60af59b92d7b8cl.jpg
Foto: Penny se souhlasem Hany Střítecké

Při snaze zformovat postavu, zhubnout nebo se jen cítit lépe je vždy stěžejní zdravější a odlehčenější jídelníček. Důležité je nejen množství, ale i kvalita potravin, které dáváme svému tělu.

„Určitě bychom měli ve vhodné úpravě jíst dostatek zeleniny a ovoce, samozřejmě, co nejvíce čerstvé. Některé druhy tak můžeme přidat ke stávajícím, nebo změníme způsob jejich úpravy tak, aby byla zachována jejich výživová hodnota,“ říká Ing. Hana Střítecká, Ph.D., vysokoškolská pedagožka a nutriční terapeutka společnosti PENNY. „Neměly by chybět kvalitní sacharidy, tedy žitné pečivo nebo luštěniny. Častou chybou bývá absence dostatečného množství bílkovin. Na ty se totiž velmi často zapomíná, a často vsázíme pouze na zeleninu. V jídelníčku by měl být rovněž dostatek, ne však přespříliš, tekutin, a to ideálně v podobě čisté vody,“ dodává Hana Střítecká.

Zdravější náhrady

Ta rozhodně nenařizuje zakázat si ze dne na den všechno jídlo, které je považované za nezdravé. Samozřejmě existují nutričně více a méně hodnotné potraviny, ale klíčem k úspěchu je vždy snaha najít balanc. Omezující a striktní diety totiž nejsou dlouhodobě udržitelné a dříve nebo později vedou stejně k selhání.

Hana Střítecká doporučuje snažit se nahradit některé potraviny jejich zdravější verzí. Například nahradit jednoduché sacharidy těmi komplexními, vyměnit běžný rohlík za celozrnný, místo obyčejné sušenky raději sáhnout po müsli tyčince, a podobně. Nabídku takových potravin lze nalézt přímo na prodejnách PENNY, kde můžete nakoupit, jak produkty od lokálních dodavatelů, tak celou řadu produktů pro zdravý životný styl, například kompletní sortiment bio produktů včetně ovoce a zeleniny pod značkou my BIO, nebo celou řadu luštěnin, které jsou vhodné jako přílohy, ale také do salátů apod.

Opomenou samozřejmě nelze ani pohyb, který se v důležitosti řadí na druhé místo za vyvážený jídelníček. Pohybová aktivita pomáhá tvarovat postavu a zvyšuje fyzickou kondici. Každý by si ovšem měl pohyb zvolit podle toho, co ho baví a důležité také je nepřepálit začátek. Po delší době nicnedělání je vhodné začít i dlouhou procházkou.

Neméně důležitá je také motivace. Svou aktivitou můžete motivovat další členy domácnosti, aby se začali hýbat. „PENNY nyní v rámci projektu „Hýbeme se hezky česky“ vybízí k návratu dětí ke sportu, což může být ideální příležitost i pro nás dospělé, abychom se hýbali s nimi a podpořili je tak v jejich aktivitě,“ uvádí Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu.

Další tipy nutriční terapeutky Hany Střítecké:

  • Samotný pohyb jako takový nestačí, stejně jako nestačí jen upravit jídelníček. Obě věci musí jít ruku v ruce. Není ale potřeba hned lámat rekordy, ale ti, kteří doposud „nic“ nedělali, mohou zprvu začít třeba jen tím, že budou parkovat o ulici vedle a do práce či domů dojdou delší procházkou. Postupně pak mohou přidávat na intenzitě a délce vybraného pohybu.
  • Pokud se nepřejídáme, tak poměry bílkovin, sacharidů a tuků stačí hlídat od oka. Stačí dodržovat základní pravidlo, že v každém denním jídle budeme mít zeleninu nebo ovoce a bílkovinu. Zpočátku je také dobré si někam zapisovat vše, co za den sníme a následně to vyhodnotit. I laik díky tomu dokáže poznat, co mu v jídelníčku převažuje.
  • Hlídat pohyb i stravu pomáhají i nejrůznější aplikace. Vhodné samozřejmě je svůj plán konzultovat i s nějakým odborníkem na výživu. Pokud nic z toho nechceme aplikovat, tak by mělo stačit poslouchat své tělo. Po jídle bychom neměli mít pocit přejedení a únavy, zároveň však nemůžeme mít do hodiny po jídle zase znovu hlad. Pokud se cítíme slabí a unavení, je to pravděpodobně známka nedostatku živin.
Reklama