Foto: Shutterstock

Zhruba třetinu všech pacientů estetické plastické chirurgie v České republice tvoří podle odhadů  mladí lidé, zhruba mezi 18 a 30 lety. Přičemž v poslední době mírně narůstá jejich počet na spodním okraji této věkové hranice. Dívky, ale i chlapci okolo patnácti let se čím dál více zajímají o plastické operace nosu, prsou a intimních oblastí. 

Až na výjimky podmíněné fyzickým a psychickým traumatem si ovšem musí počkat až na své osmnácté narozeniny. Plastičtí chirurgové totiž estetické zákroky provádějí pacientům po završení plnoletosti, časnější výjimky jen se souhlasem zákonného zástupce. Zcela výjimečně před dovršením plnoletosti provádíme operace nosu či korigujeme vrozené vady prsu, které omezují jejich nositelky v prožívání a vnímání jich samých a ony tak mají problémy například s navazováním partnerských vztahů,“ vysvětluje plastický chirurg  MUDr. Lukáš Frajer z Perfect Clinic.

Mladé ženy chodí nejčastěji na operaci prsou, nosu a liposukci

U mladých žen (18–30) mezi tři nejčetnější zákroky (kromě operací prsou ve smyslu zvětšení či korekce jejich asymetrie) patří také operace nosu a liposukce. Tyto zákroky ostatně zajímají právě už i dívky zhruba okolo 15. roku, stejně jako operace genitálu neboli labioplastika (úprava stydkých pysků). Přesná čísla, kolik náctiletých chodí každý rok na estetické plastické operace, u nás neznáme, ale v Americe to je každý rok okolo 200 tisíc nezletilých pacientů. Nejvíce je podle sdružení The American Society of Plastic Surgeons poptávka po operaci nosu.

Mezi mladými dívkami tvoří významné procento studentky vysokých škol či jejich absolventky. V některých případech jsou si i ochotné vzít operaci na splátky.


Foto: Shutterstock

Velkou součástí trendu krásy u mladé generace jsou samozřejmě i sociální sítě, kde se každý snaží prezentovat (většinou za pomoci filtrů) co nejlépe. A právě tato generace se kvůli zdánlivé „dokonalosti“ lidí na Instagramu, Snapchatu či TikToku může nechat více ovlivnit a začít pochybovat o svém zevnějšku. Zajímavé poznatky o dopadu digitálních technologii na estetickou medicínu má i nedávný průzkum Asociace americké akademie plastických chirurgů (AAFPRS). Podle něho přibývá až o 15 % klientů, kteří jdou na plastickou operaci, aby vypadali lépe na selfie fotografii. Navíc dle studií, mladí lidé aktivní na sociálních sítích vytvoří v průměru přes 2000 selfie za jeden rok. Dokonce vznikl i nový termín „Snapchat Dysmorphia“, kdy lidé chtějí i v reálném životě vypadat jako by měli na obličeji filtr ze své oblíbené aplikace.

Chci je stejné jako kamarádka

Mladí lidé se odkazují nejen na sociální sítě, ale i na kamarády, jejich názory, zkušenosti a také studují informace na internetových diskuzních fórech. Prostřednictvím internetu ale získávají často mnoho nepřesných informací. „Měl jsem pacientku, která nejprve projela všechny diskuze, a teprve když nenašla na svůj problém odpověď, zavolala mne. Což je rozdíl ve srovnání s třicetiletou ženou, která raději lékaře kontaktuje hned, než aby ztrácela čas na netu,“ popisuje Lukáš Frajer.

Typická je i návštěva plastického chirurga v doprovodu „zkušenější“ kamarádky. Případně touha po identických proporcích jako má kamarádka. „Kamarádka má 325 mililitrů (velikost implantátů – pozn.) a říkala mi, že mi budete chtít dát menší, a ať to nedopustím, že ona by si dneska nechala dát větší,“ reprodukuje typický požadavek dvacetileté dívky plastický chirurg Frajer. Poté je na něm, aby případné nereálné představy pacientky korigoval. Každý hrudník, tělesné proporce a postava jsou totiž jiné a co sluší jedné, nemusí druhé.

Reklama