rychle a efektivně rozpálí palivo v kotlových grilech. Weber® to je výjimečné potěšení a synonymum pro kulturu grilování.

Více informací naleznete na www.weber.com