Únava, bolesti hlavy, slzení, zarudnutí či pálení očí. To jsou nejčastější příznaky, které nás začnou trápit už po několika hodinách práce na počítači. U nositelů kontaktních čoček se projeví ještě dříve. Jak očím ulevit? Dopřejte jim pravidelné cvičení.

eye.jpg
Foto: Shutterstock

Nezanedbávejte mrkání

Základem pro zdraví očí je pravidelné mrkání, které povrch oka zvlhčuje a předchází tak jeho podráždění. „Při sledování monitoru je přirozené, že člověk při soustředění na danou činnost mrká asi pětkrát méně, než je běžné. Tím povrch oka trpí, protože nedochází k potřebnému zvlhčení slzami. Syndrom suchých očí způsobuje osychání rohovky. Je proto nutné oči každých dvacet minut pečlivě promrkat,” doporučuje Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini. U mrkání by to ale skončit nemělo. Unaveným očím prospěje celá série cviků, které se také přezdívá oční jóga.

„Oční jóga oči uvolní a funguje jako přirozená masáž oka. Oku prospívají krouživé pohyby, pohledy různými směry, nahoru, dolů a do různých stran. Cvičení urychlí látkovou výměnu v oku a jeho okolí, což má pozitivní účinky na zrak. Pacientům po operaci očí doporučujeme začít s cvičením až měsíc po operaci. Cviky by se měly provádět třikrát denně. Nejlépe je cvičit oči také pravidelně večer před usnutím,” popisuje oční lékař Pavel Stodůlka.

Dejte jim pauzu, pravidelně. Po hodině práce na počítači oči na několik minut zavřete, aby si odpočinuly. Pak změňte na pět minut úhel pohledu – zadívejte se na vzdálený předmět. Ideálně na něco zeleného za oknem, třeba na strom.

Jak na cvičení očí?

  • Dejte si prst před obličej a zaostřete na vrásku na něm. Nespouštějte ji z očí a prst třikrát pomalu přibližujte k nosu a zase ho oddalujte. Pak prstem kružte před obličejem různými směry – nahoru, dolů, doleva, doprava, blíže nebo dál od obličeje, dělejte různé tvary. Samozřejmě na něj mějte dál zaostřeno.
  • Podívejte se na střed obočí, nadechněte se, držte pohled, s výdechem koukněte ještě hlouběji pod obočí. Opakujte třikrát.
  • Zadívejte se na špičku nosu, nadechněte se, držte pohled, s výdechem koukněte ještě hlouběji pod nos. Opakujte třikrát.
  • Směřujte pohled na přední zuby, respektive střed horní čelisti, nadechněte se, chvíli vydržte a s výdechem koukněte ještě hlouběji pod oči. Opakujte třikrát.
  • Podívejte se desetkrát zprava nahoře doleva dolů, tedy do úhlopříčky. To samé udělejte i opačně, tedy zleva doprava dolů.
  • Zakružte očima, nejprve desetkrát doleva, pak desetkrát doprava.
  • Po cvičení oči opět osvěžte mrkáním a pak je zavřete. Dlaněmi si oči jemně překryjte, aniž byste se jich dotýkali. Jde o to nepustit k nim žádné světlo.
  • Na závěr můžete svaly očí a jejich okolí ještě velice jemně promnout a promasírovat.

„Cviky provádějte ideálně v pohodlném sedu. Během cvičení se nadechujte i vydechujte nosem. Jednotlivé cviky můžete provádět i se zavřenýma očima a vždy jen tak, aby vám to bylo příjemné, necvičte přes bolest a pokud máte oči při cvičení příliš unavené, vždy cvičení na chvíli přerušte, můžete také na chvíli oči zavřít,“ doporučuje Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky.

Zdroj informací: FYZIOklinika,Gemini, Iva Bílková, Pavel Stodůlka

Čtěte také:

Reklama