Češi milují grilování - letos se opět očekává zvýšení poptávky po kvalitních grilech
Češi mají nového koníčka - grilování. Z grilování se stala oblíbená volnočasová aktivita a způsob relaxace na čerstvém vzduchu. Čas strávený u grilu je rituálem, který dobře doplňuje zálibu Čechů v chataření a chalupaření. Pravidelně u nás griluje třetina domácností (33,4 %), a tento počet se bude dále zvyšovat. Do grilu, grilovacího náčiní i potravin neváháme investovat čím dál víc peněz. V domácnostech dominuje klasický gril na dřevěné uhlí (63%), ale postupně stoupá poptávka po plynových a elektrických grilech. Na grilu máme nejraději maso a kuřata, ale nebojíme se ani experimentů, rádi zkoušíme nové recepty. Ke grilování u nás patří neodmyslitelně pivo, které nejen popíjíme, ale také využíváme např. pro marinování.
Češi propadli grilování
Čechům už nestačí opékat špekáčky nad ohništěm, propadli grilování, pravidelně se mu věnuje téměř 1/3 domácností. Sezóna v Čechách začíná zpravidla v květnu, vrcholí o letních prázdninách a pokračuje do poloviny září. Nejvíce grilují rodiny s dětmi do 15 let, zpravidla jednou za čtrnáct dní. Nejraději máme maso a kuřata, k tomu popíjíme pivo. Za jedno grilování neváháme utratit více než 500 Kč. Nejčastěji grilujeme na zahradě či terase domu, chatách a chalupách, přenosný gril s sebou bereme také do přírody, do kempu nebo na piknik. Ti, kterým to finanční situace dovolí, si budují zahradní outdoorovou kuchyni.
Levný gril už nestačí
V Čechách se stále zlepšuje kulinářská kultura, zvyšují se nároky na stravování, dbáme na zdravý životní styl. To ovlivňuje i rozhodování při nákupu grilu. Investujeme více do kvality - volíme značkové a dražší výrobky. Pokud grilujeme pravidelně, tak si rychle spočítáme, že nám levný gril vydržel sotva dvě sezony. Při příštím nákupu si za kvalitu, bezpečnost a zdravotní nezávadnost raději připlatíme.
I když stále dominují grily na dřevěné uhlí, stoupá poptávka po plynových a elektrických. Manipulace s nimi je pohodlnější a čistší, příprava pokrmů podstatně rychlejší. Podle Václava Modelského, ředitele české a slovenské pobočky předního výrobce amerických grilů Weber se: „vloni zvýšila poptávka o 25 % ve srovnání s rokem 2009, letos očekáváme ještě větší prodeje.“
Vybavenost českých domácností grily, je ve srovnání se západní Evropou stále nízká. Souvisí to s tím, že máme grilování ztotožněno příliš úzce s venkovní aktivitou a létem. „V USA nebo severských zemích se přitom griluje celoročně a rodina má doma více grilů než jeden,“ dodává Modelský.
Grilování - rituál pro všechny smysly
Grilování je dnes více než jedna z kuchařských technologií, stalo se oblíbenou společenskou aktivitou, způsobem trávení volného času a relaxací. Pro mnoho z nás je symbolem léta, dovolené a pohody ve společnosti rodiny a přátel. Grilování je rituál - v mnoha českých domácnostech začíná už ve čtvrtek, kdy se nakupuje maso, které se doma naloží do některé z oblíbených marinád. V pátek odpoledne již se svými blízkými debatujeme v okolí grilu, sledujeme přípravu, posloucháme syčení masa, opájíme se vůní grilovaných pochoutek a těšíme se na kulinářský zážitek.
Ačkoliv mezi nejčastější grilované pochoutky stále patří maso a kuřata. Na českých grilech se také objevují speciality - různé grilovací klobásky a párečky, ryby - sladkovodní i mořské, plody moře, zelenina nebo sýr. Češi si jídlo čím dál víc užívají, rádi testují inspirativní recepty a objevují nové chutě. Láká je exotika a etnická kuchyně. Ale i u nás, máme své ryze české receptury. S oblibou sáhneme po našem národním pokladu - pivu, které používáme při přípravě marinád nebo pro polévání další české speciality - grilovaného selátka.
Češi a grilování
V České republice griluje třetina domácností. Nejvíce se griluje ve středních Čechách, nejčetněji zastoupenými grily jsou klasické přístroje na dřevěné uhlí (63 %). Nejčastěji grilují domácnosti s 4 a více členy, zpravidla 1-3krát za měsíc.
/* podle výzkumu Gfk provedeného na vzorku 2 000 osob v září 2010 metodou PAPI
O značce Weber®
Americká společnost Weber-Stephen Products sídlí v Chicagu ve státě Illinois v USA. Již v roce 1952 vytvořil zakladatel společnosti George Stephen první kotlový gril s poklopem. Tento základní princip využívají všechny grily Weber® dodnes. Široké portfolio zahrnuje grily na dřevěné uhlí, plynové i elektrické grily různých velikostí, s různou výbavou a bohatou nabídkou příslušenství. Weber® vyrábí produkty, které se vyznačují vysokou kvalitou a funkčností. Weber® také grily neustále vyvíjí a inovuje. Mezi nejvýznamnější vynálezy patří kromě již zmíněného kotlového grilu, který je vlajkovou lodí firmy, i patentovaný systém Flavorizer Bars®, který tvoří základ plynových grilů, tak i zapalovač briket Rapidfire®, který rychle a efektivně rozpálí palivo v kotlových grilech. Weber® to je výjimečné potěšení a synonymum pro kulturu grilování.
Více informací naleznete na www.weber.com
Nový komentář
Komentáře
taky často grilujeme,ale pivo nekupujeme,jen vyjímečně.
Anai — #3 U ohýnku zase nebývá tolik "fajnšmekrů",takže i to pivko k rybě by nebyl takový hřích.Hlavně,že je pohoda.
bles — #1 Určitě a proč se tolik zdůrazňuje pivo, netuším, 90% všech našich grilovacích známých pijí víno - k pstruhovi pivo? Nemyslitelné...
Pro mě je nejlepší dočerna upečený buřtík nad ohýnkem.
Takový špekáček má také svoje kouzlo - hlavně pro děti. Takže u nás buřtíky určitě nekončí:). Ale je pravda, že grilování máme taky moc rádi. Už jsme letos grilovali alespoň 5x. Vždycky ogriluju zeleninku, nachystáme omáčky (u nás vede Hellmanns - koupila jsem v obchodě teď novinku ananas a kari a byl výborný:), nějakou omáčku udělám i sama, samozřejmě pěkný kousek masa, ale takový pstruh také není k zahození:)